Mi lesz a PlayStationnel? A Microsoft felvásárolja a legdivatosabb klasszikus játékokat

The Elder Scrolls V: Skyrim
Vágólapra másolva!
Minden idők egyik legnagyobb játékipari felvásárlásán keresztül a Microsoft egy rakás legendás stúdióhoz, és milliók által imádott játékok tulajdonjogaihoz jutott hozzá. De mi a cél, és mi lehet ennek a vége?
Vágólapra másolva!

A Microsoft hivatalosan is megerősítette, hogy felvásárolja a ZeniMax Media nevű vállalatot, ami olyan híres játékstúdiót anyacége, mint a Bethesda, az id Software, a MachineGames, az Arkane Studios vagy éppen a Tango Gameworks. Az üzlet értéke döbbenetes: a Microsoft 7,5 milliárd dollárt fizet ki egy egyelőre nem ismert konstrukció keretein belül, és cserébe olyan legendás játékok tulajdonjogai kerülnek hozzá, mint:

  • The Elder Scrolls
  • Doom
  • Quake
  • Fallout
  • Dishonored
  • Wolfenstein
  • Rage
  • Prey
  • The Evil Within

Mindez persze csak a töredéke annak az elképesztő portfoliónak, amit a ZeniMax Media eddig tulajdonolt. Ráadásul azt biztosan tudjuk, hogy a Bethesda már egy ideje dolgozik minden idők egyik legnépszerűbb játékának folytatásán, így a The Elder Scrolls 6 is már a Microsoft ernyője alatt jelenhet meg, mint ahogy a stúdió teljesen új címe, a Starfield is. Az így szerzett technológiák mellett sem szabad elmenni szó nélkül, hiszen az id Software készíti napjaink egyik legjobb játékmotorját, az id Tech 6-ot.

A ZeniMax Media világszerte 2300 főt foglalkoztat, akik mostantól szintén a Microsoft, azon belül is az Xbox Game Studios alá tartoznak.

Phil Spencer, a Microsoft játékokkal foglalkozó részlegének vezetője rámutatott, hogy a két vállalat között régóta jó a kapcsolat: az alapvetően PC-s fejlesztőként elhíresült Bethesda első konzoljátéka még Xboxra jelent meg (The Elder Scrolls 3: Morrowind), és a kiadó az elsők között csatlakozott az Xbox Game Pass előfizetéses szolgáltatáshoz is.

Forrás: Microsoft

Spencer arra számít, hogy a Microsoft erőforrásaival és támogatásával (tehát egy rakás pénzzel) a ZeniMax alá tartozó stúdiók még nagyobb és kreatívabb játékokat alkothatnak, és azok minden korábbinál több felhasználóhoz juthatnak el.

A 7,5 milliárd egyébként elképesztő összeg, de nem a legnagyobb játékipari felvásárlás: a kínai Tencent 8,6 milliárd dollárt fizetett a Clash of Clans fejlesztőjéért, és hasonló értékűre becsülik azt is, amikor az Activision még 2008-ban megvásárolta a Vivendi játékrészlegét (gyakorlatilag a Blizzardot), és így létrejött az Activison Blizzard nevű óriás.

Mindent az előfizetőkért

A Microsoft az utóbbi években nagyon komolyan elkezdett bevásárolni játékfejlesztő stúdiókból. Olyan csapatok landoltak náluk, mint a Ninja Theory, az InXile, az Obsidian vagy éppen a Playground Games. Ezek azonban legfeljebb "csak" közepesen nagy stúdiók voltak, így egy ideje számítani lehetett arra, hogy a Microsoft valami nagyobbra feni a fogát.

Mindez nem véletlen: a vállalat játékpiaci terveihez elengedhetetlen a minél több saját fejlesztésű, lehetőleg exkluzív játék, azonban most már nem arról van szó, hogy ezzel konzolt akarnak eladni. A Microsoft láthatóan túllépett azon, hogy egy eszközhöz, nevezetesen az Xboxhoz próbálja kötni a felhasználóit, és sokkal inkább a PC-n is elérhető Game Pass-előfizetés minél szélesebb körű elterjesztése a cél.

A Game Pass keretein belül az előfizetők azonnal és további költség nélkül hozzáférhetnek több mint száz játékhoz, melyek között a megjelenés napjától kezdve ott van minden anyag, amit a Microsoft ad ki. Ráadásul a Game Pass Ultimate-előfizetés még arra is lehetőséget ad, hogy a katalógusban szereplő legtöbb játékot a felhőn keresztül streameljék a felhasználók, akár androidos okostelefonokra is (a támogatott készülékek köre folyamatosan bővül).

A Microsoft láthatóan a játékipar Netflixe szeretne lenni, ehhez pedig a Netflixhez hasonlóan rengeteg saját gyártású, minőségi tartalomra lesz szüksége.

Habár a hivatalos közlemény meglepően szűkszavú volt a részletekkel kapcsolatban, utólag azért kiderült, hogy a ZeniMax alá tartozó összes játék bekerül majd a Game Pass felhozatalába, a jövőben megjelenő anyagok pedig a Microsoft többi saját kiadású játékához hasonlóan az első naptól elérhetőek lesznek az előfizetőknek - igen, az olyan nagyágyúk is, mint a The Elder Scrolls 6 és a Starfield.

De mi lesz a PlayStationnel?

Az egyik legfontosabb kérdés persze az, hogy mi lesz a rivális platformmal? A PlayStation vásárlói innentől kezdve lemondhatnak egy rakás népszerű játékról, vagy a Microsoft "kegyes" lesz, és továbbra is kiadja őket a Sony gépére? Nos, erről egyelőre semmilyen konkrét információval nem rendelkezünk, pusztán annyi derült ki, hogy a ZeniMax játékai elérhetőek lesznek PC-n és Xboxon (nyilván), és hogy az egyéb platformokról minden játék esetében egyéni elbírálás keretében döntenek majd.

Ez alapján azt lehet gyanítani, hogy bizonyos játékok megjelenhetnek majd más platformokra is, de persze itt egyáltalán nem biztos, hogy a PlayStationre gondolt a Microsoft.

Mindenesetre reménykedésre adhat okot, hogy a Microsoft az utóbbi időben nem kifejezetten vaskalapos a platformokat illetően. A szintén a vállalat birtokában lévő Minecraft például még mindig elérhető gyakorlatilag minden létező eszközön, ami futtatni bírja, és az elmúlt hónapokban több játékot is megjelentettek a saját ökoszisztémájukon kívül, például a Steamen.

Forrás: Origo

Az is biztosan kiderült, hogy a Microsoft tiszteletben tartja a korábban megkötött megállapodásokat, így a Deathloop és a Ghostwire: Tokyo is eleinte exkluzívan kizárólag PlayStation 5-re lesz majd elérhető, tehát az a faramuci helyzet állt elő, hogy technikailag a Microsoft tulajdonában lévő játékok csak a rivális konzolon jelennek meg.

Ezen kívül a Microsoft, és főleg az Xbox-részleg az utóbbi években próbál nagyon rendesnek, aranyosnak és felhasználóbarátnak tűnni, nem csak az olyan kezdeményezésekkel mint a Game Pass, hanem például azzal is, hogy nagyon erősen támogatják a platformok közötti multiplayert és átjárhatóságot - ami ellen például pont a Sony harcolt sokáig. Így tehát könnyen elképzelhető, hogy a vállalatnak nem igazán van szüksége arra, hogy hirtelen rajongók millióit haragítsák magukra azzal, hogy elzárja tőlük kedvenc játékaikat.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!