Ügynökön át mondanak fel a japán dolgozók

labour health Horizontal
This picture taken on November 4, 2016 shows an employee of Japanese electronic commerce and internet company Rakuten standing as he works at the office in Tokyo. A growing number of Japanese companies are encouraging exercise breaks, in the hope of keeping employees limber -- and productive -- for longer, as the nation contends with a shrinking labour pool and one of the world's fastest ageing populations. / AFP PHOTO / KAZUHIRO NOGI / TO GO WITH Japan-society-health,FEATURE by Shingo Ito and Peter Brieger
Vágólapra másolva!
Egészségtelen munkakultúra és légkör miatt van szükség a szokatlan szolgáltatásra.
Vágólapra másolva!

A munkahelyen való felmondás többféle okból is kellemetlen élménynek bizonyulhat, ám Japánban az ultrakonzervatív és tekintélyelvű munkakultúra miatt akár emberkínzással is felérhet az asztaltól való távozás. Az Associated Press beszámolója alapján a feldühödött főnökök akár az őket etető és betanító vállalat elárulásával, továbbá a kihívások elöli szégyenteljes megfutamodással vádolhatják a felmondani próbáló dolgozókat, hogy szégyenérzetet keltsenek bennük. Az sem hallatlan, hogy nem hajlandóak tudomásul venni a felmondásukat, noha a cégtől való távozás a dolgozók törvényes joga.

Eldurvult váláshoz hasonlítja az egyik felmondócég vezetője a problémás japán munkahelyekről való távozást Forrás: AFP/Kazuhiro Nogi

A technológiai szektort is érintő probléma olyan méretű, hogy mostanra iparág épült cégeiktől távozni kívánók megsegítésére. A felmondási ügynökök az ügyfelek nevében eljárva bejelentik azok távozását a jellemzően idősebb korosztályhoz tartozó terrorfőnökeiknek, minden lehetséges kommunikációt és papírmunkát elintéznek helyettük.

A felmondási szolgáltatásra szakosodott cégek száma egyre emelkedik, az egyik nagy szereplő TRK csak tavaly 13 ezer embernek segített a lehető legkisebb kellemetlenséggel otthagyni a munkahelyét. A céget vezető Yoshihito Hasegawa a problémás vállalkozásoknál való felmondást egy nagyon eldurvult váláshoz hasonlítja, az ügyfelek zöme a húszas és harmincas éveiben jár.

A szolgáltatások nem olcsóak, a rivális Guardian körülbelül 73 ezer forintnak megfelelő 29 800 jent kér az érdekképviseletért, bár cserébe három hónapra szakszervezetbe is lépteti az ügyfeleket, ami segítséget jelent a dolgozók felmondásába beletörődni képtelen munkáltatók leszerelésében.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!