Elmegy a kedv a tévézéstől

Vágólapra másolva!
Noha a legtöbb tévéző megérti, hogy a kereskedelmi tévék reklámokból élnek, a blokkok néha mégis idegesítően gyakran és néha teljesen logikátlanul csapódnak bele a műsor közepébe - legalábbis így érzik olvasóink. Bő 16 ezer tévét is néző netező szavazott.
Vágólapra másolva!

A kereskedelmi tévék bevételének igen nagy részét a spotreklámok teszik ki - az ebből származó pénzből vásárolnak filmeket, sorozatokat, melyekkel később nézettséget szeretnének növelni. A TV2 például egy ideje ráállt arra, hogy nem tart reklámszünetet egy sorozatepizód végén, hanem azonnal rástartoltatja a következő széria újabb részét: ezzel a taktikával logikusan azt akarja elérni, hogy a tévéző ne hűtlenkedjen, ne akarjon körülnézni, más csatornák kínálatát böngészve, maradjon csak szépen, fegyelmezetten az adón.

Ez a módszer egyes esetekben biztosan működik, mert a 8-10 perces, végtelennek tűnő ajánlókkal felhízlalt reklámblokk alatt a mérések szerint is rengetegen elkalandoznak. A nagy nehezen megszerzett nézők akár harmadát-felét is elveszítheti a tévé egy szűk negyedóra alatt, mert könnyen lehet, hogy a fogyasztó a másik ötven csatornán talál valami izgalmasabbat - de ha ráindítanak valamit a kedvencre, akkor talán a következő műsor is kap pár perc türelmet.

Ez a módszer ugyanakkor sokakat azért is bosszant, mert egy jó sorozatepizód olyan, mint egy kis film, felépített történettel, fordulatokkal, hol kiszámítható, hol igencsak meglepő, de mindenképp emlékezetesnek szánt fináléval. Az utolsó mondatok, utolsó kockák után jó, ha le tud csengeni a produkció, ha a nézőnek legalább pár másodperce jut, hogy elgondolkodjon a mondanivalón (ha volt ilyen egyáltalán), hogy helyére tegye a történteket. Ám a stáblista és a zene helyett azonnal berobban a követező sorozat: így lehet, hogy előbb még James Woodsot látjuk ácsorogni egy bírósági tárgyalóterem közepén (Shark - Törvényszéki ragadozó), majd egy pillanattal később már egy beteg jajveszékel a képernyőn a Doktor House-ban, úgy, hogy nem váltottunk csatornát.

Forrás: [origo]
A médium: késő éjjel is kell a két szünet?

Ez a taktika alkalmas tehát arra, hogy elcsábítson olyanokat, akik nem ismerik a következő szériát, de arra is kiváló, hogy elriasszon olyan nézőket, akik nem bírják, ha rövid szórakozásukat kétszer is félbeszakítják reklámmal: ugyanis, mivel a két epizód közt nincs, így egy 40-42 perces részt kénytelen a tévé kétszer is megszakítani. A Hallmark, az AXN, a Viasat3 is él ezzel a fegyverrel, ahogy az RTL is tette gyakran. Erre tart a televíziózás, egyre több, de egyre rövidebb reklámblokkok lesznek a jövőben.

Az epizódok megszakítása pedig nem mindig jól időzített. A nagyok tagadják, hogy a másikat figyelnék és annak reklámszünetére időzítenék a breaket, de mással nehéz magyarázni azt a dilettantizmust, mikor nem egy-egy jelenet végére biggyesztik a mosóporos kisfilmet, hanem egy mondatot vágnak ketté. Mindegyik sorozatepizódban megvan a helye a reklámnak: ilyenkor sötétül el egy pillanatra a képernyő, gondoljunk csak a 24-re. Ha ezt nem sikerül eltalálni, akkor figyelmetlenségről, flegmaságról vagy hozzá nem értésről beszélünk. A Viasat3 a legutóbbi, vasárnap este sugárzott Testvérek részt elindította, majd pár mondat után jött a főcím - oda vágták be a reklámot, s percekkel később bukkanhattak fel a főszereplők nevei, a lenyisszantott Brothers & Sisters felirat után. Családi sorozat, de nem családbarát a megoldás.

A tévézők fele már nagyon morcos

A tévéreklámokra feltett kérdésünkre 16 086 olvasónk reagált. 51 százalékuk, 8203 olvasónk az "annyira nyomasztó, hogy már nem is nézem" opciót választotta, s egyben egyfajta magyarázata annak a trendnek, hogy egyre többen néznek internetről letöltött sorozatokat, illetve veszik meg DVD-n ezeket, pont azért, hogy a két reklámmal megszakított bruttó 60 perces tévézést lecsupaszítsák nettó 40 percre, tiszta szórakozásra.

28,7 százalék (4612 olvasó) válaszolta, hogy "borzalmas, de nézem", míg további 12,1 százalék szerint kellemetlen a viszonylag új húzás, nem lehet megszokni. Húszból csak egy ember válaszolta, hogy picit zavarja a gyakoribb, de rövidebb reklám, ugyanakkor három százalékot sem érte el azon válaszadók aránya, akik az "egyáltalán nem zavar" opcióra böktek.