Újra közösségi élmény lehet a tévézésből

social television
Vágólapra másolva!
Ma már elengedhetetlen, hogy a tévécsatornák ne csak magukkal a műsorokkal szolgálják ki a nézőket, de honlapokkal, élő chattel és más, interaktív megoldásokkal is támogassák produkcióikat. Itthon is terjed a social television, vagyis a közösségi tévézés, sőt a csatornák folyamatosan új módszereken dolgoznak.
Vágólapra másolva!

Az RTL Klub programigazgatója, Kolosi Péter a Média Hungaryn beszélt arról, hogy mennyire megváltozott a televíziózás a tíz-tizenöt évvel ezelőtti állapothoz képest. Az internet - és különösen a videómegosztó oldalak - fejlődésével és terjedésével a tévének olyan kihívásokkal kellett szembenéznie, amilyenekkel korábban soha: a mérések szerint a szélessávval rendelkezők 37 százaléka rendszeresen használ második, harmadik képernyőt (okostelefont, laptopot, táblagépet) is tévézés közben, így a haladó csatornák kénytelenek ezekre az eszközökre is tartalmakat gyártani.

Amíg a múlt század közepén a közösségi tévézés még azt jelentette, hogy a szomszédok összegyűltek az egyetlen ismerősnél, akinek volt tévéje, addig ez a kifejezés ma arra utal, hogy különféle módokon a nézőket is bevonják a műsorba. Talán a legkézenfekvőbb - és ma már általános - megoldás, hogy minden nagyobb produkció mögé gyártanak egy interaktív honlapot is, ahol a nézők/felhasználók hozzászólhatnak a tartalmakhoz, extra, webkamerás közvetítést nézhetnek vagy épp a műsor résztvevőivel, versenyzőivel chatelhetnek.

Ez akkor működhet a legjobban, ha olyan produkcióról van szó, amely amúgy is igénybe veszi a nézőket - legyen szó tehetségkutató műsorról vagy kieséses rendszerű valóságshow-ról. Itt a közönség már eleve szavazásával befolyásolja a műsor menetét, és érzelmileg is kötődni kezd az általa támogatott játékoshoz. (Persze a nézői szavazásnak lehet más vetülete is, a nyugati világon kívüli, különféle diktatúrákban a demokráciát is megízlelheti ezzel a közönség.)

RTL KLub / Facebook

425 ezer rajongója van a Showder Klub Facebook-oldalának

Úgy tűnik, itthon az RTL Klub épít legjobban az internetes táborra, legalábbis a publikus adatokból - mondjuk a Facebook-oldalak kedvelőiből - erre lehet következtetni. Bár a Csillag születik-nek jelenleg csak mintegy 26 ezer rajongója van a közösségi oldalon, az X-Faktor és a Való Világ által begyűjtött lájkok száma 245-250 ezer körül mozog, a Showder Klub pedig 425 ezres tábort tudhat magáénak. Érdekes, hogy a képernyőn rendre remeklő Barátok közt az internetezők körében már nem ennyire kedvelt, több Facebook-oldala közül a legnépszerűbbnek is csak 95 ezer követője van. Ez azonban még mindig szép szám a konkurens csatornák jelentős műsoraihoz képest: a Megasztár például körülbelül 85 ezer, az Éden Hotel pedig 49 ezer facebookos rajongóval rendelkezik.

Ez persze nem jelenti azt, hogy mondjuk a TV2 ne fektetne nagy hangsúlyt a közösségi tévézés fejlesztésére: "A TV2 számára kiemelt fontosságú, hogy a digitális megoldások adta lehetőségek igazi közösségi élménnyé varázsolják a televíziózást. A Megasztár döntői alatt nem egyszerűen a tévében látható adást közvetítjük a weben, hanem exkluzív kameraképeket is kínálunk a backstage-ből, illetve a színpadról. A pénteki döntők ideje alatt nem egyszerű sztárchatet működtetünk, hanem az előző héten kiesett versenyző az élő közvetítéseket online követő rajongókkal beszélget, és kommentálja a műsort. Emellett a hét folyamán a különböző közösségi fórumokon beérkezett kérdéseket nem a klasszikus chateknél megszokott módon, szövegesen válaszolja meg, hanem sokkal személyesebben, videóüzenetben elégíti ki a rajongók érdeklődését" - mondja az [origo]-nak a csatorna üzletfejlesztési igazgatója, Megyeri András.

TV2

Farkas-Jenser Balázs kiesése után videóüzenetekkel válaszolt a rajongók kérdéseire

"A Megasztár adásának ideje alatt a Facebookon jelenlévő közönséget egy pillanatra sem hagyjuk információ nélkül, percről-percre real time exkluzív fotókkal, videókkal és rövid élménybeszámolókkal látjuk el őket. Mindezen funkciók nemcsak számítógép segítségével érhetők el, de a Megasztár iPhone és androidos készülékekre letölthető mobilapplikációján keresztül is. A Megasztár során szerzett tapasztalatainkat kibővítve, az eszközök tárházát szélesítve a jövőben további social tv applikációk, megoldások indítását és integrálását tervezzük" - teszi hozzá Megyeri.

Eközben a Viasat3 is új megoldásokon dolgozik: "A Viasat folyamatosan vizsgálja a lehetőségeket, amelyeket a social tv nyújt. Egyelőre projektalapon főleg a legáltalánosabb megoldásokat teszteltük, mint például az élő chat és a szavazás. Általános stratégiát még nem alakítottunk ki, de ősszel terveink között szerepel egy komoly alkalmazás, amely ténylegesen kiaknázza a social tv-ben rejlő potenciált. Bízunk benne, hogy ezek a nagyratörő tervek pozitív fogadtatásra lelnek nézőink és hirdetőink körében" - mondja megkeresésünkre a Viasat marketingigazgatója, Dóczi Melinda.

Közösségi tévének számít itthon az OzoneNetwork: a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa 2011 októberétől közösségi médiaszolgáltatásként ismeri el az Origo Zrt.-hez tartozó OzoneNetwork tevékenységét. A csatorna újra sugároz saját gyártású műsort, valamint időjárás-jelentése is visszatér a képernyőre.

Néha elég egy hívószó is

A közösségi televíziózás formáit természetesen külföldön is folyamatosan próbálják megújítani, olyannyira, hogy az MIT Technology Review egy 2010-es száma a tíz legerőteljesebben fejlődő technológiai ágazat közé sorolta. Viszonylag új megoldás például a szintén 2010-ben kialakított PlayAlong, amely megengedi, hogy a különféle műveltségi vetélkedők kvízeit az internetezők a tévéadással párhuzamosan játsszák - ilyesmire nálunk is volt lehetőség például a TV2 honlapján, A 40 milliós játszma esetében.

Comedy Central

Donald Trump és az ominózus hashtag

A technika mai fejlettségi szintjén az már jórészt a marketingesek leleményességén múlik, hogy milyen úton-módon próbálják bevonzani a nézőket - és olykor a legegyszerűbb ötlet is beválhat. A Comedy Central Donald Trumpot cikiző Roast-ja (melyet itthon Nagy Feróval vezettek be) például a csatorna történetének egyik legnézettebb adását hozta, amely alatt 27 ezer Twitter-bejegyzés született a produkcióról. Ehhez csak annyi kellett, hogy a képernyő sarkában folyamatosan látható legyen az erre felszólító hashtag, vagyis twitteres hívószó: #TrumpRoast. A módszert azóta több más műsor is átvette, az Egyesült Államokban hasonló, twittelésre buzdító felirat látható például a Dr. Csont, a Glee - Sztárok leszünk vagy A rejtély adásai alatt is.