"Remény? A remény azok luxusa, akiket nem terhel a végzet" – hangzik el a 12 majom című sorozatban, és ezzel az idézettel össze is lehet foglalni a lényeget, hiszen a széria legfontosabb kérdése, hogy meg lehet-e változtatni a jövőt, vagy pedig előre el van rendelve minden.
A 12 majom Terry Gilliam 1995-ös klasszikusának újragondolása,
nem a hagyományos értelemben vett remake, annak ellenére, hogy a története meglehetősen hasonló. A középpontban James Cole (Aaron Stanford) áll, aki 2043-ból utazik vissza a jelenbe, hogy megmentse az emberiséget egy vírustól – az ő jelenében ugyanis a mai populáció 93,6 százalékával végzett a kór.
A nyomok – akárcsak a filmben – a 12 Majom Hadseregéhez vezetnek, a szervezet felkutatásában segít Cole-nak a beszédes nevű virológus, Cassandra Railly (Amanda Schull), akinek a jóslataiban ezúttal is kételkednek. Brad Pitt ikonikus szerepét, az elmegyógyintézetben ápolt zsenit – akit a vírus elterjesztésével vádolnak – itt egy nőre osztották, Emily Hampshire játssza, a kép alapján igen meggyőzően:
Már az 1995-ös 12 majom is egy másik film újragondolása volt egyébként, Chris Marker különös hangulatú alkotása, A kilátóterasz (La Jetée) ihlette.
Az 1962-es rövidfilm fekete-fehér állóképekből állt össze,
a sztoriban a legmarkánsabb közös pont az volt, hogy a főhős meghatározó gyerekkori emlékéről kiderül, hogy felnőtt énjét látta annak idején.
A történet már konkrétabb formában jelent meg a James Tiptree Jr. néven publikáló Alice B. Sheldon 1969-es novellájában, a The Last Flight of Dr. Ain-ben – itt a címbeli tudós utazgatott a világban azért, hogy megakadályozza egy halálos vírus elterjedését.
Terry Gilliam filmje az egyik legokosabb időutazós film lett,
nagyítóval sem lehet benne logikai bukfencet vagy linearitási problémát felfedezni, és elkerüli az olyan kliséket is, mint a nagypapa-paradoxon behívása.
A sorozat ezt a remek hagyományt viszi tovább, természetesen jobban kibontva a történetet, már csak annál fogva is, hogy több ideje van rá. A legfontosabb stílusbeli különbség a két alkotás között, hogy
a szériából hiányoznak a filmre jellemző szürreális jelenetek,
emberszagúbb lett a sztori – ami nem is baj, hisz egyrészt így bizonyára több nézőt fog megtalálni, másrészt a hasonló képsoroktól valószínűleg csak az lenne az érzésünk, hogy Gilliam stílusát másolják.
Ilyesmiről szerencsére nincs szó, az időutazás képi megjelenítéséhez például az egyik alkotó, Terry Matalas bevallása szerint a Looper – A jövő gyilkosa szolgált mintául – érdekesség, hogy a 12 majom mellett abban is Bruce Willis játszotta az egyik főszerepet.
A sorozatból már biztosan érkezik a második évad is, Magyarországon az első szezon november 17-én 21 órakor indul dupla epizóddal a Film Cafén. A cikk megjelenését az AMC Networks International Central Europe támogatta.