Vidus Gabriella: Szakmai szinten sem egyeztet az RTL-lel a kormány

Vidus Vabriella
Vidus Vabriella - RTL Magyarország - vezérigazgató
Vágólapra másolva!
Rejtély, mikor engedélyezik a terjesztési díjat, ennek ellenére növelné erős piaci pozícióját itthon az RTL-csoport. Ismerik az új TV2-vezér gondolkodását, nem tartanak attól, hogy sok RTL-es sztárt vagy szakembert szipkázna el a konkurencia. Az év legbefolyásosabb médiaszemélyiségének választott Vidus Gabriella a nők helyzetétől és saját tévézési szokásairól is mesélt az Origónak. Tizenöt éve van az RTL-nél, és soha nem volt hátránya abból, hogy nő.
Vágólapra másolva!
  • Az új RTL-vezérigazgató korábban az R-Time ügyvezetője volt.
  • A terjesztési díj engedélyezését várják, de nem tudják, mikor kerül szóba.
  • Növelné az RTL Magyarország bevételeit, bár így is bőven piacvezetők.
  • Csak azzal tud dolgozni, aki maximálisan odateszi magát.
  • Otthon egészen más, de a munkában nem ismer pardont.

Amikor az előző vezérigazgatót leváltották, arról volt szó, hogy pár hét, és meglesz az új vezető. Ehhez képest hónapok múltak el a kinevezéséig – miért?

Én akkor kereskedelmi vezető voltam, az ilyen döntéseket pedig a tulajdonos hozza meg. A döntés Luxemburgban született, és engem is csak a bejelentés előtt három héttel kerestek meg ezzel az ajánlattal. Az átadás szempontjából viszont semmiféle fennakadás nem volt:

ahol az igazgatóknak elég nagy a hatáskörük, nem okoz aggodalmat, ha egy időre nincs aktív vezérigazgató. Amikor én átvettem a céget, július 1-jén, akkor a legtöbb nagy döntés már megszületett, kész volt az őszi műsorrend, tehát egy stabilan működő rendszer ez.

2000-ben végzett a Budapesti Közgazdaság-tudományi Egyetemen Fotó: M. Schmidt János - Origo

Mi volt az első döntése?

Arra pont nem emlékszem, de amikor kineveztek, épp Luxemburgban voltam. Kicsit furcsa volt, hogy hazautazás után már vezérigazgatóként léptem be a székházba, és az is fura volt, hogy egy kolléga magázni kezdett a liftben, noha előtte tegezett. Megkértem, hogy ne tegye!

A felelőssége nagyobb, mint volt, ez munkaórában is látszik?

Régen szezonálisabb volt a munkám, de a kereskedelmi területen ki lehetett számolni, mikor van több tennivaló. Maximalista vagyok, sokat dolgozom. Nem mindig napi tizenkét órát, de a napi tíz biztosan összejön, és hétvégén is rajta vagyok a fontosabb ügyeken. Hétvégén azért nem jövök be, de otthon is tudok dolgozni.

15 éve van az RTL-nél, korábban a TV2-nél is volt Fotó: M. Schmidt János - Origo

Mire koncentrál jobban, amire eddig nem kellett?

A gyártási folyamatokra biztosan. Szélesítjük a beszállítói kört, és könnyebben bele tudok folyni az új folyamatokba. A gyártás pedig folyamatos átalakítás alatt van.

Több belső gyártást akarnak, vagy több külső tartalom-előállítót?

Mindkét irányban gondolkodunk.

Nem mindig az ár dönt: azért, mert valaki olcsón gyárt, attól még nem biztos, hogy vele fogunk dolgozni. A hazai produkciós cégek egy része életképes csak, amelyiknek nincs állandó megrendelője, nehéz helyzetben van.

Eddig saleses részen volt, a számokat nézte. Most, az új pozíciójából jobban érdekli a tartalom, amit a néző is lát?

Elsődleges célom, hogy a cég prosperáljon. A termék viszont mindig elsődleges volt ennél a cégnél. Igaz, hogy korábban főleg a számokért feleltem, de eddig is benne voltam a stratégiai programmingdöntésekben. Ezek az összejövetelek néha itt voltak a székházban, néha elvonultunk. Engem is bevontak, megkérdeztek, mindig figyelembe vették a vezetők a kereskedelmi osztály észrevételeit.

Fontos azonban tudni, hogy a stratégiai döntéseknél mi nem a jövő tavaszt nézzük, néha már két évre is előre kell pillantanunk, és beszélünk is arról, hogy mi lesz akkor. Ha pedig tévés formátumvásárokon van az ember, oda szélesebb látókör kell. Én is járok ilyen külföldi rendezvényekre Kolosi Péterrel, együtt ülünk be vetítésekre, meg is beszéljük, mit láttunk. Volt olyan screening, ahol ő imádta az adott sorozatot, én meg utáltam. Valahol én vagyok az RTL-es kollégák számára az átlagnéző, mert Kolosi Péter például már annyi műsorfajtát látott, hogy nem tudja úgy nézni a dolgokat, mint valaki, aki nincs annyira benne.

A nézettség rendben, de a bevételeket növelné 2016-ban Fotó: M. Schmidt János - Origo

A volt vezérigazgató, Dirk Gerkens a versenytársat erősíti. Ismeri az RTL Magyarországot, a szakembereket, nagy hátrány ez az RTL-nek?

Nem, mert mi is ismerjük az ő gondolkodását.

Nem tart attól, hogy sok pénzért elcsábít jó szerkesztőket, sztárokat?

Sok pénzzel mindig el lehet vinni más cégekhez embereket, de mindenkinek a saját történetét, életét kell figyelnie. Az pedig, hogy Gerkens keresi-e meg, vagy más, az szinte mindegy.

Gerkens bejelentése után, hogy majd az RTL-től átcsábít szakembereket, az RTL gyorsan megújította pár kreatívja szerződését. Legalábbis ez volt a sajtóinformáció: így történt?

Mindenkinek magánügye a munkaszerződése, és az is, hogy mit árul el belőle. De kicsit kifordítottan jelent meg ez a hír. Volt egy átszervezés nálunk, szeptember elején történt, és össze lett kötve egy későbbi bejelentéssel. Herman Péter kinevezésével neki sokkal több embere lett, mondhatjuk úgy, hogy struktúrát tettünk alá: vannak ott különböző szinten dolgozó kollégák, akiknek a szerződését érintette az átalakítás. A változások tehát nem azért következtek be, mert a volt vezérigazgató valamit mondott... de nem is akarunk minden ottani nyilatkozatra reagálni.

Nagyobb lesz jövőre a verseny?

Mindenképp. Idén a TV2 ugyan mutatta a verseny jeleit, de nem túl sikeresen tette ezt. Ha a mostani csapat lenne ott jövőre is, valószínűleg akkor is erősebb lenne a jövő évük, mert az ideire nem lehetnek büszkék.

Hetekig ők sem tudták, ki lesz az új vezérigazgató Fotó: M. Schmidt János - Origo

Gerkens szerint roppant méltatlan volt a távozása. Ön hogy élte meg a váltást? Tényleg biztonsági őrök vezették ki?

A munkaviszonyát a luxemburgi igazgatótanács bontotta fel, és ő a felmondási idejét töltötte, amikor hazajött. Én akkor nem voltam itt. De minden nagy cégnél, ha valaki, aki már nincs aktív állományban, bejön a személyes dolgaiért, kíséretet kap. Hogy ez méltatlan dolog-e, azt nem tudom.

Erősödött az Atmedia. Fontos, hogy melyik a nagyobb, az R-Time vagy az Atmedia?

Az R-Time öt Viacom-csatornát nyert jövőre, de nem a méret, hanem a minőség, az ár a kérdés. Az R-Time mindig ekkora volt, a forgalom 80%-át a saját csatornáink hozzák, de

Viszont soha nem törekedtünk arra, hogy minden magyarországi tévé reklámidejét mi adjuk el, inkább azt szerettük volna, hogy komplementer legyen a kínálat, hogy el tudjunk adni, le tudjunk fedni mindenféle terméket. A csatornaszám maximalizálása inkább azoknak fontos, akik szeretnék az árakat befolyásolni. Mi mindig egyértelmű, tiszta megállapodásokat kötünk.

Az egészséges, hogy két nagy kereskedőház maradt a piacon?

Talán nem, de majd a piac eldönti. A kereskedelmi tárgyalásokat mi már két hete elkezdtük, azaz a piac nem ránk vár, hanem a másik oldalra. A TV2 pedig korábban kiadta az árait, és csak utána jött a bejelentésük, hogy leszerződtek az Atmediával. Ez azt jelzi, hogy zavar van a rendszerben. Tárgyalási időszak van, ezt értem, de piaci bizonytalanságot okoz, ha egy héten kiadsz árakat, pár napra rá meg már nem érvényesek. Így nem lehet kampányokat tervezni.

Nem konzultál a kormány a szakmával Fotó: M. Schmidt János - Origo

Mikorra várja a terjesztési díj engedélyezését? Összejöhet még az idén?

Erről a kormányt kellene megkérdezni. Jelenleg szakmai szinten sem folyik ez ügyben velünk egyeztetés.

Elégedett lenne a csoportszinten elért 2015-ös nézettséggel és bevételekkel jövőre is?

Azt hiszem, nézettségi szempontból igen, habár csatornánként erre a kérdésre már eltérő választ adnék. Bevételi szempontból nyilván az előző kérdésben levő téma jelentősen befolyásolja a válaszomat, azaz ott jobban örülnék nagyobb számoknak.

A TV2-csoport várhatóan felvásárol pár kisebb tévét egy-két éven belül. Az RTL Magyarország is bővíti a portfóliót?

Jelenleg az RTL Magyarországnak nyolc csatornája van, ami kellően széles lehetőségeket nyújt nekünk, nem tervezzük jelenleg ennek a bővítését. Inkább a digitális jelenlétünk megerősítésére fókuszálunk, ezért is alakítottuk meg a Digitális Fejlesztési Igazgatóságot, amelyet Szabó András vezet.

Fiatalon lett kereskedelmi vezető és vezérigazgató is. Az, hogy sikeres nő, és a legbefolyásosabb hazai médiaszemélyiségnek választották már idén tavasszal, hozhat javulást a nők hazai munkahelyzetében?

Minden ilyen szavazást a megfelelő távolságból kell nézni. A befolyás mindenkinek mást jelent, és nem szabad elfelejteni, hogy ez a cím mennyire szól nekem, és mennyire a cégnek. Mi az, ami ebből a sikerből valóban az enyém? A kérdés másik részére reflektálva: erősen remélem, hogy az én példám segít a nők munkaügyi helyzetén.

úgyhogy ebből a szempontból szerencsés vagyok. Ez a cégkultúra itt, és ez nem új dolog, mert még Piller András volt a vezérigazgató, amikor idejöttem... Sok üvegplafon létezik azonban más cégekben, de sokszor nincs is alulról elég nagy nyomás. A legtöbb nőnek viszont ezt át kell ütni, ha nem segít neki senki, akkor is. Persze nagyon jó, ha van egyfajta mentora az embernek.

Ha egy nő törtető, az visszatetszést szül – véli –, pedig a férfiaknál ez normális Fotó: M. Schmidt János - Origo

Egy átlagos nő kevésbé törtető, mint egy átlagos férfi?

Abszolút. Viszont ha egy nő törtető, az sok esetben visszatetszést kelt, úgyhogy nekünk, nőknek, másképp kell csinálnunk dolgokat, és nem szabad utánoznunk a férfi viselkedésmintákat. Nekünk amúgy is más a szóhasználatunk, más a viselkedésünk.

Tartanak öntől a munkatársak?

Szigorú és következetes vagyok. Vannak dolgok, amikben nem ismerek kifogást. Ha munka van, akkor azt 110 százalékban kell csinálni. Persze kifogás néha akad, lehetnek rossz napjai valakinek, de ha nem teszi oda magát valaki maximálisan, akkor azzal nem tudok együtt dolgozni. De nagyon sok olyan kollégám is van, akit barátomnak tartok.

Ki tud rúgni embert szemtől szembe?

Igen, ha van rá ok, ebből nem csinálok ügyet. Nem kerülöm az ilyen helyzeteket, sőt, volt olyan kollégám, aki megkért, hogy én bocsássam el az ő alkalmazottját.

Otthon nem ilyen szigorú Fotó: M. Schmidt János - Origo

A magánéletben oldottabb?

Sokkal. Én egészen más vagyok otthon, mint benn. Élesen elkülönítem a magánéletem a munkától.

Sokat változott abban a nyolc évben, ami az R-Time kinevezése és az új pozíció megszerzése közt eltelt?

Szerintem igen, toleránsabb lettem. Megtanultam, hogy vannak dolgok, amikért érdemes harcolni, de másokat meg el kell engedni. Már nem idegesítem magam feleslegesen.

Sok barátja van a médián kívül?

Nagyon sok, az elmúlt húsz évből.

A férjéről mit tudhatunk?

A magánéletünkről nem szeretnék bővebben beszélni.

Egy kávézó vagy egy panzió üzemeltetője is szívesen lenne Fotó: M. Schmidt János - Origo

Mi a kedvenc műsora?

Az RTL Klubon az Éjjel-nappal Budapestet szerettem nagyon, de most a Gyertek át szombat este a nagy kedvenc, az RTLII-n pedig egyértelműen a Konyhafőnök Junior. A Viasaton megnézem néha a Két pasi – meg egy kicsit magyarul. Sajnos már vége, de szerettem angolul nézni az Így jártam anyátokkal-t. Ha pedig tejesen ki akarok lazulni, főzős csatornákat nézek, az teljesen kikapcsolja az agyamat.

Kevés szabadidejével mihez kezd?

Rendszeresen sportolok, teremben edzek.

Ha nem a médiában lenne, mivel foglakozna?

Egy kis hotelt üzemeltetnék, vagy egy helyes kávézót.