Innovatív gondolkodásra nevelés - pályázati győztesek

Vágólapra másolva!
Vágólapra másolva!

A tudományos kutatás, az innováció civilizációnk egyik mozgató ereje. A tudomány a bennünket körülvevő világra vonatkozó megfigyelések, tapasztalatok rendszere, melyek alapos ismeretéből a jövőnket meghatározó felismerések fakadnak. Az ifjúi tudásvágy kimeríthetetlen kincsestára múltunk nagyjainak életműve, alkotása s a jelen kihívásaival való szembenézés.

A józanul gondolkodó emberek tisztában vannak azzal, hogy a tudomány és eredményei a hétköznapok szintjén nemcsak elfogadhatóak, alkalmazhatóak, hanem, egyenesen nélkülözhetetlenek is. Ezt felismerve önzetlen tanárok sokasága neveli tanítványait a közös, innovatív gondolkodásra, melynek egyik leghatékonyabb színtere a középiskolai szakköri munka. E tevékenység értékét elismerve írta ki az Oktatási Minisztérium és a Magyar Szabadalmi Hivatal közös pályázatát a Csermely Péter professzor vezette Kutató Diákok Országos Szövetsége jelentős szellemi támogatásával

"A szakköri munka, mint az innovatív gondolkodásra nevelés színtere"

című pályázatát. Ennek célja egyrészt, hogy nyilvánosságot kapjanak azok a pedagógiai eszközök, módszerek, amelyek elősegíthetik az innovatív gondolkodást a természettudományos, technikai érdeklődésű diákok szakköri tevékenységében, másrészt a diákok, tanáruk vezetésével a szakkör tematikájához illeszkedően oldjanak meg olyan feladatot, amely a mindennapi műszaki életben jelentkezik a technikatörténet, az energiagazdálkodás, a hulladékhasznosítás témakörében az iparjogvédelmi dokumentáció és a műszaki monográfiák alkalmazásával.

A szakköri munkáról a szakkörvezető tanárnak a pedagógiai munkát ismertető írásművet, a szakkörnek pedig egy-egy műszaki megoldást (modellt, tanulmányt) kellett készítenie. Az alapítók által felajánlott díj a sikeres tanári pályamű alkotójának 100 000 forint, a szakkör pályázóinak pedig 200 000 forint, amelyet a középiskola szakköri eszközeinek bővítésére, fejlesztésére, tanulmányút költségeinek fedezésére fordíthatnak.

A negyedik alkalommal meghirdetett verseny zsűrijének tagjai (Balogh Lászlóné, az Oktatási Minisztérium szakfőtanácsosa és Magyar Tamás, a Magyar Szabadalmi Hivatal osztályvezetője) a szigorú elbírálási szempontok alapján a következő pályamunkákat javasolták díjazásra.

- A romániai Baróti Szabó Dávid Középiskola Velencei András vezette szakköre (Balog Dezső és Péter László) a Bodvaji vashámor ill. az Erdőfülei vasgyár történetét dolgozta fel a XVII. századra visszanyúló, ipartörténetileg is értékes formában s egyben felmutatva és megőrizve a korabeli, kultúrtörténeti jelentőségű szóhasználatot, szakkifejezéseket.

- A zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnázium Ráduly László vezette szakköre (Kozma Zsuzsa, Tupcsia Zita, Wolf Gergő, Kulcsár Ákos, Mazzag András, Gyarmati Gergő) a hőtannal és a halmazállapot-változással kapcsolatos dolgozatokat készített. Értekezést írtak napjaink korszerű fűtés- és hőszigetelés-technikájáról, üzemanyagairól, az üzemanyagok környezetvédelmi vonatkozásairól, a biogáz újrafelfedezéséről és a biogén folyadékok alkalmazási lehetőségeiről. Különösen kiemelkedők az energiahordozókkal és a biogázzal foglalkozó összeállítások. A szakkörvezető tanár célkitűzése az volt, hogy diákjainak váljon igényévé az önálló ismeretszerzés, a különböző forrásanyagok önálló használata.

- A gyöngyösi Vak Bottyán János Szakközépiskola Szabó Ferenc vezette szakköre (Czipó Ákos, Pócos József, Szabó Gábor, Albert János, Juhász Gábor, Juhász Péter, Ócsai Viktor, Martin Gergő, Kovács Roland) elektronikai és informatikai pályamunkákkal nevezett. A mikromotorokhoz készült ütemvezérlő diszkófények vezérlésére szolgál, amelynél a különböző frekvenciájú impulzusok nemcsak a fény színét, erősségét vezérlik, hanem a fényforrás mozgását is. Bemutattak házi készítésű erősítős CD-játszót és házimozi rendszert is. „Az elektronikus agytól az elektronikus idegrendszerig” című összeállítás a kommunikáció fejlődését mutatja be a hieroglifáktól kezdve a távírón keresztül egészen napjaink mobiltelefonjáig.

A 2001. évi három jutalmazott részére a díjakat és Bendzsel Miklós, a Magyar Szabadalmi Hivatal elnöke és Pálinkás József oktatási miniszter adta át a Magyar Tudomány Napjához kacsolódó Ifjúság-Innováció-Tudomány című rendezvényen, november 8-án, a Néprajzi Múzeumban.