A haza az osztrákok kedvenc szava

Az osztrákok a tradíciók hívei, akiknek világképét a hagyományos értékek határozzák meg - ezt a következtetést vonta le egy bécsi napilap a közelmúltban annak a felmérésnek az eredményeiből, amelyben egy osztrák intézet kutatói azt vizsgálták, hogy milyen tetszési indexük van az egyes szavaknak, fogalmaknak a lakosság körében.

A felmérést az IMAS közvélemény-kutató intézet készítette szeptember-októberben, amikor - az ország összlakosságának az egészét reprezentáló módszerrel - arról faggatott ki közel ezer osztrákot, hogy milyen szimpátiát, illetve antipátiát váltanak ki
belőlük egyes szavak, illetve a szavakkal megnevezett fogalmak.

A válaszadók 33 szót minősíthettek, amelyek közül a haza szó került a népszerűségi lista élére. A válaszadók 60 százaléka szerint ugyanis ez a fogalom a legszimpatikusabb az osztrákok számára. A második helyre a rend és a biztonság fogalmak kerültek 54 százalékos támogatottsággal, míg a bronzérem az önállóság szónak jutott 38 százalékkal.

Viszonylag magas népszerűségnek örvendenek a takarékoskodni, a stabilitás és a munka szavak, ahogyan a technika vagy a korszerű kifejezések is.

Nem mondható el ez a magenergia vagy a hivatalnokoskodás szavakról, mert ezek kerültek az osztrák "szónépszerűségi" lista végére 5-5 százalékos támogatottsággal. Alig valamivel jobb eredményt értek el a sztrájktevékenység és a globalizáció fogalmak, amelyek csak 7 százalékos szimpátiaaránnyal büszkélkedhetnek. Akár társadalompolitikai elemzést is megérdemelne, hogy vajon mi állhat a keleti bővítés (Osterweiterung), a génkutatás és a külföldi szavak viszonylag alacsony - 8-9 százalékos - ausztriai támogatottsága mögött. Valószínűleg nem csak hangtani kifogások miatt került a népszerűségi lista kevésbé szimpatikus szavai közé a
multikulturális, a fogyasztáskorlátozás szó, s talán annak is mélyebb értelme van, hogy a privatizáció fogalma csak 10 százalékos támogatottságot ért el, s két évvel az új fizetőeszköz bevezetése után az euró szó is csak 15 százalékos népszerűségnek örvend.

A válaszok alapján az internet szó (28 százalék) népszerűbb ugyan az egyház (18) szónál, de népszerűtlenebb a keresztény kifejezésnél, a szakszervezet (17) szó viszont alulmaradt mindhárommal szemben. S hogy egy kicsit bonyolultabb legyen a kép, az intézet felmérte azt is, hogy a keresztény és szocializmus szavak népszerűsége az utóbbi időben 5-5 százalékkal növekedett Ausztriában, de a legnagyobb "szimpátianövekedést" a takarékoskodni szó könyvelheti el 9 százalékos növekedéssel, s ez utóbbi - igaz, más értelemben - valószínűleg nem csak kedvező várakozásokat jelenthet.