Így mentették ki a lezuhant F15-ös személyzetét

A pilótát a helyi lázadók vették gondjaikba, míg a navigátort speciális gépekkel mentették ki tengerészgyalogosok. A mentőakció során hat helyi lakos sérült meg, a két katona a legfrissebb hírek szerint már Líbián kívül van. A líbiai események elemzésére Trautmann Balázs katonai szakírót, a Magyar Honvéd felelős szerkesztőjét kértük fel.

2011. március 21-én, délelőtt 10.30-kor bekövetkezett a Líbia feletti légtérzárlatot ellenőrző szövetséges erők első gépvesztesége. Az áldozat az Amerikai Légierő egyik, az olaszországi Avianóból felszálló F-15E Strike Eagle kétüléses vadászbombázó repülőgépe volt.

A 91-0304 lajstromszámú, LN farokkóddal ellátott repülőgép a 492. Vadászrepülő Század állományába tartozott, és a líbiai bevetésekhez a nagy-britanniai Lakeneath-ből érkezett Avianóba.

A repülőgép az eddigi információk szerint nem a líbiai légvédelem áldozata lett, hanem műszaki meghibásodás miatt zuhant le. A helyi lakosságot megszólító újságírók tudósításai szerint nem hallottak gépfegyverzajt és rakétaindítást sem vettek észre.

Forrás: AFP/Giuseppe Cacace
Egy F-15E Strike Eagle

Az F-15E fülkéjében elöl ülő pilóta és a mögötte helyet foglaló navigátor/fegyveroperátor sikeresen katapultált, és földet ért a Bengázitól keletre fekvő Bu Mariem település mellett. A pilóta az Independent beszámolója szerint egy kisebb kunyhóban próbált meg elbújni, hiszen nem tudhatta pontosan, kik közé érkezett meg. A lakosság azonban ünnepelte a pórul járt hajózót, majd vízzel és gyümölcslével ellátva Bengáziba vitték őt, ahol a felkelők nemzeti tanácsa vette gondjaiba.

A navigátor keresésére és kimentésére harci kutató-mentő akciót indítottak, melyet a USS Kearsarge fedélzetéről az Amerikai Tengerészgyalogság két MV-22B Osprey billenőrotoros (azaz helyből fel- és leszállni képes, de hajtóműveit vízszintes állásba fordítva nagy repülési sebességet is elérő) repülőgépe hajtott végre, a kellő légitámogatással. A pilóták túlélő felszerelésének fontos része a különleges rádió, mely a kommunikáció mellett alkalmas a katapultált személyek helyzetének gyors és pontos meghatározására is.

Forrás: AFP/Patrick Baz
A lezuhant F-15E roncsai Bengázi közelében

Az MV-22B-k fedélzetén egy, a harci kutató-mentő feladatra kiképzett tengerészgyalogos egység katonái foglaltak helyet, akik az ilyen bevetéseken felelősek a mentést végző repülőgépek vagy helikopterek földi biztosításáért, illetve a bajba került katona kimentéséért.
Az eddigi hírek szerint a mentőakció során hat helyi lakos sérült meg. Az elsősorban lábsérüléseket okozó esemény során a mentést végző MV-22B fedélzeti lövésze nyitott tüzet. Elképzelhető, hogy a helyiek túlságosan lelkesek voltak, és a gép felé rohanó embereket fenyegetésnek érzékelte a lövész, hiszen az ellenséges területen mindenki ellenségesnek minősül egy ilyen akciónál, míg az ellenkezője nem bizonyosodik be. Líbiában most nagyon sok ember kezében van gépfegyver, ami komoly fenyegetést jelent a sérülékeny és a földön nagyon védtelen repülőgépekre.

Forrás: Timothy Bensken/ U.S. Navy
Felszálló MV-22B Osprey

A kiégett roncsot a BBC filmfelvétele szerint a helyiek már elkezdték darabokra szedni. Teszik mindezt annak ellenére, hogy a felvételeken jól kivehető: a repülőgép "éles" légiharc-rakétái (a filmfelvételeken jól látható a darabokra tört AIM-120C AMRAAM és feliratai) a helyszínen maradtak, és nem tudni, hogy a lapos szögben, hasra érkezett és kiégett gép törzs alatti fegyverzettartóján voltak-e földi célpontok elleni rakéták vagy bombák, és ha igen, akkor a becsapódást és a tüzet követően milyen állapotban vannak.

Az F15-ös pilótáját és navigátorát kimentették, és a legfrissebb hírek szerint már mindketten Líbián kívül tartózkodnak.

További részletek a szerző, Trautmann Balázs blogjában olvashatók.

KAPCSOLÓDÓ CIKK