Létrehozták a világ első kiméra majmait

kiméra rhesusmajom, Roku, Hex
Hat szülője van azoknak a majmoknak, amelyeket különböző embriókból származó sejtekből alkottak meg amerikai kutatók.

A több különböző egyedtől származó sejtek egyesítéséből származó, úgynevezett kiméra majmok mesterségesen létrehozott embrióját egy nőstény majom hordta ki - számoltak be a Cell című tudományos folyóiratban a tanulmány szerzői.

A kimérák fontosak az embrionális fejlődés tanulmányozásához, de eddig főként egerekre korlátozódott a terület kutatása. A most megszületett, hat különböző egyed sejtjeiből létrehozott kiméra rhesusmajmok egészségesek. A majmok a Chimero, Roku és Hex nevet kapták. (A Roku és Hex japánul, illetve görögül hatos számot jelent.)

"A sejtek soha nem olvadnak össze, ám együtt maradnak és közösen tevékenykednek a szövetek és szervek kialakításában" - mondta Shoukhrat Mitalipov, a portlandi Oregoni Egészség- és Tudományegyetem munkatársa, a tanulmány egyik szerzője.

Hosszas kísérletezés után a kiméra majmokat úgy sikerült létrehozni, hogy a kutatók a rhesusembriók egészen korai állapotából vettek embrionális őssejteket, és ezeket a még totipotens (mindenre képes) sejteket keverték össze. A totipotens sejtekből még a teljes állat, annak minden szövete és szerve létrejöhet, mert a specializálódást megelőző állapotban van a sejt.

Forrás: Oregon Health & Science University
Roku és Hex

A kezdeti, laboratóriumi embrionális őssejtekből kiindult kísérletek kudarca arra utal, hogy a tenyésztett és akár évtizedekig fenntartott őssejtek nem annyira potensek, mint az élő embrióban található sejtek. Úgy tűnik, hogy a biológiai útvonal, amely korlátozza az őssejtek átalakulási képességét különböző szövetekké, korábban kapcsolódhat be a főemlősöknél, mint az egereknél.

Kimérák tanulmányozásával juthatnak közelebb a kutatók az embrionális fejlődés folyamatában fontos szerepet játszó gének megismeréséhez, valamint az egész fejlődési folyamat megértéséhez.