A gyűrű vezetett az eltűnt pilóta nyomára

2015.03.09. 22:03

Hetven év elteltével részlegesen megoldódott John Thompson második világháborús brit katonai pilóta eltűnésének rejtélye. A férfinak 1944 októberében egy albániai titkos bevetés közben veszett nyoma.

A gyűrű volt a megoldás

A második világháború vége óta eltűntként kezelt pilóta sorsával kapcsolatban eddig semmi biztosat nem lehetett tudni. Hétfőn azonban Dorothy Webster, Thompson őrmester 92 éves húga egy albániai családtól visszakapta a pilóta gyűrűjét, együtt egy doboznyi apró roncsmaradvánnyal, amely a férfi Halifax típusú bombázójából származik.  John Thompson repülőgépe 1944. október 29-én zuhant le Albániában, miközben segítséget szállított a helyi náciellenes erőknek.

Dorothy Webster, a repülőgépével együtt 1944 októberében együtt eltűnt Thompson őrmester húga, ma vehette át Tiranában testvére gyűrűjétForrás: REUTERS/Arben Celi

1960-ban egy Jaho Cala nevű albán férfi Tiranától 40 kilométerre északra a hegyekben bukkant rá Thomspon ujjára a most visszaszolgáltatott, J&J monogramú gyűrűvel együtt.

John Thompson őrmester fotója 1944-bőlForrás: bangordailynews.com

A férfi otthonában rejtette el az ékszert, mivel nem merte megmutatni az akkori kommunista hatóságoknak. Jaho Cala a fiára, Xhemilre hagyta a gyűrűt, megkérve őt, hogy halála után kutassa fel az ékszer tulajdonosának családját. Xhemil ezt követően kapcsolatba lépett az Albánia nácik alóli felszabadulását segítő Egyesült Államok és Nagy-Britannia nagykövetségeivel. Három hónappal később a brit nagykövetség megerősítette, hogy a gyűrű John Thompsoné, és értesítette családjának ma élő tagjait.

Meghatódott a család

Dorothy Webster a család több másik tagjával Albániába utazott, hogy részt vegyen az ország honvédelmi minisztériuma által szervezett ceremónián. Fiai elmondása szerint az idős hölgy rendkívül boldog volt, amikor értesítették arról, hogy megtalálták néhai bátyja gyűrűjét. A hétfői ünnepségen azt mondta, "John a mai nappal hazatért". A rokonok szerint Thompson szülei sosem zárták be matlocki családi házuk ajtaját, mindig arra vártak, hogy a háborúban eltűnt fiuk egyszer még visszatér.

Thompson 92 éves húga, nagyon meghatódott, hogy 71 év elteltével megtudhatta, mi történt a bátyjávalForrás: REUTERS/Arben Celi

A néhai pilóta unokaöccsei szerint a brit hatóságok semmit nem mondtak a családnak John eltűnésének körülményeiről, mivel - mint most kiderült - a férfi egy albániai titkos küldetésben vett részt. A hozzátartozók annak idején úgy tudták, hogy Thompson valahol Líbiában, Olaszországban vagy Lengyelországban van bevetésen.

Nagy hatótávolsága miatt a Halifaxot gyakran használták mélyen az ellenséges vonalak mögött végrehajtott titkos bevetésekreForrás: Wikimedia Commons

A pilóta mindössze hat hónapja volt nős, amikor szerencsétlenül járt Albánia fölött. Felesége, Joyce eltűnése után két évvel újból férjhez ment. Thompson a repülőgépen tartózkodó hat társával együtt tűnt el 1944-ben. Máltán emlékmű tiszteleg előttük, név szerint felsorolva őket.

Sérülékeny Halifax

A Handley Page cég által gyártott Halifax nehézbombázó volt a Brit Királyi Légierő (Royal Air Force, RAF) második, hadrendbe állított négymotoros harci gépe. ( A RAF első négymotorosa a Short Stirling, rövid szárnyfesztávolsága és gyenge motorjai miatt nem vált be.) A típust 1940  szeptemberében állították szolgálatba, és a második világháború végéig az Avro Lancaster mellett, a RAF legnagyobb számban bevetett  bombázótípusa volt.  Utolsó típusváltozatát, a Mk. III-at egészen 1956-ig alkalmazták.

A Handley Page Halifax volt a Brit Királyi Légierő második hadrendbe állított négymotoros nehézbombázójaForrás: Wikimedia Commons

A Halifaxok viszonylag nagy veszteségeket szenvedtek a RAF németországi éjszakai bevetésein, a gép kevésbé volt ellenálló a légvédelem és a német éjszakai vadászok tüzével szemben, mint a Lancaster. A bombázó meghajtásáról négy Bristol Hercules radiális dugattyús, úgynevezett csillagmotor gondoskodott. Nagy, 3000 kilométeres hatótávolsága miatt a Halifaxot gyakran igénybe vették távolsági felderítő feladatokra, illetve, - mint Thompson őrmester gépét -, mélyen az ellenséges vonalak mögött végrehajtott titkos bevetésekhez is. A gép hétfős hajózószemélyzettel rendelkezett, utazósebessége 350 km/óra, szolgálati csúcsmagassága pedig 7300 méter volt.