Csak most hozták nyilvánosságra a világrekord kincsmentést

roncs
Vágólapra másolva!
A Deep Ocean Search (DOS) nevű, mélytengeri roncsokat kutató angol szervezet már 2013 szeptemberében befejezte az 1942-ben elsüllyedt brit gőzös, az SS City of Cairo 5 150 méteres mélységben nyugvó roncsán végrehajtott sikeres leletmentést, de a páratlan vállalkozást csak ma hozták nyilvánosságra.
Vágólapra másolva!

15 milliárd forint értékű kincs az atlanti fenéksíkságról

Az indiai Bombayből Angliába tartó utasszállító gőzös roncsát 2011-ben fedezte fel a John Kingsford vezette nemzetközi mélytengeri kutatóexpedíció.

A City of Cairo gőzös egykorú felvételen Forrás:Wikimedia Commons

A DOS képviselői a roncs felfedezése után tárgyalásokba kezdtek az elsüllyedt gőzös fedélzetén 2000 ládában szállított 7,442 tonna ezüstpénzrakomány jog szerinti tulajdonosával, a brit kormánnyal.

A hatalmas gőzös roncsát 5 150 méteres mélységben fedezték fel 2011-ben Forrás: Deep Ocean Search Ltd.

A Deep Ocean Search az angol kormányt képviselő közlekedési minisztériummal megkötött koncessziós szerződés után, 2013 szeptemberére be is fejezte a technikai bravúrnak számító mélytengeri leletmentést, a rakomány legnagyobb részét, mintegy 34 millió font (hozzávetőleg 15 milliárd forint) értékű ezüstöt a felszínre hoztak.

A rakományból származó ezüstpénzek Forrás: Deep Ocean Search Ltd

A társaság csak most kapott engedélyt a minisztériumtól a sikeres leletmentés bejelentésére. Arról nincs pontos információ, hogy a DOS mekkora részesedést kapott a kincsből, de összehasonlításként a híres, 1982-es HMS Edinburgh cirkáló leletmentő akciójában – igaz, hogy a „csak” 200 méteres mélységből – felhozott, több mint 4 tonna színarany értékének 60%-át kapta meg a Jessop Marine Ltd.

Az egyik német torpedó leszakadt farokrésze a propellerrel az Atlanti-óceán 5 kilométer mélyen fekvő abisszikus síkságán Forrás: Deep Ocean Search Ltd.

A City of Cairo rakományának felszínre emelése volt eddig a legnagyobb mélységben végrehajtott leletmentő vállalkozás.

A Deep Ocean Search Ltd. kutatóhajójának terme, a roncs keresési művelete közben Forrás: Deep Ocean Search Ltd.

Néhány hazai hírforrás pontatlanul arra hivatkozott, hogy a cég búvárai emelték felszínre a kincseket; ekkora mélységbe hagyományos búvártechnikával nem lehet lemerülni, a rakományt távirányítású, víz alatti robotokkal emelték ki.

A „szürke farkas” támadása

A City of Cairó-t 1915-ben állították szolgálatba, a 137 méter hosszú, több mint 8000 tonnás utasszállító gőzös a londoni Ellerman Line hajózási társaság tulajdonában állt. Utolsó útján William A. Rogerson kapitány parancsnoksága alatt állt, 1942. október 1-jén futott ki Bombayből, a dél-afrikai Durban, valamint Fokváros, továbbá a brazíliai Pernambuco kikötőjének érintésével hajózott volna Angliába.

A megtalált mesés ezüstrakomány egy része Forrás: Origo

Az indiai brit gyarmati kormányzat a londoni háborús kabinet részére majd 7 és fél tonna ezüstrúpiát küldött a gőzössel. A fokvárosi technikai megálló után a City of Cairo 101 utassal ( köztük 28 nővel és 19 gyermekkel), valamint jelentős kereskedelmi rakománnyal a fedélzetén vágott neki a dél-atlanti vizeknek, Brazília irányába. Ebben az időben több német tengeralattjáró is a térségben portyázott, ezért a kapitány elrendelte, hogy a 12 csomós sebességgel haladó gőzös cikkcakk vonalban hajózzon.

Karl-Friedrich Merten, a gőzöst elsüllyesztő U-68 kapitánya Forrás: Wikimedia Commons

1942. november 6-án az U-68 német tengeralattjáró személyzete észrevette a Szent Helén-szigettől 700 kilométerrel északra haladó City of Cairo-t.

A City of Cairo túlélőire több hetes megpróbáltatásokkal terhes út várt a mentőcsónakokban Forrás: Wikimedia Commons

A búvárnaszád parancsnoka, a lovagkereszttel kitüntetett tengeralattjárós ász, Karl-Friedrich Merten kapitány a támadás mellett döntött. 20 perces időközzel két torpedótalálat érte a gőzöst. A torpedórobbanástól hatan vesztették életüket.

Korabeli fotó két szerencsés túlélőről Forrás: Wikimedia Commons

A túlélőknek a német parancsnok biztosította a mentőcsónakba szállást és a helyszín elhagyását. A gőzöst az értékes rakománnyal együtt nyelte el a feneketlen mélység, amelyet 71 év elteltével emeltek ki a DOS kutatói.