Tekintélyes mennyiségű alkoholt és egyszerűbb cukorféleséget bocsát ki magából egy üstökös.

Valódi „koktélbárnak” számít a C/2014 Q2 (Lovejoy) névre hallgató üstökös, ugyanis jelentős mennyiségű etanolt és egyszerűbb cukorvegyületet, glikolaldehidet hurcol magával. Másodpercenként 500 palacknyi bornak megfelelő alkoholmennyiséget bocsát ki magából”mondta Nicolas Biver, a Párizsi Obszervatórium csillagásza, az új tanulmány szerzője. A felfedezést a kutatók a Science Advances című tudományos folyóiratban közölték.

Az etanolt és a glikolaldehidet már kimutatták fiatal csillagok környékén, a bolygóformálódások helyszínén. Mivel az üstökösök egyfajta időkapszulának számítanak és a naprendszer születésének idejéből származó anyagokat őrzik, így a felfedezett molekulák a kutatók feltételezése szerint Napunk csecsemőkorából származhatnak.

A C/2014 Q2 (Lovejoy) üstökös Salgótarján közeléből fotózva 2015. január 13-án esteForrás: MTVA/Komka Péter

Összesen 21 féle szerves molekula

A zöld fényben izzó égitestet 2014 augusztusában fedezte fel Terry Lovejoy ausztráliai amatőr csillagász. A Naprendszer legkülső tartományában található üstököszónából, az Oort-felhőből származó Lovejoy legutóbb 2015 januárjában járt legközelebb a Naphoz, ez kiváló lehetőséget teremtett arra, hogy közelebbről is szemügyre vegyék a csillagászok a molekuláit. Az etanol és a glikolaldehid mellett tizenkilenc féle szerves molekulát mutattak ki az üstökös által kibocsátott gáz- és poranyagban.

A tanulmány szerint a felfedezés újabb bizonyíték arra, hogy az üstökösök lehettek az élet kialakulásában kulcsszerepet betöltő komplex szerves molekulák egyik forrásai.