Megvan a legközelebbi, potenciálisan lakható bolygó

vörös törpe, bolygó
Lakhatósági zónában keringő bolygót találtak tőlünk "alig" 14 fényévre – jelentették be ausztrál csillagászok.

Az újonnan talált bolygó tömege körülbelül négyszerese a Földének és egyike annak a három planétának, amit a Wolf 1061 vörös törpe körül figyeltek meg – olvasható az EurekAlert tudományos hírportálon.

A felfedezést az Európai Déli Obszervatórium (ESO) által üzemeltetett chilei La Silla obszervatórium teleszkópjával, egészen pontosan az arra szerelt HARPS spektrográffal tették.

ráadásul a középső planéta, a Wolf 1061c pont a Goldilocks-zónában (lakható övezetben) található, ahol megvan az esélye a folyékony víz – és talán az élet – jelenlétének” – írta a kiadott sajtóanyagban a tanulmány vezető szerzője, dr. Duncan Wright, az Új-Dél-Walesi Egyetem (UNSW) csillagásza.

A Wolf 1061 vörös törpe és a körülötte keringő három bolygó (Wolf 1061b, Wolf 1061c, Wolf 1061d). A zöld színnel a csillag körüli lakhatósági zóna van jelölve, ebben található a Wolf 1061c. Forrás: Made using Universe Sandbox 2 software from universesandbox.com

Wright elmondta, hogy bár az elmúlt években több olyan bolygót is találtak, melynek központi csillaga közelebb van hozzánk, egyik sem bizonyult annyira ígéretesnek a lakhatás szempontjából, mint a most felfedezett Wolf 1061c.

Egy nyugis törpe

A felfedezés azért számít többek között érdekesnek, mert a Wolf 1061 törpecsillag szokatlanul nyugodt. A legtöbb vörös törpe nagyon aktív, hatalmas röntgenkitöréseket és szuperflereket (szuper-napkitöréseket) produkálnak, ami igen valószínűtlenné teszi az élet virágzását a törpecsillagok körül keringő planétákon, még akkor is, ha azok a lakhatósági zónában vannak. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a Wolf 1061c tengelyforgása -pozíciójából adódóan - kötött. Ez azt jelenti, hogy keringési és forgási periódusa megegyezik, mindig ugyanazt a felét mutatja a csillag felé. Így egyik oldalán forróság van, másik oldalán dermesztő hideg. A kutatók légköri modelljei alapján viszont az extrém hőmérsékletkülönbségeket az erős légmozgások kiegyenlíthetik.

A három planéta

A három bolygó egy kicsi és viszonylag hűvös vörös törpecsillag körül kering. Keringési idejük 5, 18, illetve 67 napos. Tömegük 1,3-szerese, 4,3-szerese, valamint 5,2-szerese a Földének.

A legnagyobb, külső bolygó éppen a lakhatósági zónán kívül esik, míg legbelső, legkisebb társa túl közel van a csillaghoz, hogy az élet szempontjából kedvező feltételek legyenek rajta. A kutatók következőleg a bolygók légkörét szeretnék alaposabban megvizsgálni.

A felfedezést a The Astrophysical Journal Letters című szakfolyóiratban fogják publikálni.

22 fényévre van a következő ígéretes jelölt

A Gliese 667 Cc jelű exobolygó az ezüstérmes a lakhatósági listán. A 2012 februárjában felfedezett objektum egy 22 fényévre lévő csillag körül kering a Skorpió csillagképben. Ez is egy úgynevezett szuperföld, amelynek tömege 4-5-szöröse a Földének. Ugyancsak egy halvány törpecsillag körül kering - egy év mindössze 28 földi napig tart rajta.