Hetvenöt százalékban készen van az a hatalmas, Roc névre keresztelt repülőgép, amelyet a Microsoft társalapítója, Paul Allen hív életre. A monstrum lesz a legnagyobb használatban lévő repülő a világon, és arra használják majd, hogy műholdakat vagy űrrakományt indítsanak el a hátáról a világűr felé. Még idén elkészülhet, ha minden jól megy.

Korábban szó volt arról, hogy a Stratolaunch által fejlesztett, Roc névre keresztelt óriási repülőgép emberes űrutazásokban is segédkezni fog, de úgy tűnik, az alapító Paul Allen ezt az ötletet teljesen elvetette: a kaliforniai Mojave Légi és Űrkikötőben (Mojave Air and Space Port) készülő prototípus célja most már kizárólag az lesz, hogy űrrakományt és műholdakat juttasson ki a világűrbe. 

A Roc 117 méteres szárnyfesztávolságával abszolút rekorder leszForrás: space.com

A gép hátára erősített hordozórakétát a 12 000 méteres szolgálati magasság elérése után, a repülőgép fedélzetéről indítják majd.  A kéttörzsű, extrém széles szárnyú gép jobboldali törzsszekciójában foglal helyet a pilótafülke, a rakéta tartókonzolját a szárnyközépre szerelik.

Fehér lovagok a világűrben

A repülőgép elődje a White Knight nevű teherszállító gép volt, amely a SpaceShipOne-t vitte a levegőbe 2004-ben, ezzel elnyerve a Google Ansari X Prize-ját, mint az első teljesen magánkézből finanszírozott, atmoszférán kívül jutó emberes misszió lebonyolítója. 

Paul G. Allen (középen, szemüvegben) a projekt atyja, Burt Rutan űrmérnök, főkonstruktőr társaságábanForrás: Oregon Live

A White Knightnek azóta két testvére készül: a White Knight Two, amely a Virgin Galactic űrrepülőit fogja a magasba emelni, és a Roc, amelyet a Stratolaunch fejleszt, eddig teljesen sikeresen.

Bár a projekt kicsit megcsúszott (2016 első felére tervezték az első tesztrepüléseket, ahogyan arról az Origo is beszámolt korábban), az építés jól halad, és Allen számításai szerint akár már idén év végére is végezhetnek az összeszereléssel.

Boeingből illesztik össze a részeket

A gép egyébként rengeteg részét két, a United Airlinestől kölcsönzött Boeing-747-től kapja: tőlük kölcsönözték például a hajtóműveket, a futóművet és a pilótafülkét is. Jelenleg a legnagyobb repülőgép a szovjet korból maradt ránk: az Antonov An-225 viszi a prímet, és ez súlyban továbbra is így marad, hiszen a Roc rendkívül könnyű anyagokból épül.

Így működik majd a RocForrás: Stratolaunch

A Boeing-747-hez hasonlóan a Roc-ot is három személy tudja majd reptetni, és lesz még plusz egy főnyi hely a fedélzeten. Allen és kollégái nem zárják ki az emberes küldetéseket sem, de azt kijelentették, hogy kizárólag szakembereket, azaz kutatókat vagy tesztpilótákat visznek majd fel a magasba.

Az eredeti tervek szerint 2018-ban szerették volna beüzemelni a gépet, ez azonban valószínűleg szintén csúszik legalább 2020-ig.