Nem csak filmes trükk: a T. rex valóban össze tud zúzni egy autót

Jurassic Park, T.rex
A népszerű mozifilmben a T.rex borzalmas pusztítást végez az autókban
A dinoszauruszok királya egyértelműen képes volt a szilárd csontot is könnyedén átharapni, ám a paleontológusok régóta próbálták megfejteni, hogyan tudták ezt megtenni anélkül, hogy a saját koponyájuk sérült volna. Az The Anatomical Record tudományos folyóiratban közzétett új tanulmányban a kutatók megállapították, hogy a T. rex merev koponyája a mai krokodilokéhoz és hiénához volt hasonlatos. Ez a merevség tette lehetővé az állat számára, hogy a maga hét tonnás harapási erejével támadjon a szerencsétlen zsákmányára.

Hét tonnás harapási erővel zúzta össze a zsákmányát

A populáris kultúra egyik legismertebb dinoszaurusza két lábon járó húsevő volt, masszív koponyával, melyet hosszú, nehéz farka tartott egyensúlyban.

– jelentette ki Ian Cost, a most publikált tanulmány vezető szerzője a Business Insidernek. – A mai csúcstartók, a modern krokodilok és aligátorok harapása 16 460 newton erőkifejtést jelent, ami körülbelül csak a 25 százaléka a Tyrannosaurus rex-ének.

A Tyrannosaurus rex koponyája Forrás: AFP/Toshifumi Kitamura

A kutatók korábban azt feltételezték, hogy a dinoszauruszok királya mintegy 1,8 méter hosszú és 1,2 méter magas koponyájának néhány madárhoz és kígyóhoz hasonlóan rugalmas ízületei vannak.

A paleontológusok azért gondoltak erre, mivel több állat ezeket a koponyacsontokat mozgatja a teljes erővel történő harapáshoz.

Ám Ian Cost és munkatársai szerint az eddigi gondolkodás hibás, mert nem igazodik ahhoz a tényhez, amit a mai ragadozóknál, például a krokodiloknál és a hiénáknál figyelhetünk meg, amikor azok a legnagyobb harapási erejüket használják.

Ezeknél az állatoknál ugyanis a koponya meglehetősen merev, csak kicsi vagy teljesen hiányzó koponyaüreggel.

A merev koponya biztosít elegendő erőt a harapáshoz

A kutatók ennek bizonyítására modellezték a papagájok és gekkók koponyájának és állkapcsának működését, majd ezeket a mozgásokat alkalmazták számítógépes technika segítségével a T. rex koponyájára.

A népszerű mozifilmben a T.rex borzalmas pusztítást végez az autókban Forrás: IMBD

– magyarázta Casey Holliday, a tanulmány társszerzője. – Amikor egy ilyen lény óriási erővel megharap valamit, akkor általában egyfajta optimalizálásra van szükség a mozgás és a stabilitás között; a madarak és gyíkok állkapcsa például többet mozog, de kisebb a stabilitása, ami azonban korlátozza a harapás erejét.

Cost szerint ezért csak egy merev koponya tehette lehetővé a T. rex számára, hogy átharapjon egy kemény csontot és a dinoszaurusz így tudott „elegendő erőt kifejteni, hogy összezúzzon akár egy autót is".

Scotty, a rekorder Tyrannosaurus rex a saskatchewani múzeumban Forrás: A. Crosby/A. Crosby

Hozzátette, hogy

az állat 7,1 tonnás harapási ereje a legtöbb járműt apró darabokra zúzná.

Utalt az 1993-as Jurassic Park című mozira is, ahol mindez a képernyőn is megtörtént az egyik jelenetben. Ám a kutatók azt mondják, hogy ezúttal a filmben látottak nagyon is megfelelnek a valóságnak.

Cost szerint az eddigi elméleteket megrengető tanulmányuk eredményei azt jelzik, hogy a T. rex koponyája minden bizonnyal a dögevő-ragadozó hiénához hasonlóan működik.

Ám a T. rex egyszerre volt vadász és opportunista.