Apró élősködő vethet véget az egyik legpusztítóbb betegségnek

malária
Blood cells and Plasmodium sp. parasites (at schizont stage) causing malaria, computer illustration.
Olyan mikrobát fedeztek fel kenyai és brit tudósok, amely tökéletesen megvédi a szúnyogokat a maláriától.

A kutatók szerint a felfedezésben óriási lehetőség rejlik a betegség elleni küzdelemben.

A maláriát a fertőzött szúnyogok csípése terjeszti, tehát a rovarok védelme az emberek védelmét eredményezheti.

A maláriát megállító Microsporidia MB-t a szúnyogok tanulmányozása közben fedezték fel a kenyai Viktória-tónál. A rovarok bélrendszerében és genitáliáiban él.

A kutatók egyetlen olyan szúnyogot sem találtak, amelyikben Microsporidia él és emellett fertőzött is lett volna

- írták a Nature Communications tudományos lapban. A laboratóriumi kísérletek megerősítették, hogy a mikroba megvédi a szúnyogokat a malária kórokozójával szemben.

A Microsporidiák vagy kisspórások élősködők, a gombák közeli rokonai. A vizsgált szúnyogok öt százalékában találták meg az új fajt.

- mondta el a BBC-nek Jeremy Herren, a kenyai nemzetközi rovartani kutatóközpont (International Centre of Insect Physiology and Ecology, ICIPE) munkatársa.

Maláriafertőzés illusztrációja Forrás: Science Photo Library via AFP/KATERYNA KON/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Kateryna Kon/Science Photo Libra

Évente mintegy 400 ezer ember, nagyrészt ötévesnél fiatalabb gyerek hal bele a maláriába. Ugyan óriási előre lépéseket jelentettek az ágyakat takaró szúnyoghálók és a rovarirtók, az utóbbi években a fejlődés megtorpant, sokak szerint új védekező eszközökre lenne szükség. Azt még kutatják, milyen mechanizmus által védi a mikroba a szúnyogot, de úgy tűnik, élethosszig tart a hatása.

Egy régió szúnyogjainak legalább 40 százalékát kell a Microsporidiával megfertőzni, hogy a malária jelentősen visszaszoruljon. A mikrobát felnőtt egyedek adják át egymásnak, valamint nőstények az utódjaiknak.

(BBC\MTI)