Ezek az apró dinoszauruszok még a csirkéknél is rosszabbul repültek

Yi qi
A Yi qi dinoszaurusz illusztrációja
Néhány, kisebb méretű dinoszaurusznak denevérszerű szárnya volt, de ezzel nem mentek sokra. Ahogy arra most egy kutatócsoport rámutatott, pusztán azért, mert egy állatnak szárnya van, még nem feltétlenül jelenti azt, hogy valóban tud is repülni.

A Yi qi és az Ambopteryx longibrachium, a teropoda dinoszauruszok két faja, amelyek körülbelül 160 millió évvel ezelőtt éltek. Mindkettőnek szokatlanul hosszúkás ujjai voltak, és közöttük egy bőrmembrán húzódott, hasonlóan a denevérek szárnyához.

Ez azonban egy egészen más szárny volt, mint ami azoknak a teropoda dinoszauruszoknak volt, amelyek megtanultak repülni.

Velük ellentétben a Yi és az Ambopteryx kihalt, ami a tudósok szerint egyértelmű utalás arra, hogy ezekkel a szokatlan szárnyakkal nem volt képesek a magasban szárnyalni. Ugyanakkor ezek a furcsa szárnyú, mára már kihalt lények ténye azt is jelenti, hogy valószínűleg több típusú szárny fejlődhetett az evolúció során, de néhány "kezdetleges kezdemény" szó szerint kudarcot vallott.

A Yi qi dinoszaurusz illusztrációja Forrás: Wikimedia Commons

Amerikai és kínai kutatók most részletesen megvizsgálták ezeknek a fajoknak a repülési potenciáljait. Arra a következtetésre jutottak, hogy valóban nem voltak képesek a repülésre.

– mondta Thomas Dececchi, a Mount Mary Egyetem biológusa, a tanulmány vezető szerzője a ScienceAlert online tudományos portálnak. – Megállapítottuk, hogy a Yi és az Ambopteryx valószínűleg arborealis volt, tehát nagyon valószínűtlen, hogy bármilyen típusú motoros repüléssel rendelkezett volna.

Hozzátette: jelentős hiányosságaik voltak a csapkodó-alapú mozgásban és korlátozottnak bizonyultak a siklási képességeik.

Az Ambopteryx longibrachium illusztrációja Forrás: Wikimedia Commons

A csapat fosszíliák apró, a normál fény mellett nem látható részleteit elemezte, majd modellezte azt, hogyan repülhettek a dinoszauruszok, alkalmazkodva olyan dolgokhoz, mint a súly, a szárnyfesztávolság vagy épp az izmok elhelyezkedése.

Rájöttek, hogy az említett dinoszauruszok tényleg képtelenek voltak repülni és a mai csirkékkel összehasonlítva talán még rosszabbak is voltak az esélyeik erre.

Ahogy arra az iScience tudományos szaklapban publikált tanulmány rámutat, ez a felfedezés újabb bizonyítékot szolgáltat arra vonatkozóan, hogy a dinoszauruszok többször fejlesztették a repülés képességét az evolúció során. Vagy legalábbis megpróbálták.