A sziklarajzok között hallucinogén „transzvirágot” találtak

barlangrajz
Közvetlenül a hallucinogén transzba kerülés előtt a barlangban összegyűlt kaliforniai bennszülöttek valószínűleg felnéztek a sziklás mennyezetre, ahol egy vörösre festett, szélkerékre hasonlító rajzot és nagy szemű molylepkéket láttak. A titokzatos „kerék" a tudósok szerint valószínűleg a Dature Wrighitii, egyfajta maszlag finom, fehér virágainak az ábrázolása. Az erőteljes hallucinogént a Chumash törzs nemcsak szertartásokon, hanem gyógyászati célokra és a természetfeletti erőkkel való kapcsolat létesítése okán is használta egy új tanulmány szerint.

A növény miatt teljesen traszba estek

Ezek a különös ábrázolások a barlang mennyezetén újabb bizonyítékot szolgáltattak ezekre az ősi szokásokra. Emellett a tudósok egyfajta összerágott kis „csomókat" is találtak, amelyek legalább négyszáz évesek és az olyan, tudatmódosító szerek keverékét tartalmazták, mint a szkopolamin és az atropin.

Digitálisan felújított kép az őslakosok fogaskerékra hasonlító rajzáról, amelyet a kutatók a D-Stretch nevű technikával készítettek Forrás: Devlin Gandy

– mondta David Robinson, az angliai Central Lancashire Egyetem régészettudományi kutatója a LiveScience online tudományos portálnak. – A művészek azonban valószínűleg nem voltak túlságosan józan tudatállapotban, amikor a sziklákra rajzoltak, valószínűleg a növény gyengítő hatása miatt.

Ezek a sziklafestmények más vallási tárgyakkal együtt, valószínűleg úgy „léptek színre", hogy segítettek a transzba kerülő embereknek megérteni a világot, illetve ápolták a hallucinogén bevitelének közös hagyományát is a barlangban.

Misztikus élményben volt részük

A régészek először 1999-ben értesültek a különös sziklafestésekről a Santa Barbarától északkeletre, a Wild Wolves Preserve természetvédelmi területen.

Ezekben a barlangokban okkerrel festett szélkereket és rovarokat rajzoltak.

A kutatók a történelmi leírásokból azt már tudták, hogy a kaliforniai Chumash törzs előszeretettel használta a hallucinogén növényeket a szertartások során és a mindennapi életben.

Kibontakozó Datura wrightii virág Forrás: Shutterstock

– mutatott rá Robinson. – A transzkeltő növényt a Toloache nevű teába is beletették a fiúk és néha lányok nagykorúságának megünneplésére.

A szénizotópos kormeghatározás szerint a barlangot 1600 és 1800 között használták. Az új felfedezés a szakemberek szerint

segít megcáfolni a magányos sámán mítoszát, aki egyedül ment be oda, hogy misztikus élményben legyen része.

Az őrölt magvak és az állati maradványok arra utalnak, hogy a barlangot ételkészítéshez, tároláshoz és közösségi étkezéshez is használták.

A "fogaskerék" fényképe, amely valószínűleg a nyíló hallucinogén Datura wrightii virágot ábrázolja Forrás: David Wayne Robinson)

– magyarázta Patrick McGovern, a filadelfiai Penn Múzeum biomolekuláris régészeti projektjének tudományos igazgatója, aki nem vett részt a vizsgálatban. – Ez a tanulmány azonban élvonalbeli technikákat használt egy fontos biokulturális kérdés tisztázására: a hallucinogének használatára az amerikai népek részéről.

A tudósok eredményeiket a Proceedings of the National Academy of Science tudományos szaklapban publikálták.