Hatalmas szellemkezet fotóztak az űrben

Fénylő porfelhő után nyúló óriási szellemkezet fotózott az űrben a NASA röntgenteleszkópja, a Chandra űrtávcső.

A "kezet" egy nagy tömegű csillag halála hozta létre; a szupernóva-robbanás után egy gyorsan forgó, rendkívül sűrű csillagmaradvány, úgynevezett pulzár jött létre - olvasható a NASA közleményében.

A pulzár töltött részecskékből álló buborékot kreált maga köré, ami a csillagrobbanásból származó törmelékkel együtt egy 150 fényév kiterjedésű kézszerű szerkezetet formál az űrben. A kéz a képen egy fénylő gázfelhő, az RCW 89 után nyúl.

A szellemkezet létrehozó pulzár, az MSH 15-52 nagyjából 17 000 fényévre található a Földtől.

A csillagászok úgy vélik, a kozmikus katasztrófa fénye körülbelül 1700 éve ért el hozzánk, így az egyik legfiatalabb szupernóva-maradvány a Tejútrendszerben, amit valaha megfigyeltek.

Forrás: NASA/SAO/NCSU/Borkowski et al.

A Chandra űrtávcső már korábban, 2009-ben lefotózta az MSH 15-52-t, ám az eszköz működését felügyelő kutatócsoport csak mostanában vizsgálta meg részletesebben az objektumot.

A The Astrophysical Journal Letters című csillagászati folyóiratban publikált tanulmány azt találta, hogy az ujjak végén megfigyelhető lökéshullám terjedési sebessége eléri a 14,5 millió kilométer per órát.

A "tenyérhez" közelebb eső anyag még ennél is nagyobb, 17,7 millió kilométer per órás sebességgel mozog.

Ez első látásra elképesztő értéknek tűnhet, a szakértők számításai szerint azonban az anyag korábban ennél is gyorsabban, átlagosan 48,2 millió kilométer per órás sebességgel is mozoghatott (másként nem jöhetett volna létre egy ekkora kiterjedésű kozmikus képződmény). Az anyag áramlását vélhetően az RCW 89 lassíthatta le.

A Chandra űrtávcső Forrás: NASA

A Chandra röntgenteleszkópot 1999 júliusában bocsátották fel, és már több mint 20 éve figyeli a világűr objektumait.