Értékesítették a valaha talált legnagyobb Triceratops csontvázat

Triceratops
Big Johnt kiállították a párizsi Drouot aukciósházban
A valaha felfedezett legnagyobb Triceratopsz csontvázat, a „Big Johnnak" keresztelt példányt rekordáron, 6,65 millió euróért (2,3 milliárd forintért) adták el egy párizsi aukción. Big Johnt még 2014-ben tárták fel Dél-Dakotában, ami lenyűgöző felfedezésnek számított. A szakemberek szerint ez a faj valaha felfedezett, legnagyobb példánya; ráadásul a csontjainak körülbelül 60 százaléka előkerült a helyszínen, így viszonylag teljes a csontváza.

Miután az olaszországi, trieszti szakemberek újra összeszerelték a csontvázat, a múlt héten kiállították a párizsi Drouot aukciósházban. Az egyedülálló leletet egy amerikai magángyűjtő vásárolta meg, aki úgy döntött, hogy nem jelenik meg személyesen, ám egy képviselőjén keresztül azt mondta, hogy „teljesen magával ragadta az ötlet, hogy egy ilyen darabot személyes használatra megvásárolhat".

A Triceratops a növényevő ceratopsida dinoszauruszok egyik neme, amely a késő kréta kor maastrichti korszaka idején, körülbelül 68–65,5 millió évvel ezelőtt élt Észak-Amerika területén.

Fosszíliáik meglehetősen ritkák, és a teljes példányok még inkább, míg a teljes triceratops-koponyák rendkívül ritkának számítanak. Mindez – a mérete mellett –határozottan kiemeli Big Johnt a maga nemében található kövületek közül.

Big Johnt kiállították a párizsi Drouot aukciósházban Forrás: Drouot Aukciósház

A kövületet egy olyan területen találták meg, ahol a kréta időszakában ártér lehetett.

Az állat testét a sárba „bezárta", miután az állat elpusztult, ami segített megőrizni azt. Noha a kutatók nem találtak arra utaló jeleket, hogy pontosan mi vezetett a dinoszaurusz pusztulásához, a koponyán sérülés jeleit találták.

Az eddigi elmélet szerint Big Johnt mérete ellenére egy másik dinoszaurusz győzhette le egy összecsapásban.

Az eladás azonban vitára bocsátotta tudományos körökben a dinoszaurusz-kövületek kereskedelmi forgalomba hozatalának etikai kérdéseit, írja a ZME Science online tudományos portál.