Így tartotta rettegésben az ősi tengert ez az óriási gyík

moszaszaurusz
A mára kihalt Thalassotitan atrox művészi illusztrációja
Egy óriási tengeri gyík hihetetlen kövületeinek felfedezése felfedte, hogyan uralkodhatott ez az ősi, mára kihalt vadállat a tengeren 66 millió évvel ezelőtt. A fenevad egy újonnan felfedezett moszaszaurusz-féle: ezek az óriás tengeri hüllők a késő kréta időszakában vadásztak az óceánokban.

Bátran vadászott nagyobb zsákmányokra

A mára kihalt, tengeri életmódhoz alkalmazkodott hüllőt Thalassotitan atrox-nak hívják. A szakemberek szerint a fogainak kopása, valamint az ásatási helyén talált egyéb maradványok arra utalnak, hogy ez a félelmetes állat bizony nem volt szelíd óriás – hanem olyan prédákból lakmározott, mint a tengeri teknősök, pleuioszauruszok és más moszaszauruszok.

Fajtársai általában kisebb zsákmányt kerestek, például halakat vagy ammonitákat; de persze ezek sem voltak valójában mindig olyan kis méretűek.

Ez azt is jelenti, hogy a Thalassotitan valószínűleg a korabeli tápláléklánc legtetején foglalt helyet, és úgymond fenntartotta az ökoszisztémákat azáltal, hogy „kordában tartotta" a többi ragadozót.

A mára kihalt Thalassotitan atrox művészi illusztrációja Forrás: Pinterest

– mondta Nick Longrich, az angliai Bath Egyetem paleontológusa és evolúcióbiológusa a ScienceAlert online tudományos portálnak. – Képzeljünk el egy komodói sárkányt egy nagy fehér cápával, egy T. rexszel és egy gyilkos bálnával keresztezve.

Ma már nem él olyan hüllő a Földön, amely a moszaszauruszokhoz hasonlítható lenne, és elérné a 12 méteres testméretet: az állat körülbelül kétszer akkora volt, mint a legnagyobb modern hüllők, a krokodilok. A moszaszauruszok ehelyett a modern kígyókkal és leguánokkal állnak távoli rokonságban.

Fajtársaikon is lakmároztak

A moszaszauruszok jobban alkalmazkodtak a teljesen vízi életmódhoz, mint a galapagosi tengeri leguánok. Hüllőfejük volt, de karmos láb helyett uszonyukkal áldotta meg őket a természet, a farkukat pedig cápauszonyokkal.

A különböző moszaszaurusz fajok az eltérő fogaik miatt ráadásul a különböző zsákmányokra specializálódhattak.

Néhányuk foga ugyanis kicsi volt és tüskés, amivel nagy valószínűséggel könnyedén zsákmányolhattak halakat és a tintahalat; míg másoknak tompább fogai és zúzós állkapcsai voltak, amely tökéletesnek bizonyultak a héjas lények elejtésére és elfogyasztására. Mivel azonban – úgy tűnik – ezeknek az állatoknak nem volt jó szaglásuk, valószínű, hogy túlnyomórészt ragadozók voltak, nem pedig dögevők.
Az elemzések azt sugallják , hogy a moszaszauruszok halakon, lábasfejűeken, teknősökön, puhatestűeken, más moszaszaurusz-féléken, sőt madarakon is lakmároztak.

Egy Thalassotitan atrox koponya Forrás: University of Bath

Úgy tűnik, a Thalassotitan mondhatni a „leghevesebbek" közé tartozott.

A most elemzett kövületeket Marokkó foszfátkövületeiben fedezték fel a tudósok, amely régió változatos és kiválóan megőrzött kréta és miocén kövületekben gazdag. A maradványok közé koponyák, csigolyák és végtagcsontok is tartoznak. Mindezek együtt lehetővé tették a Thalassotitan koponyájának, állkapcsának és fogainak, valamint a csontváznak, a vállnak és a mellső végtagnak a teljes leírását.

Több nyomot találtak az állat étrendjére vonatkozóan

Longrich és csapata megállapította, hogy a vizsgált állat körülbelül 9-10 méteresre nőhetett, tehát valamivel nagyobbra, mint egy gyilkos bálna. A koponyája azonban közel kétszer akkora volt, mint egy mai kardszárnyú delfiné, ráadásul körülbelül 1,5 méteres hosszúságot ért el.

Más, karcsú orrú moszaszauruszoktól eltérően a Thalassotitan állkapcsa széles és rövid lehetett, nagy kúpos fogakkal, amelyekkel tökéletesen meg tudta ragadni és széttépni a zsákmányát.

Ezek a fogak azonban egy másik nyomot is tartalmaztak az állat étrendjére vonatkozóan: sok közülük eltört és elhasználódott, ami olyan károsodásra utal, amely a túlnyomórészt puha prédákból álló étrendtől nem származna.

A Thalassotitan atrox fogai Forrás: Univesity of Bath

A kutatók szerint ez azt jelentheti, hogy a Thalassotitan kemény felületeken, például teknőspáncélokon, valamint más, talán félénkebb moszauruszok csontjain törhette ki és törte le a fogait.

Ezt támasztják alá az állat maradványai közelében talált egyéb kövületek is: nagy ragadozóhalak csontjai, tengeri teknőspáncél, plezioszaurusz-koponya és legalább három különböző moszaszaurusz-féle csontjai.
Ezek a maradványok mind az úgynevezett savas kopás jeleit mutatják, bár erre a szakemberek számítottak, hiszen különféle emésztősavak előfordulhatnak egy óriási fenevad gyomrában. A kutatók azért megjegyezték, hogy ez „közvetett bizonyíték, de így is elég érdekes".

– magyarázta Longrich. – Nem véletlen, hogy ugyanazon a helyen találtuk meg a Thalassotitan fajt, amely illeszkedne ehhez a „gyilkos profilhoz", bár ami szintén egy moszaszaurusz, de más tengeri hüllők zsákmányolására „specializálódott".

A biológiai sokféleség hatalmas méreteket öltött

Szakemberek szerint a kréta földtörténeti kor utolsó 25 millió évében a moszaszaurusz-félék egyre inkább „specializálódtak" és változatosabbá váltak. A Thalassotitan felfedezése most ráadásul azt sugallja, hogy a moszaszauruszok még annál is változatosabbak voltak, mint azt a tudomány eddig gondolta, miközben

ökoszisztémájuk virágzott, és elegendő zsákmányfélével rendelkezett ahhoz, hogy a ragadozók diverzifikálódjanak.

Ennek viszont akadt néhány érdekes következménye is a 65 millió évvel ezelőtti kréta-paleogén tömeges kihalás előtti időkre vonatkoztatva. Kutatók szerint mindez arra utalhat, hogy ahelyett, hogy ez a világ hanyatlott és sebezhető lett volna – ahogy azt néhány tudós véli –,

a biológiai sokféleség hatalmas méreteket öltött, valószínűleg egy kisebb, középső kréta korabeli kihalási esemény nyomán.

Az Iharkúton felfedezett, világszenzációnak számító édesvízi moszaszaurusz, a Pannoniasaurus inexpecatus tudományos rekonstrukciója Forrás: Pecsics Tibor

A tudósok szerint ezt az érdekes lehetőséget majd egy marokkói fosszilis kövületekben való mélyebb vizsgálat tisztázhatja, tehát még rengeteg a megfejtendő kérdés.

– magyarázta Longrich. – Még csak most kezdjük megérteni a moszaszauruszok sokféleségét és biológiáját.

A tanulmányt a Cretaceous Research tudományos folyóiratban publikálták.