Románia
Ukrajna
Belgium
18:002024. június 17.
Szlovákia

Svájci tudós: olyan felfedezés küszöbén vagyunk, ami mindent megváltoztathat

exobolygó
Egy svájci kormány alkalmazásában álló tudós merész jóslatot tett az idegen élet felfedezéséről.

Dr. Sascha Quanz, a Svájci Szövetségi Technológiai Intézet munkatársa szerint 25 éven belül biztosan földönkívüli létformákat fog találni az emberiség – idézi a tudóst a Space.com csillagászati portál.

– mondta Quanz az intézet új, az élet eredetével és elterjedtségével foglalkozó központjának szeptemberi megnyitóján.

A többezer exobolygó közül több tucatról feltételezik, hogy potenciálisan lakható, és folyékony víz lehet a felszínén. A tudós azt is kifejtette, hogy ezeknek a bolygóknak a száma az elkövetkező években drasztikusan nőni fog.

– mondta Queloz.

Forrás: Science Photo Library/MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Mark Garlick/Science Photo Libra

Bár a James Webb űrteleszkóp már készített bámulatos fotókat egy óriási exobolygóról, elsődlegesen a csillagok képalkotására összpontosít, és - ahogyan Quanz fogalmaz - nem "elég erős" ahhoz, hogy kisebb exobolygókról is képeket készítsen.

Itt jön képbe az asztrofizikus két projektje:

az egyik egy hatalmas földi műszert takar, ami a chilei Rendkívül Nagy Európai Távcső (röviden: ELT, angolul Extremely Large Telescope) kiegészítője lenne, a másik az Európai Űrügynökség (ESA) küldetése, amelynek keretében exobolygók légkörét vizsgálnák és kifejezetten a Földön kívüli élet nyomait keresnék.

Ez utóbbi a LIFE projektnevet viseli, koncepcióját 2017-ben mutatták be először. Jelenleg is tervezési fázisban van, és az ESA jóváhagyására vár.