Németország
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

Szenzációs felfedezés: itt az első távoli bolygó elképesztő fotója!

Macskaszem-köd
A James Webb űrteleszkóp művészi ábrája
A NASA James Webb űrteleszkópjával a csillagászok most először készítettek közvetlen képet egy Naprendszeren kívüli bolygóról. Az exobolygó gázóriás, ami azt jelenti, hogy nincs kőzetfelszíne, és nem lehet lakható.

A négy különböző fényszűrőn keresztül látható kép megmutatja, hogy a Webb erős infravörös tekintete hogyan képes könnyedén megörökíteni a Naprendszerünkön kívüli világokat, utat mutatva a jövőbeli megfigyeléseknek, amelyek minden eddiginél több információt tárnak majd fel az exobolygókról.

"Ez nemcsak a Webb, hanem általában véve a csillagászat számára is átformáló pillanat" - mondta Sasha Hinkley, az egyesült királyságbeli Exeteri Egyetem fizika és csillagászat docense, aki a megfigyeléseket egy nagy nemzetközi együttműködésben vezette. A Webb egy nemzetközi misszió, amelyet a NASA vezet partnereivel, az ESA-val (Európai Űrügynökség) és a CSA-val (Kanadai Űrügynökség) együttműködve.

A Webb képén látható, HIP 65426 b nevű exobolygó a Jupiter tömegének hat-tizenkétszerese, és a többi bolygóhoz képest fiatal - körülbelül 15-20 millió éves, szemben a mi 4,5 milliárd éves Földünkkel.

A négy különböző fényszűrőn keresztül látható kép megmutatja, hogy a Webb erős infravörös tekintete hogyan képes könnyedén megörökíteni a Naprendszerünkön kívüli világokat, jelen esetben a HIP 65426 b exobolygót Forrás: NASA

A csillagászok 2017-ben fedezték fel a bolygót az Európai Déli Obszervatórium chilei Nagyon Nagy Távcsövének SPHERE műszerével, és rövid infravörös hullámhosszú fényt használva készítettek róla felvételeket. A Webb hosszabb infravörös hullámhosszon készített felvétele olyan új részleteket tár fel, amelyeket a földi távcsövek nem lennének képesek észlelni a Föld légkörének saját infravörös fénye miatt.

A kutatók elemezték a megfigyelések adatait, és egy olyan tanulmányt készítenek, amelyet szakfolyóiratokhoz nyújtanak be bírálatra. De a Webb első exobolygó-megörökítése már most is utal a távoli világok tanulmányozásának jövőbeli lehetőségeire.

Mivel a HIP 65426 b körülbelül 100-szor messzebb van a gazdatest csillagától, mint a Föld a Naptól, elég messze van a csillagtól ahhoz, hogy a Webb a képen könnyen el tudja különíteni a bolygót a csillagtól.

A James Webb űrteleszkóp művészi ábrája Forrás: NASA/JLP-Caltech

A Webb közel-infravörös kamerája (NIRCam) és közép-infravörös műszere (MIRI) egyaránt koronagráffal van felszerelve, amelyek olyan apró maszkokból álló készletek, amelyek elzárják a csillagfényt, és lehetővé teszik, hogy a Webb közvetlen képeket készítsen bizonyos exobolygókról, például erről a bolygóról. A NASA Nancy Grace Roman űrteleszkópja, amelyet a tervek szerint még ebben az évtizedben elindítanak, egy még fejlettebb koronagráfot fog bemutatni.

Az exobolygókról közvetlen képeket készíteni azért nagy kihívás, mert a csillagok sokkal fényesebbek, mint a bolygók. A HIP 65426 b bolygó a közeli infravörös tartományban több mint tízezerszer halványabb, mint a gazdatest csillaga, a középső infravörös tartományban pedig néhány ezerszer halványabb.

A bolygó mindkét szűrő képén egy kissé eltérő alakú fényfoltként jelenik meg. Ez a Webb optikai rendszerének sajátosságaiból és abból adódik, hogy a különböző optikákon keresztül hogyan fordítja át a fényt.

"Olyan érzés volt ezt a képet megszerezni, mintha űrkincsek után kutatnánk" - mondta Aarynn Carter, a Santa Cruz-i Kaliforniai Egyetem posztdoktori kutatója, aki a képek elemzését vezette. "Először csak a csillag fényét láttam, de gondos képfeldolgozással sikerült eltávolítani ezt a fényt, és felfedni a bolygót."

Bár nem ez az első közvetlen kép egy exobolygóról az űrből - a Hubble Űrteleszkóp már korábban is készített közvetlen exobolygó-felvételeket -, a HIP 65426 b utat mutat a Webb exobolygó-kutatásának.