Rémálom az Atlanti-óceánon: 36 gyerek küzdött az életéért a viharban

Fryderyk Chopin
A helyszínre érkezett mentőegységek a súlyosan sérült lengyel vitorlásnál
Vágólapra másolva!
Az Atlanti-óceán már hosszú évszázadok óta rettegett hírnévnek örvend a tengerészek között, a hajókra lecsapó pusztító erejű viharai miatt. Nemcsak a régmúltban, az antik vitorlások korában, de még a jelenben, a műholdas navigáció korszakában is egy-egy erős vihar súlyos veszélyt jelenthet a tomboló elemek fogságába került hajó legénysége számára. A lengyel Fryderyk Chopin vitorlás 2010 októbrében vágott neki a tengernek 36 diákkal fedélzetén, hogy négy hónapig járja a varázslatos szépségű karibi térségét. A felejthetetlen tengeri túraként indult nagy kaland azonban életveszélyes rémálomba fordult az Atlanti-óceán viharosan háborgó vizein.
Vágólapra másolva!

A tengeri utazásnak az a célja, hogy növelje az önbecsülést és a magabiztosságot azáltal, hogy az ember valami nála sokkal nagyobb erővel küzd meg."

(Ziemowit Baranski kapitány, a Fryderyk Chopin parancsnoka)

Fantasztikus kalandnak ígérkezett a négy hónapos tengeri iskola

A lengyel fővárosban, Varsóban működő Úszóosztály Alapítvány egészen különleges programot hirdetett meg 2010-ben, a hajózás iránt érdeklődő diákok számára. Összesen 650 kamaszkorú önkéntes jelentkező közül választották ki azt a harminchat szerencsés diákot, akik az 1992-ben vízre bocsátott 181 láb (55 méter) hosszú háromárbócos Fryderyk Chopin vitrolás fedélzetén

egy közel négy hónapig tartó Karib-tengeri túrán vehetett részt.

A 14 éves kamaszok úgy hajózhattak a tengeren, hogy közben a Frederyk Chopin fedélzetén folytatták a tanulmányaikat is. Mindez fantasztikus kalandnak ígérkezett a lelkes fiatalok számára, akik az „úszó iskolpadban" egyszerre lehettek diákok és tengerészkadétok.

A Fryderyk Chopin lengyel iskolahajót 1992-ben bocsátották vízre Forrás: Wikimedia Commons/Zbigniew Bosek

Az óceánjáró képességekkel rendelkező vitorlást Zygmunt Choren, a lengyel haditengerészet hajóépítő mérnöke tervezte. Az összesen 1200 négyzetméter vitrolafelülettel rendelkező háromárbócost korszerű navigációs eszközökkel szerelték fel; a gyönyörű vitorlás az 1992-es vízrebocsátása után iskolahajóként állt szolgálatba.

A Fryderyk Chopin az ifjú legénységgel a fedélzetén 2010 október elején futott ki Gdynia kikötőjéből.

A fiatal kadétok egyhetes intenzív kiképzést kaptak a tengeren. A felkészítés során el kellett sajátítaniuk a vitorlázat kezelésének minden csínját-bínját, beleértve a 198 különböző kötél helyét és funkcióját, hogy még kormsötétben is képesek legyenek megtalálni ezeket.

Az ifjú diák-kadétoknak el kellett sajátítaniuk a vitorlázat kezelésének összes fogását Forrás: YouTube

Az Úszosztály-program részeként ez volt a Fryderyk Chopin tizenegyedik útja. A hajót a nagy tapasztalatú Ziemowit Baranski kapitány irányította, aki a Fryderyk Chopin építésében is részt vett. A kapitányon kívül három tiszt és két fedélzetmester alkotta a hivatásos személyzetet, de a mindennapi munkában kadétként a diákok, valamint az őket elkísérő tanáraik is részt vettek.

Bömbölve csapott le az óceáni vihar a vitorlásra

Miután elhagyták Gdynia kikötőjét, Baranski kapitány nyugatnak fordította a hajó orrát, hogy a Balti-tengert átszelve a Kattegat és a Skagerrak-szorosokon át kifussanak az Északi-tengerre. A Fryderyk Chopin először Dániában, majd utána Norvégiában kötött ki. Norvégiából Angliának vették az irányt, hogy egy Plymouthban beiktatott rövid megálló után nekivágjanak az atlanti átkelésnek.

Ziemowit Baranski kapitány volt a Fryderyk Chopin parancsnoka, 2010 őszén Forrás: Wikimedia Commons/Zbigniew Bosek

Októberben már nem mennek ritkaságszámba a viharok az észak-atlanti térségben, de az a hirtelen kerekedett ítéletidő, amibe a Chopin belekerült , sokkal rosszabb volt, mint egy „átlagos" óceáni vihar. A Fryderyk Chopin 2010. október 27-én futott ki Plymouthból. A vitorlás délnyugati irányba hajózva megkerülte a Cornwall-félsziget déli csúcsát alkotó Lizard-fokot, és a Scilly-szigetek mellett elhaladva a nyílt óceánnak vette az irányt. Október 29-én a nyílt tengeren akkor tört rájuk az ítéletidő, amikor már 100 tengeri mérföldre (185 km) eltávolodtak az irányvonalukba eső utolsó szárazföldtől, a Scilly-szigetektől.

A Scilly-szigetek Anglia délnyugati csücskétől 45 km-re fekszenek az Atlanti-óceánban. A szigetcsoport űrfotója Forrás: ISS Crew Earth Observations experiment and the Image Science & Analysis Laboratory, Johnson Space Center

Az orkánerejű szél bömbölve csapott le, házmagasságúra korbácsolva a hullámokat.

Az egyre jobban erősödő szél végül a Beaufort-skála szerinti 9-es erősséget ért el.

( A 9-es fokozat a heves vihart jelöli a skálán, magas hullámokkal, és az egész vízfelület porzásával, a szerk.) A sokat tapasztalt kapitány ekkor még nem aggódott különösebben, mert abban bízott, hogy a viharos szél hamarosan irányt változtat, és akkor majd délnek fordulhatnak.

Az Atlanti-óceán északi medencéjében különösen heves viharok tombolhatnak Forrás: Getty Images/iStockphoto/andrej67/Andrej67

Ekkor azonban hatalmas csattanással eltörött az orrárbóc. A kapitány azonnal leparancsolta a gyerekeket a fedélzetről, és elrendelte, hogy indítsák be a hajó 520 lóerős dízelmotorját, hogy fenntartható maradjon a Fryderyk Chopin manőverezőképessége. A hajnali derengésben a kapitány és az elsőtiszt felmérték a hajót ért kárt.

Baranski kapitány a Fryderyk Chopin fedélzetén Forrás: Kazimierz Robak

A tíz méter hosszú orrárbóc ami normálisan nagyon alacsony szögben, csaknem vízszintesten nyúlik ki a hajó orra elé,

a sérüléstől most groteszk módon felfelé állt, és oldalra csavarodott.

De a baj még ennél is jóval súlyosabbnak bizonyult, mert a 37 méter magas előárbóc a rajta lévő hat keresztrúddal két helyen is megtörve ide-oda lengett, egyszer-egyszer a hajótörzsnek csapódva.

A szélvihar alaposan megrongálta a Fryderyk Chopin vitorlázatát Forrás: RNLI Falmouth

Az orrárbóc teteje a felső árbócmerevítő kötélről csüngött alá, másik vége pedig a főárbóchoz volt rögzítve. Baranski kapitány rögtön felismerte, hogy a főárbóc sem sokáig bírhatja így a terhelést. Mindez súlyos katasztrófával fenyegetett, hiszen ha a főárbócot lehúzza az eldeformálódott előárbóc súlya, mindkettő lezuhan és átüti a fedélzetet, ami a hajó pusztulását okozhatja.

Halászhajók, és egy hatalmas tanker is a bajba jutott vitorlás segítségére siet

A beindított motornak köszönhetően ugyan a Fryderyk Chopin elérte a legkisebb kormányozható sebességet, de újabb veszélyt jelentettek az eltört árbócokról vízbe zuhant kötelek, amelyek ha rátekerednek a hajócsavarra, végleg megbénítják és magatehetetlenné teszik a hullámokkal küszködő sérült hajót.

Az elszakadt sodronykötelek vadul csapkodták a hajó oldalát,

egy ágyúlövés hangjára emlékeztető dörrenés pedig azt jelezte, hogy az ide oda csapódó kötélzet betörte az egyik ablakot. A kapitány megpróbálta úgy irányítani az árbócait vesztett erősen dülöngélő vitorlást, hogy a leszakadt kötélzet a tengerbe lógjon.

Az eltört árbócok és a megrongálódott kötélzet súlyos veszélybe sodorták a vitorlást Forrás: Yachting Monthly

A kapitány Ostrowski másodtisztet leküldte a fedélközbe, hogy nyugtassa meg és felügyelje a gyerekeket. Tudta, mindent meg kell tennie, hogy megmentse a fiatalok életét. Amikor eltört az orrárbóc, a kapitány azonnal utasította a rádióst a vészjelzés leadására. A cornwalli Falmouth közelében a hegyfokon álló tengerészeti rádióállomás fogta elsőként a Fryderyk Chopin segélyhívását.

Az ügyeletes tiszt haladéktalanul elrendelte a vészhelyzeti készültséget,

a közelben haladó hajókat pedig felhívta, hogy siessenek a bajba jutott vitrolás mentésére. Először egy bretagni vonóhálós halászhajó, a Bara An Aod szakította meg az útját, és a háborgó tengerrel dacolva, teljes gőzzel elindult a Frederyk Chopin megadott pozíciója felé. Őt egy cornwalli halászhajó, a Nova Sperra követte.

Ilyen látványt nyújtott a Fryderyk Chopin a vihar pusztítása után Forrás: Yachting Monthly

A Nova Sperra kapitánya, noha a hajója kilenc órányira volt a bajba jutott lengyel vitorlástól, elrendelte, hogy csiholjanak ki mindent amit csak lehetséges a hajógépből, így a Nova Sperra is a tajtékzó hullámokon vágtatva közeledett a Chopin felé. A New Yorkból Bremenhaven felé tartó MSC Nerissa konténerhajó szintén megszakította az útját, és igyekezett minél előbb elérni a baleset helyszínét. Ugyanigy tett egy görög tanker, az Overseas Andromar is. Persze, kérdéses volt, hogy a mentésre indult hajók vajon még kellő időben elérik-e a túlélésért küzdő Fryderyk Chopint.

A Nova Sperra halászhajó Forrás: Vessel Finder

A Falmouth-i rádióállomás riasztása után a brit királyi haditengerészet egyik helikoptere is a magasba emelkedett. A forgószárnyas gép viszonylag gyorsan megtalálta a lengyel hajót, és a heves széllel dacolva, alacsonyra ereszkedve körözött a Fryderyk Chopin felett.

Veszélyben ismerszik meg igazán a tengerészek legendás bajtársiassága

Miközben a mentés már elindult, a Fryderyk Chopin helyzete még súlyosabbá vált. Az előrábóc – mivel már semmi sem tartotta – belekonyult a vízbe. A főárbóc felső harmada is letört, ami a keresztrudakkal és az elszakadt kötélzettel együtt veszedelmes közelségben himbálódzott a parancsnoki híd felett. Egyre több huzal lógott be a vízbe, ezért a kapitány parancsot adott a motor leállítására, mert el akarta kerülni, hogy a sodronykötelek rátekeredjenek a hajócsavarra. A Fryderyk Chopin ekkorra már tehetetlenül hánykolódó úszó ronccsá vált.

A helyszínre érkezett mentőegységek a súlyosan sérült lengyel vitorlásnál Forrás: RNLI

Adam Kantorysiński az egyik fedélzetmester engedélyt kért a kapitánytól, hogy megkísérelje a hajót elsüllyedéssel fenyegető sérült előárbóc és vitorlázat rögzítését.

Az életveszélyes művelet végrehajtása valódi öngyilkossági kísérletnek tűnt,

de a mindenre elszánt Kantorysinskit és a feladatra önként vállalkozó Lesniak harmadtisztet nem hagyta el a szerencse, és 18 kötéllel végül sikeresen rögzítették az árbócot. A Falmouth-i központból a mentést irányítók ragaszkodtak ahhoz, hogy a gyerekek hagyják el a hajót. Baranski kapitány azonban kerekperec megtagadta ezt az utasítást, mert pontosan tudta, hogy a gyerekek a hajó menetképtelensége ellenére is sokkal nagyobb biztonságban vannak a fedélközben, mint a háborgó tengeren dióhéjként hányódó mentőcsónakokban.

Baranski kapitány elutasította azta felszólítást, hogy a gyerekek hagyják el a fedélzetet Forrás: Tygodnyk Sidelecki

A vészjelzést fogó hajók közül először az MSC Nerissa konténerhajó érkezett be a helyszínre, majd nem sokkal később a görög tanker is feltűnt az esőfüggönyös horizonton. Az MSC Nereissa a Fryderyk Chopin szélfelőli odalához állt, hogy hatalmas hajótestével felfogja, illetve csökkentse a szél erejét. A konténerhajó és a tanker is túl nagyok voltak ahhoz, hogy sikeresen vontatókötélre vehessék a hozzájuk képest kicsi és törékeny vitorlást. Késő délután futott be a helyszínre a kilenc órája teljes gőzzel vágtató cornwalli halászhajó, amelynek kapitánya, a görög tankerről kapott kötél segítségével izgalmas küzdelem után végül sikeresen vontatókötélre vette a súlyosan sérült lengyel vitorlást.

A túlélő fiatalok egy csoportja Forrás: YouTube

Három napig tartó viszontagságos út után, amikor Shaun Edwards kapitány, a Nova Sperra parancsnoka a vonatókötélre fogott Frederyk Chopinnal együtt befordult a Falmouth-i kikötő hajózócsatornájába, megszólaltatta a hajókürtöt, amire válaszul a kikötőben horgonyzó összes többi hajó kürtje is felbúgott. A mólón dörgő éljenzés fogadta a Frederyk Chopin és a Nova Sperra partra lépő hős kapitányait, a Lengyelországból helyszínre érkezett aggódó szülők pedig örömkönnyek között ölelték magukhoz a gyermekeiket.

A kalandot szerencsésen túlélt ifjú kadétokat a szüleik várták a kikötőben Forrás: Origo

Baranski kapitány és személyzete áldozatos helytállásának, valamint a mentésben önfeláldozóan résztvett tengerészeknek köszönhetően,

minden gyerek sértetlenül léphetett partra az életveszélyes tengeri kaland után.

A Fryderyk Chopin megmentése örökszép példája a tengert járó emberek közötti összetartásnak és áldozatkész bajtársiasságnak.

A Fryderyk Chopin ma is aktív szolgálatban áll Forrás: Sail Training International

A Fryderyk Chopint az emlékezetes esemény után kijavították, és a szép vitorlás napjainkban is büszkén szeli a tenger hullámait.

(A vitorlázás szerelmesei és a magyar tenger legnagyobb ünnepét, a patinás és európai hírű Kékszalagot idén július 14-én rendezik meg a Balatonon.)

Legendás balatoni vitorláshajók és vitorlás legendákhttps://www.origo.hu/tudomany/20220317-a-balaton-legidosebb-ma-is-versenyzo-vitorlasa-a-19-szazad-vegetol-szeli-a-magyar-tenger-hullamait.html?fbclid=IwAR13ZyHbguPGZZ8xFEyjpQNWKI_rUZYXxOsOeNhkNwuPJQd3F_3NUH3dSfU