Ezért olyan nehéz a szúnyogokat távol tartani

szúnyog
Az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint évente háromnegyed millió ember hal meg szúnyogok által terjesztett betegségekben; a malária például csaknem 600 ezer ember halálát okozza. Rengeteg erőforrást fordítanak a kapcsolódó kutatásra, ami számos ígéretes nyomot eredményezett. A megoldások közé tartozik a szúnyogok megfertőzése egy furcsa baktériummal, amely megakadályozza, hogy a rovarok továbbadják a maláriát, de még olyan drasztikus genetikai módosítások is szerepelnek, amelyek sterilekké teszik a nőstény Anopheles gambiae szúnyogokat.

Más kutatók, például Leslie Vosshall, a Rockefeller Egyetem neurobiológusa a szúnyogok szagérzékelésének úgymond eltérítését vizsgálják, hogy azok kevésbé vonzódjanak az emberi szagokhoz. Ez az elsődleges módja annak, hogy a nőstény szúnyogok azonosítsák a vérben gazdag gazdákat – és a vonzalom valóban ellenállhatatlan, írja a ZMEScience onnline tudományos portál.

A kutatások például azt mutatják, hogy a szúnyogokat az emberek kilélegzett szén-dioxidja és az emberi test illata egyaránt vonzza.

De amikor a két szag egyesül, a vonzalom nem kétszereséra, hanem húszszorosára nő. Ez tényleg rejtélyes. Vajon mi váltja ki ezt a vad étvágyat a szúnyogok szaglórendszerében?

Vosshall tagja volt annak a csapatnak, amely korábban megszekvenálta egy szúnyog első teljes genomját. Most a kutatók megpróbálták megfejteni ezt a rejtvényt úgy, hogy nyomon követték a szén-dioxid és a testszag által kiváltott jelek útvonalát a rovar agyában.

Szúnyogok: nehezebb távolt tartani őket, mint eddig gondoltuk Forrás: Phanie/CDC-GATHANY/PHANIE/Cdc-Gathany

Amit találtak, az egyáltalán nem jó hír: rájöttek, hogy a vérszívó nőstény szúnyogok szaglórendszere összetettebb, mint korábban gondolták.

Ez azt jelenti, hogy sokkal nehezebb megtéveszteni azt: a rovar szaglását valójában lehetetlen becsapni. A kutatás során a tudósok azonban olyan meggyőző bizonyítékokat is találtak, amelyek megkérdőjelezik a szaglás agyban történő feldolgozásával kapcsolatos megrögzött elképzeléseket.

A Cell folyóiratban publikált tanulmány eredményei szerint minden szaglóneuronnak sokféle receptora van. Egy másik kísérletben a Svéd Agrártudományi Egyetem tudósai segítségével a csapatnak sikerült elektródákat szúrni az egyes szúnyogok szaglóneuronjaiba, és megmérni az elektromos potenciált a különféle szagokra reagálva. Ez a módszer ismét megerősítette az eredeti megállapításokat.

Mára tehát elsöprő bizonyítékok vannak arra vonatkozóan, hogy a rovarok szaglórendszere tényleg jóval összetettebb, mint azt korábban vélték.

A rossz hír az, hogy ezek az eredmények azt mutatják, hogy bizonyos receptorok blokkolása, például valamilyen kémiai készítmény alkalmazása nem tartja távol a szúnyogokat. Más receptorokkal ugyanolyan könnyen megtalálják a vér szagát.