Ijesztő műanyag sziklák tűntek fel egy távoli paradicsomi szigeten

műanyag-szikla
„Műanyag kőzeteket” találtak a brazíliai Trindade-szigeten
Kevés olyan elszigetelt hely van a Földön, mint a Trindade-sziget, ami egy vulkanikus kiemelkedés, amely három-négy napos hajóúttal elérhető Brazília partjaitól. Fernanda Avelar Santos geológus ezért döbbent meg, amikor az emberi hatás nyugtalanító jelét találta az egyébként érintetlen tájon: az óceánban úszó műanyagszennyezésből keletkezett sziklákat.

Újfajta geológiai képződményként azonosították

Santos először 2019-ben talált rá a műanyag sziklákra, amikor a szigetre utazott, hogy doktori disszertációját egy teljesen más témában (földcsuszamlások, erózió és „egyéb geológiai kockázatok") kutassa.

Kevés olyan elszigetelt hely van a Földön, mint a Trindade-sziget Forrás: Pinterest

Épp a Turtle Beach nevű védett természetvédelmi terület közelében dolgozott, amely a veszélyeztetett zöld teknősök legnagyobb szaporodóhelye a világon, amikor rábukkant a különös kinézetű, kékeszöld színű sziklák egy nagy kiterjedésű kiemelkedésére.

Két hónapos expedíciója során ezek felkeltették az érdeklődését, ezért visszavitt néhányat a laboratóriumába. Elemezte őket a csapatával, amelyeket újfajta geológiai képződményként azonosítottak; a Föld évmilliárdok óta kőzetképződéshez használt anyagok és folyamatok egy új összetevővel, ahogy azok a műanyag szeméttel egyesülnek.

Közeli kép a "műanyag szikláról" Forrás: Fernanda Avelar/Parana Szövetségi Egyetem/AFP

– mondta Fernanda Avelar Santos geológus az AFP-nek, amit a ScienceAlert online tudományos portál idéz. – Ez beleillik az antropocén gondolatába, amelyről manapság sokat beszélnek a tudósok: az embereknek a bolygó természetes folyamatait befolyásoló geológiai korszakába.

Hozzátette: ez a fajta kőzetszerű műanyag megmarad a geológiai feljegyzésekben.

A kőzetek fő összetevője a halászhálók maradványai

Trindade-t a legtöbb szakember paradicsomként aposztrofálja. A Brazíliához tartozó kis vulkáni sziget az Atlanti-óceánon fekszik, amely

távoli fekvése miatt mindenféle fajnak menedéket nyújt: tengeri madaraknak, csak ott élő halaknak, a kihalás szélére sodródott rákoknak és zöld teknősöknek.

A dél-atlanti szigeten az egyetlen emberi jelenlét egy kis brazil katonai bázis és egy tudományos kutatóközpont.

– mutatott rá Santos, aki a tavalyi év végén visszatért a szigetre, hogy további műanyag sziklákat gyűjtsön, és mélyebbre ásson a jelenség megértése érdekében.

„Műanyag kőzeteket” találtak a brazíliai Trindade-szigeten Forrás: Fernanda Avelar/Parana Szövetségi Egyetem/AFP

A kutatást folytatva megállapította, hogy hasonló sziklaszerű műanyag képződményekről számoltak be már 2014 óta olyan helyeken, mint Hawaii, Nagy-Britannia, Olaszország és Japán. Ám Trindade szigete a legtávolabbi hely a bolygón, ahol eddig megtalálták őket.

A szakemberek most attól tartanak, hogy ahogy a sziklák erodálódnak, mikroműanyagok szivárognak a környezetbe és tovább szennyezik a sziget táplálékláncát.

A kutatók eredményeiket a Marine Pollution Bulletin folyóiratban publikálták, amelyben megjegyzik: „a tengeri szennyezés paradigmaváltást idéz elő a kőzetek és üledékes lerakódások képződményeiről alkotott fogalmak tekintetében; az emberi beavatkozások mára olyannyira elterjedtek, hogy meg kell kérdőjelezni, mi az, ami valóban természetes".

A Santos által felfedezett kőzetek fő összetevője halászhálók maradványai voltak, az óceáni áramlatok azonban rengeteg palackot, háztartási hulladékot és más műanyag szemetet elsodortak a szigetre a világ minden tájáról.