A megalodonok melegvérűek voltak, és ez okozhatta kihalásukat

megalodon
Az az energiamennyiség okozhatta kihalásukat, amire az óriási cápáknak szükségük volt, hogy fenntartsák testhőmérsékletüket a hideg vízben. - írja a BBC Science Focus Magazin.

A megalodookn körülbelül 16 méter hosszúakvoltak, harapásuk a Tyrannosaurus rexének háromszorosa volt. Nem sok kétség van, hogy a megalodon cápa volt a valaha élt egyik legrémítőbb állat. A cápát1835-ben fedezték fel, azóta elbűvöli a tudósokat és mesemondókat. De még sok a rejtély körülötte. Különösen rejtélyes, hogy mi okozta egy ilyen sikeres csúcsragadozó kihalását 3.6 millió évvel ezelőtt,

Most a Kaliforniai Egyetem és a William Patterson Egyetem egy környezettudós csapata úgy véli, megvan a választ: melegvérű állat volt, mely az egyre hűlő tengerekben élt.

Randy Flores társkutató azt mondta, az az energiaszint, ami a megalodonnak lehetővé tette a magas testhőmérsékletet, mohó étvágyat igényelt. Ez nem lehetett fenntartható egy olyan időszakban, amikor a tengeri ökoszisztéma egyensúly változás időszakában volt és amikor lehet, hogy még új jövevényekkel, mint például a nagy fehér cápa, is versengenie kellett.

A megalodonok az 5.33 millió éve kezdődött és 2.58 millió éve végződött pliocén korszakban éltek. 3.6 millió évvel ezelőtti kihalásukat az okozta, hogy melegvérű állatok voltak, melyek a pliocén alatti globális hűlés idején az egyre hűlő tengerekben éltek. Forrás: https://www.sciencefocus.com/news/megalodons-warm-blooded-demise/

A kutatók elemezték a megalodon fogzománc kémiai összetételét, és rájöttek, hogy testhőmérsékletük körülbelül 7 Celsius-fokkal melegebb volt, mint a környező víz.

A fogzománcban található különböző oxigén és szén izotópok arányából kiszámítható az a hőmérsékletet, amelyen kialakultak. Aztán ezzel megközelíthető az élő állat testhőmérséklete. Ez sokkal melegebb, mint az akkor élt más cápáké, és elegendő, hogy a megalodonokat a melegvérűek közé soroljuk.

Egy megalodon felső foga (jobbra) mellett eltörpül egy nagy fehér cápa foga. Forrás: https://www.sciencefocus.com/news/megalodons-warm-blooded-demise/

A megalodonok az 5.33 millió éve kezdődött és 2.58 millió éve végződött pliocén korszakban éltek. Az új bizonyíték azt sugallja, hogy a pliocén alatti globális hűlés vezetett a kihalásukhoz. A felfedezés segítheti a tudósokat, hogy azonosítsák a mai óceánok veszélyeztetett tengeri fajait. Rober Eagle, vezető kutató azt mondta, hogy egy nagyon sikeres ragadozó cápa, mint a megalodon, kihalása mögötti hajtó faktorok tanulmányozása bepillantást nyújt a nagy tengeri ragadozók sérülékenységébe a mai óceáni ökoszisztémákban, melyek a folyamatban lévő klímaváltozás hatásainak vannak kitéve.

(Forrás: BBC Science Focus: https://www.sciencefocus.com/)