A legzseniálisabb túszmentő akció: így szabadított ki az izraeli hadsereg 102 túszt a terroristák fogságából

A Szájeret Matkál elitalakulat Ammon nevű csapatának tagjai a sikeres túszmentés után, az elhíresült Mercedes motorházán fotózkodnak
Vágólapra másolva!
1976. június 27-én a Palesztin Népi Felszabadítási Front két terroristája és két német szélsőbaloldali, antiszemita fegyveres eltérítette az Air France egy járatát, amely Tel Avivból Athén érintésével tartott Párizsba. A terroristák Athénban szálltak fel a gépre, mert itt nem volt szigorú a biztonsági ellenőrzés, nem úgy, mint Tel Avivban. Az eltérített járat először Líbiába, majd Ugandába repült. Az izraeli hadsereg különleges alakulata itt, az Entebbe-i repülőtéren csapott le a túszejtőkre. Minden idők legzseniálisabb kommandós akciójában percek alatt minden terroristát agyonlőttek, a 102 túszt pedig kiszabadították. Katonai szakértők szerint ma lehetetlen hasonló túszmentő akcióval kiszabadítani a Hamász által Gázába hurcolt embereket.
Vágólapra másolva!

Antiszemiták voltak a német szélsőbaloldali „aktivisták'

A négy terrorista közül ketten arabok voltak, a ma is létező, de immár marginális Palesztin Népi Felszabadítási Fronthoz (PFLP) tartoztak. A PLFP az Arafat vezette Palesztin Felszabadítási Szervezet részeként működött. A csoportot egy palesztin orvos, Vadi Hadad vezette az 1970-es években, aki több utasszállító repülőgép eltérítését szervezte meg. Hadad a hírhedt Carlos, Ramírez Sanchez barátja volt, és azért taszította ki a Sakált a szervezetből, mert az egy alkalommal nem akart kivégezni két túszt. Hadad a náci háborús bűnösöket segítő szervezettel, az Odessával is kapcsolatban állt.

Vadi Hadad, aki létrehozta a PFLP nevű terroristaszervezetet Forrás: Medium

A nyugatnémet terroristák, két értelmiségi a Forradalmi Sejtek nevű szélsőbaldali csoport alapítója volt. Ez a szervezet az 1970-es évek ismert német terrorcsoportjai közé tartozott. Wilfried Böse egy könyvesbolt tulajdonosaként dolgozott, a barátnője, Brigitte Kuhlmann pedig fogyatékos emberek segítőjeként, illetve a Roter Stern nevű baloldali kiadónál, és közben a frankfurti egyetemen tanult. Együtt vettek részt terrorista-kiképzésben egy dél-jemeni palesztin táborban.

Wilfried Böse volt az egyik nyugatnémet terrorista, aki részt vett az Air France 139-es járatának eltérítésében Forrás: Tok de historia

Mindketten havi 3 ezer nyugatnémet márkát kaptak Vadi Hadadtól a palesztinok támogatásáért és a terroristák segítéséért. A müncheni olimpiai terrorakció alatt rejtekhelyet szerveztek a Fekete Szeptember terroristáinak, akik két izraelit megöltek és kilencet túszul ejtettek az olimpiai faluban.

A Forradalmi Sejtek szervezet izraeli érdekeltségeket támadott meg Németországban, így például1974-ben egy utazási irodát, két évvel később pedig az izraeli befektetési ügynökség egy helyiségét robbantották fel. De a frankfurti baloldali körökben ismert fiatal értelmiségiek nem álltak meg itt, hanem a németországi zsidók ismert képviselőinek meggyilkolására készültek. A halállistájukon szerepelt a frankfurti és berlini zsidó közösség vezetője, és Simon Wiesenthal, az ismert nácivadász is.

Brigitte Kuhlmann egy 1968-as szociológiai konferencián, illetve egy évvel később, egy német farmon, ahol idénymunkásként dolgozott Forrás: Tok de historia

Böse és Kuhlmann ezzel szembementek a saját terrorszervezetük deklarált ideológiájával, amely kimondta, hogy különbséget kell tenni a zsidóság és a cionizmus között. A Forradalmi Sejtek hangoztatott elvei szerint azért nem szabad senkit bántani, mert zsidó, csak annak az elpusztítása szükséges, aki Izrael állam létezését támogatja.

A gép eltérítése

A négy terrorista tudta, hogy az izraeli induláskor esélyük sem lenne, azonnal lebuknának a biztonsági ellenőrzésen. Ugyanakkor azt is tudták, hogy az akkoriban közismerten szélsőségesbarát görög fővárosban, Athénban könnyen feljutnak a fedélzetre. Így is történt, és sikerült a fegyvereiket is felcsempészniük a gépre. Az athéni felszállás után nem sokkal betörtek a pilótafülkébe, és átvették az irányítást.

Ezt a gépet térítették el a tettoristák 1976-ban Forrás: Wikimedia Commons

Az Air France 139-es járatán 249-en utaztak. A gép a terroristák parancsára először a líbiai Bengáziban szállt le, ahol megtankolt. Itt a terroristák elengedtek egy brit születésű, terhes izraeli nőt, Patricia Martellt, aki titokban megvágta magát, hogy vérezzen, mintha épp elvetélne. Őt Líbiából Londonba vitték, ahol kihallgatták az MI6 és a Moszad ügynökei. Martell részletesen leírta nekik, hány terrorista van a gépen és milyen fegyvereik vannak.

Idi Amin Dada, Uganda diktátora, aki mesterien használta a médiát a népszerűsége fenntartásához Forrás: Facebook

Az Airbus közben Uganda felé indult, ahol a terroristák számíthattak Idi Amin Dada elnök segítségére. A gép az izraeli felszállás után egy nappal, június 28-án 15:30-kor landolt az ugandai Entebbe repülőterén. Itt személyesen a diktátor fogadta őket, és katonákat rendelt a repülőtér köré. A két arab és két német gépeltérítőhöz itt csatlakozott négy másik terrorista is.

Szelektálták az utasokat, mint a nácik

Az utasokat a terminálba terelték. Avi Mor alezredes, a mentőakció egyik résztvevője, akinek a szülei az utolsó pillanatban tudtak elmenekülni a gyerekeikkel Lengyelországból a második világháború kitörése előtt, ezt mondta a művelet után:

A szelekciókor az egyik utas, egy holokauszt-túlélő megmutatta Bösének azt a számot a karján. amelyet a koncentrációs táborban tetováltak rá. Mire a terrorista így felelt:

A túszok azt mondták, hogy a német terroristák rosszabbul bántak velük, mint az arabok. Különösen Brigitte Kuhlmann volt kegyetlen hozzájuk, az a Kuhlmann, aki egyébként eredetileg tanító volt, és fogyatékos gyerekekkel dolgozott.

Az eltérített Air France-gép Forrás: Móse MIlner, GPO

A terroristák két nem izraeli házaspárt és egy francia utast az izraeliek közé küldtek. A magyarázat ez volt:

Három másik utas önként, tiltakozásul csatlakozott a különválasztott izraeliekhez, mint ahogy

a francia kapitány, Michel Bacos is közölte, hogy ő és s személyzet felelős az utasokért, ezért nem hagyja őket magukra.

A terroristák 5 millió dollárt követeltek, és azt, hogy az izraeliek bocsássanak szabadon 53 palesztin foglyot. 48 órát adtak a követeléseik teljesítésére. Azt üzenték, ellenkező esetben visszaterelnek mindenkit a gépre és felrobbantják azt.

Előkészítik a mentőakciót

Miközben Idi Amin többször személyesen meglátogatta a túszokat, és biztosította őket arról, hogy Uganda mindent megtesz a kiszabadulásuk érdekében, a francia kormány elkezdett tárgyalni a terroristákkal, és egy repülőgépet küldött Entebbe-be.

A tárgyalások eredményeképpen a terroristák elengedtek 48 nem izraeli utast, főleg időseket, betegeket és kisgyerekes anyákat. Őket azonnal Párizsba vitték.

Izraelben a kormány válságülésen egyeztette a hadsereggel a túszmentés részleteit. Azt mindenki magától értetődőnek tartotta, hogy meg kell menteni az utasokat, de a részletekkel kapcsolatban már volt vita. A gondot az jelentette, hogy bár ismerték a repülőteret, mivel izraeli cég építette, azt nem lehetett tudni, hol vannak a túszok és a terroristák, illetve hol állították fel az ugandai őröket.

Simon Peresz védelmi miniszter (középen) és Jonatán Netanjahu (jobbra), az elit 269. felderítőegység parancsnoka Forrás: Reddit

Az izraeli kormány közölte a terroristákkal, hogy hajlandó tárgyalni. Jichák Rabin miniszterelnök hajlott arra, hogy valóban tárgyaljanak, de Simon Peresz védelmi miniszter attól tartott, ezzel csak erősíteni fogják a terrorizmust. Peresz egyeztetett a 269. felderítőegység, a Szájeret Matkál parancsnokával, Jonatán Netanjahu alezredessel. aki biztosította róla, hogy az „Egységnek" nevezett elitalakulat ki tudja szabadítani a túszokat.

A Szárejet Matkál katonái a későbbi miniszterelnök, Ehud Barak vezetésével 1972-ben sikeresen megrohamozták a belga légitársaság eltérített gépét Tel Avivban, agyonlőttek két terroristát, másik kettőt elfogtak, és kiszabadítottak 90 utast Forrás: Ron Ilan, GPO

Az izraeli kormány amerikai és egyiptomi közvetítést kért, és közben Idi Aminnal is tárgyalt, de a diktátor visszautasította a segítségét. A terroristák viszont július 4-ig meghosszabbították a határidőt, így volt idő kidolgozni egy haditervet. A mentőakció vezetésével megbízott Dan Somron tábornok július 1-jén este bemutatta a művelet forgatkönyvét a kabinetnek.

Eredeileg a Viktória-tó felőli partraszállással számoltak, se sikerült felhívni telefonon egy izraeli katonát, aki épp Kenyában nyaralt.

A katona a vezérkar kérésére elment a tóhoz, és hazaüzente, hogy a tóparton nílusi krokodilok ezrei vannak.

A végső haditerv egy merész, sőt

őrült leszállásról szólt, egyenesen az Entebbe-i repülőtéren, ami után a kommandósok egész egyszerűen lerohanják a terminált, több oldalról betörnek, és lelövik a terroristákat.

Avi Mor így emlékezett vissza arra, hogyan tudta meg, hogy beválogatták a túszmentők közé:

A Szájeret Matkál elitalakulat Ammon nevű csapatának tagjai a híressé vált Mercedes motorházán fotózkodnak Forrás: Slómi Reiszmann

A hadsereg 200 katonát és a légierő 12 pilótáját választotta ki a bevetésre. A csapat az izraeli építőcég tervrajzai alapján rohamtempóban megépítette a repülőtér makettjét, és beszerezte a szükséges kellékeket: egy Mercedes limuzint, két Land Rover terepjárót és ugandai egyenruhákat. Az autók arra szolgáltak, hogy Idi Amin konvoját alakítsák majd az akcióban. Kiválasztották azt a nagydarab katonát is, aki a diktátort játssza majd el a túszmentéskor.

Az Entebbe-i repülőtér épülete Forrás: Twitter

Az akció előtt az izraeli titkosszolgálat egy civil kisrepülőgépe, egy Cessna többször átrepült az Entebbe-i repülőtér fölött, és a Moszad pilótája több fotót készített róla. Ezek alapján, illetve az elengedett túszok beszámolója alapján a kommandósok parancsnoka kiosztotta a feladatokat. Az akció szinte öngyilkosságnak tűnt,

mondta Dan Somron tábornok.

A Moszad pilótája készítette ezt a fotót az Entebbe-i repülőtérről egy civil Cessnáról Forrás: Avnor Avraham

Izraelnek sikerült megszereznie Kenya támogatását, így végre megoldódott a kommandósok repülőgépeinek tankolása. Az izraeli C-130 szállítógépek hatótávolsága ugyanis nem volt elegendő, útközben le kellett szállniuk, tankolni.

Cikkünk folytatódik, krjük, lapozzon!