Gyakorivá válnak az agyar nélküli elefántok: ez az evolúciós reakció az orvvadászatra

afrikai elefánt, Loxodonta africana
A Gorongosa Nemzeti Park elefántjainál fizikai következményei vannak az orvvadászat örökségének. - írja a Science News honlapján.

Az elefántcsont-vadászatnak komoly evolúciós hatása lett a friss megfigyelések szerint.. Mozambikban a múltbéli vadászat miatt ugyanis egyre több az agyar nélküli elefánt egy parkban, ezt fedezte fel egy kutatócsoport.

Az 1977-1992-ig tartó mozambiki polgárháború idején a hadseregek vadászták az elefántokat és más vadállatokat is a húsukért és az értékes elefántcsontért. Ezért a nagy növényevők száma több mint 90%-kal lecsökkent a mozambiki Gorongosa Nemzeti Parkban.

Most videó felvétel és fotódokumentumok azt mutatják, hogy ahogy az elefántok száma összességében csökkent, azzal együtt az agyartalan nőstény afrikai elefántok (Loxodonta africana) aránya 18%-ról 51%-ra emelkedett.

Egy elpusztult elefánt a zimbabwei Hwange Nemzeti Parkban. Az elefántok az agyaruk segítségével ásnak, hogy vízhez jussanak Forrás: AP

Ebből pedig úgy tűnik, hogy a több évtizedes orvvadászat miatt az agyartalanság evolúciós szemszögből előnyösebb Gorongosaban, így terjednek az agyartalan nőstények, amelyeknek két fog génmutációjuk van. Erről számolnak be a kutatók a Science magazin október 22-i számában.

Az agyaras egyedek gyors kiválasztódása pusztán két évtizeden belül megváltoztatta az elefántcsaládok összetételét az elefánt populációban, és több lett az agyar nélküli egyed. Az agyar nélküli tulajdonság örökölhető, és az evolúciós változás a populációban megmaradhat számos generáció során, még az orvvadászat enyhülése esetén is.

Mozambikban a Gorongosa Nemzeti Parkban a polgárháború alatti orvvadászat miatt növekedett a természetesen agyar nélküli elefántok száma. Forrás: https://www.sciencenews.org/article/tuskless-elephants-evolution-poaching

A csapat elemezte 18 agyaras és agyar nélküli nőstény genetikáját két génre fókuszálva, ami az agyartalan nőstényekben gyakran mutálódik.

Az embereknél e gének egyikének szakadása fogtörékenységet és a felső metszőfogak hiányát okozza, ami anatómiailag ekvivalens az agyarakkal. A másik gén protein produktumában lévő abnormalitások a foggyökér és a foghiány- rendellenességét okozza.

Annak, hogy az orvvadászat megváltoztatja az evolúció menetét a Gorongosa elefántjainál még felmérhetetlen hatásai lehetnek környező ökoszisztémára: az elefántok ugyanis komoly hatással vannak a környezetükre.

Az agyarak nem csak díszek, hanem azokkal ásnak vizet és az agyarukkal hántják le a fakérget, hogy táplálkozzanak. Ha egy elefántnak nincs meg ez az eszköze hogy elvégezze ezeket a létontosságú dolgokat, akkor mi történik? - teszik fel a kérdést a kutatók.

(Forrás: Science News: https://www.sciencenews.org/)