Mutatunk egy trükköt, amivel bárki gyorsabban tanulhat

demencia
A kísérleti megfigyelések szerint már hat hetes intenzív tanulás után 30 évet fiatalodott az agy
Vágólapra másolva!
Legkorábbi iskolai éveink óta elfogadjuk azt az elképzelést, hogy egyes emberek képesek gyorsabban tanulni, mint mások. Egy új tanulmány szerint azonban valójában nagyon hasonló sebességgel tanulunk, ha ugyanazokat a lehetőségeket kapjuk.
Vágólapra másolva!

Segíthet megszüntetni a hiányosságokat

A kutatók 1,3 millió „tanulói interakciót" vizsgáltak különböző tanulási szoftvereszközökön keresztül, amelyeket 6 946 tanuló használt, a késői általános iskolásoktól a főiskolásokig.

Az összegyűjtött adatok különböző témakörökre és többféle formátumra fedtek le, beleértve az online kurzusokat és az oktatójátékokat is.

Az új elemzésből kiderült, hogy sokkal nagyobb hatással volt a tanulók tanulmányi teljesítményére az, hogy milyennek voltak a kiindulási pontjaik és a lehetőségeik, mint a tanulásuk gyorsasága.

Úgy tűnik, nagyon hasonló sebességgel tanulunk, ha ugyanazokat a lehetőségeket kapjuk Forrás: AFP / BSIP / Fernando Da Cunha

– mondta Ken Koedinger, a pennsylvaniai Carnegie Mellon Egyetem kognitív pszichológusa a ScienceAlert online tudományos portálnak. – Ez újabb megerősítése annak, hogy ezek az oktatási technológiák olyan kedvező tanulási feltételeket biztosíthatnak, amelyek megkönnyítik egy új ismeret, például egy második nyelv, vagy egy tudományos, esetleg matematikai koncepció elsajátítását.

A PNAS tudományos szaklapban publikált tanulmányban a kutatók három kérdésre kívántak választ kapni:

  • Mennyi gyakorlásra van szükség ahhoz, hogy megtanuljunk valamit?
  • Mennyire változik a kezdeti teljesítmény a tanulók között?
  • És mennyire különbözik a tanulók tanulási sebessége?

A diákoknak átlagosan hét lehetőségre volt szükségük ahhoz, hogy valamit megtanuljanak, bár ez egyénenként változott. Az új tanulmány kimutatta, hogy ez az eltérés leginkább attól függött, hogy a diákok honnan indultak, mint a gyorsabb tanulási képességükön.

Különböző mentális útvonalakat használunk

A kutatásból kiderült. hogy az is fontos, hogy a diákok aktívan tudjanak foglalkozni a tanulási tapasztalatokkal. A tanulmányban szereplő oktatási eszközök interaktivitásra ösztönöztek és azonnali visszajelzést tudtak adni a tanulóknak, ami szintén segített.

– mutatott rá Keodinger. – De amit általában nem követünk nyomon, az az, hogy honnan indultak.
Hozzátette: az eredmények nem mondanak ellent annak, hogy az emberek különböző helyekre kerülnek, de a ha figyelembe vesszük, hogy a tanulók honnan indulnak, akkor ez sokat elárulhat arról, hogy hová fognak eljutni.

A kutatócsoport szerint az agyunk különböző „mentális útvonalakat" képes bejárni Forrás: Kovács Attila

A kutatócsoport szerint az agyunk különböző „mentális útvonalakat" képes bejárni valaminek a megtanulásához, ami azt jelenti, hogy a tanulási sebességünk nem túlságosan eltérő; mindannyian eljuthatunk ugyanahhoz a ponthoz a tapasztalatainknak és tudásunknak leginkább megfelelő módon.

Ezt támasztja alá a tanulmány is: a tanulási sebességben leginkább a nyelvek esetében tapasztaltak szembetűnő különbségeket, amelyek több magolást vagy memorizálást igényelnek.

Mindez hasznos lehet a tudás átadásának és az oktatási kurzusok kialakításának legjobb módjainak kitalálásában. Számos tényező befolyásolhatja a tanulási képességeinket, beleértve azt is, hogy hogyan alkalmazkodunk a hibáinkhoz.

A legújabb tanulmány mögött álló kutatók tehát azt hangsúlyozzák, hogy mindannyian képesek vagyunk gyorsan és hatékonyan tanulni.