Ezzel a trükkel lelassíthatja az öregedési folyamatot

evés, elhízás, leptinrezisztencia
A leptin, a zsírsejtek által termelt hormon, és széles körben tanulmányozták az elmúlt években, melynek során kimutatták, hogy csökkenti az étvágyat és fokozza az anyagcserét. Egy hormonról van szó valójában, amit a zsírsejtek termelnek, attól függő mennyiségben, hogy mennyire vannak feltöltve- vagyis, ha telített, sok a leptin, és ilyenkor aktiválódnak a zsírbontó enzimek- mondja dr. Mutnéfalvy Zoltán, a Budai Endokrinközpont endokrinológusa. A baj azonban az, hogy a túlsúlyos embereknél kialakulhat ún. Leptin-rezisztencia, vagyis ekkor nem működik úgy a folyamat, mint kellene, a zsírbontás nem indul meg, ráadásul az illető akkor is éhes, amikor már van elég energia és tápanyag a szervezetében.
Az amerikai Michigani Egyetem kutatói által nemrégiben végzett tanulmány eredményei arra utalnak, hogy a csillapíthatatlan éhségérzet önmagában is kiválthatja az időszakos böjt öregedésgátló hatását.

A szakemberek szerint a nem elégséges táplálkozás érzékelése is elegendő lehet az öregedési folyamat lelassításához. Ahogy emlékeztettek, az időszakos böjt az utóbbi években népszerű diétás divattá vált, bár az előnyeit alátámasztó bizonyítékok jelenleg még korlátozottak és nagyrészt állatkísérleteken alapulnak.

A gyümölcslegyeken (Drosophila melanogaster) és rágcsálókon végzett kutatások azonban arra utalnak, hogy a kalóriakorlátozás meghosszabbíthatja az élettartamot és elősegítheti az egészséges életet.

Ezek azonban még mindig csak a kezdetek, és sokkal több tanulmányra van szükség ahhoz, hogy az eredményeket emberekre is kiterjeszthessék – különösen azért, mert néhány kísérlet ellentmondásos eredményeket hozott vagy rámutatott a potenciális veszélyekre.

A böjt molekuláris mechanizmusainak további tanulmányozása érdekében a legújabb kutatás mögött álló tudósok ismét a gyümölcslégyhez fordultak. A múltban a kapcsolódó vizsgálatok ugyanis segítettek azonosítani az agyban az éhség és a jóllakottság számos idegi jelét. Ezek az élőlények ráadásul a betegségekkel kapcsolatos gének 75 százalékában osztoznak velünk, az anyagcseréjük és az agyuk pedig hasonlóságokat mutat az emlősökével.

A csillapíthatatlan éhségérzet önmagában is kiválthatja az időszakos böjt öregedésgátló hatását. Forrás: Pinterest

– magyarázta Scott Pletcher fiziológus a ScienceAlert online tudományos portálnak. – Több BCAA-t fogyasztva tehát csökken az éhségérzetük.

Annak kiderítésére, hogy ez hogyan befolyásolhatja az öregedést, a kutatók éhesen tartották a legyeket azáltal, hogy alacsony BCAA-tartalmú táplálékot adtak nekik. Éhségüket azzal mérték, hogy mennyit ettek a rovarok egy „büféasztalról" órákkal a snack elfogyasztása után.

Eredményeik azt mutatták, hogy azok a legyek, amelyeket alacsony BCAA-tartalmú táplálékot kaptak, többet ettek később és inkább a fehérjeszegény ételeket választották a szénhidrát-tartalmúakkal szemben.

Amikor a kutatócsoport ezután közvetlenül aktiválta a gyümölcslegyekben az éhségre adott válaszreakciókat kiváltó neuronokat, és azt találták, hogy az „éhségre stimulált" legyek tovább éltek.

A Science tudományos folyóiratban publikált tanulmány szerint „így maga az éhség motivációs állapota, nem pedig az étrend elérhetősége vagy energetikai jellemzői lassíthatják az öregedést".

További kísérletek azt mutatták, hogy a BCAA-mennyiség csökkentése az étrendben azt is eredményezte, hogy az éhséghez kötődő neuronjaik módosított fehérjéket, úgynevezett hisztonokat alakítottak ki, amelyek a DNS-hez kötődnek és segítenek a génaktivitás szabályozásában. A kutatók szerint ezek jelenthetik a kapcsolatot az étrend, az éhségre adott válaszok és az öregedés között, ám folytatják a témában végzett kutatásaikat.