A bolygó melegedésével fokozódik a repülési turbulencia

repülőgép
A legnagyobb turbulencia növekedés az Amerikai Egyesült Államokba és a Csendes-óceán északi részére való repülőutakon volt.
Vágólapra másolva!
A Reading Egyetem tudósai tanulmányozták a tisztaidős turbulenciát, amit a pilótáknak nehezebb elkerülni. Tanulmányukat a Geophysical Research Letter magazinban publikálták. - írja a BBC tudomány magazinja.
Vágólapra másolva!

Azt találták, hogy 1979 és 2020 közt 55%-kal fokozódott a súlyos turbulencia egy jellemzően forgalmas Észak-Atlanti úton. A szél sebességében lévő változásokat nagy magasságokon a szén kibocsátásokból származó melegebb levegőnek tulajdonítják.

Paul Williams professzor, a brit Reading Egyetem tudósa és a tanulmány társszerzője azt mondta, hogy egy évtizedes kutatást követően, ami azt mutatja, hogy a klímaváltozás növelni fogja a tisztaidős turbulenciát a jövőben, most már van bizonyítékuk, ami azt sugallja, hogy a turbulencia fokozódása már elkezdődött. Be kellene fektetni a turbulencia előre jelzők és az érzékelő rendszerek fejlesztésébe.

A legnagyobb turbulencia növekedés az Amerikai Egyesült Államokba és a Csendes-óceán északi részére való repülőutakon volt. Európa, a Közel-Kelet, és az Atlanti-óceán déli részen is jelentően fokozódott a turbulencia.

Williams professzor azt mondta, hogy a megnövekedett turbulencia oka a nagyobb szélnyírás a futóáramlásban, egy erős szélrendszer fúj nyugatról keletre, körülbelül 8-12 ezer méterrel a Föld felszínétől. Ez főleg az Egyenlítő és a Sarkok közti hőmérséklet különbség miatt van.

Bár a műholdak nem látják a turbulenciát, a szerkezetet és a futóáramlás alakját látják, és ez lehetővé teszi az elemzést. A radarok érzékelik a viharokból származó turbulenciát, de a tisztaidős turbulencia majdnem láthatatlan és nehéz érzékelni.

A legnagyobb turbulencia növekedés az Amerikai Egyesült Államokba és a Csendes-óceán északi részére való repülőutakon volt. Forrás: https://www.bbc.com/news/science-environment-65844901

A turbulens repülések nem csak kényelmetlenek, hanem sérülést is okozhatnak a repülőgépen lévőknek. A súlyos turbulencia nagyon ritka, de a tisztaidős turbulencia keletkezhet akkor is, ha kék az ég, nincs vihar, amikor az utasok nincsenek bekötve.

Williams professzor azt mondja, nem kellene senkinek abbahagynia a repülést, mert fél a turbulenciától, de okos dolog, az övet bekötve tartani egész idő alatt, kivéve, ha felkelünk a helyünkről, ahogy a pilóták is teszik. Ez majdnem garantálja a biztonságot még a legrosszabb turbulenciában is.

A kutatók azt mondták, hogy vannak pénzügyi következmények is. A légi közlekedési ipar csak az Amerikai Egyesült Államokban 150-500 millió dollárt veszít évente a turbulencia hatásai miatt, beleértve az repülőgép elhasználódását. Környezeti költsége is van, mert a pilóták elégetik az üzemanyagot, hogy elkerüljék a turbulenciát.

(Forrás: BBC News: https://www.bbc.com/)