Egy szupermasszív fekete lyuk “visszhang” terjed galaxis szerte

szupermasszív fekete lyuk
Az alvó szupermasszív óriás körülbelül 200 éve ébredt fel és felfalt mindent, ami a közelébe került intenzív sugárzást bocsátva ki a folyamat során. - írja a BBC Science Focus Magazin honlapján.

Körülbelül 200 évvel ezelőtt a Tejút közepén fekvő fekete lyuk, a hirtelen életre kelt. Elkezdett annyi közeli kozmikus anyagot fogyasztani, amennyit csak tudott és egy milliószor erősebb sugárzást bocsátott ki, mielőtt viszzaaludt, mint teszi ma.

Ezt fedezték fel a franciaországi Strasbourgi Csillagvizsgáló (Astronomical Strasbourg Observatory) kutatói a NASA IXPE (Imaging X-ray Polarimetry Explorer) műholdja által végzett méréseket felhasználva.

Tudni akarták, hogy a Sagittarius A* közelében található galaktikus molekuláris felhők által kibocsátott energikus röntgensugarak miért sütnek olyan ragyogóan.

Kiderült, hogy azért, mert a Napnál 4 milliószor masszívabb Sagittarius A* egy hosszú ideig tartó alvó állapotból került ki a 19. Század elején, hogy elkezdje az egy évig tartó dühöngő táplálkozást, aminek következtében hatalmas mennyiségű sugárzást bocsátott ki. Ezt a fényt verik most vissza a galaktikus molekuláris felhők.

Bár a fekete lukyak beszívják és csapdába ejtik az esemény horizontjukba belépő összed fényt, az általuk generált hatalmas erők több millió fokra felmelegítik a közeli anyagot és rádióhullámok és röntgensugarak kibocsátását eredményezi. Forrás: https://www.sciencefocus.com/news/supermassive-black-hole-echo/

A kutatók azt mondják, a hatás olyan drámai volt, mintha egy erdő körül zümmögő magányos szentjánosbogár éjszaka hirtelen olyan ragyogóvá válna, mint a Nap.

Dr. Frédéric Marin, a kutatás vezetője azt mondta a BBC Science Focusnak, hogy ez egy nagyon egyedülálló megfigyelés, még sosem láttak ilyen drámai változásokat más szupermasszív fekete lyukban.

Egy ilyen felfedezés potenciálisan sokat elmond a szupermasszív fekete lyukak akkréciós ciklusairól és segít megérteni hogyan alakítanak ki egy teljes őket körbevevő galaxist úgy, hogy gázt lök körbe és elnyomja a csillagképződést.

A csapat most azt tervezi, hogy megvizsgálja a pontos mechanizmusokat, amik lehetővé teszik a Sagittarius A*-nak, hogy alvó állapotából mohó állapotba váltson.

Marin azt mondta, következő céljuk, hogy megértsék, hogy ébredt fel a fekete lyuk csupán egy év alatt. Lehet, hogy egy csillag, vagy egy csillag csoport elhaladt mellette, ami csillagközi porfelhők akkrécióját idézte elő. Folytatni akarják vizsgálatukat.

(Forrás: BBC Science Focus Magazine: https://www.sciencefocus.com/)