A szárnyakon lévő foltok javítják a lepkék repülési hatékonyságát

királylepke, Danaus plexippus
A tanulmány azt is találta, hogy a királylepkéknek (Danaus plexippus) jelentősen nagyobb fehér foltjaik vannak, mint a nem vándorló lepkéknek, a félig vándorló déli királylepke az egyetlen, ami megközelíti a királylepkéket.
Vágólapra másolva!
Egy leopárd lehet, hogy nem képes változtatni foltjain, de egy új kutatás azt mutatja, hogy a lepkék igen, úgy alakítva, hogy képesek túlélni hosszabb vándorlásokat. - írja a BBC Science Focus Magazin honlapján.
Vágólapra másolva!

A tudósok szerint azok a lepkék, akiknek több fehér folt van szárnyaikon, hosszabb vándorlásokat képesek túlélni. A Georgiai Egyetem ökológusai által vezetett tanulmány a királylepkékre fókuszált és azt találták, hogy az evolúció a pettyesebb fajoknak kedvez.

A királylepkék sokezer kilométert vándorolnak minden évben, hogy elérjék telelő célállomásukat.

Az még nem világos, hogy a pettyek hogy segítik a vándorlásukat, de a szerzők úgy spekulálnak, hogy a pettyek megváltoztatják a légáramlat mintázatokat a lepkék szárnyai körül.

Adam Hart entomológus, aki nem vett részt a tanulmányban azt mondta a BBC Science Focus Magazinnak, hogy a királylepkék hihetetlen távolságokat képesek repülni és ez a kutatás azt mutatja, hogy képességük lehet, hogy több, mint csak szárnyaik és izmaik fizikai struktúrájának egy terméke. A sötét és világos foltok eltérően melegednek fel a napon és ez szárnyaik körül kis örvényeket és légáramlatok okozhat, ami segítheti, hogy a lepkék csökkentsék a légellenállást. Idő előtti volna még, de hasonló hatásokat találtak a madaraknál.

Andy Davis, a tanulmány vezető szerzője azt mondta, hogy azt gondolták, hogy a sötétebb szárnyú királylepkék sikeresebbek a vándorlásban, mert a sötét felszín javítja a repülési hatékonyságot. De az ellenkezőjét találták.

A királylepkék minden évben az Amerikai Egyesült Államok északkeleti részén és Kanada délkeleti részén lévő szülőföldjükről Dél- és Közép-Mexikóba vándorolnak - majdnem 5.000 kilométerrel arrébb.

A kutatók a PLOS ONE magazinban publikált tanulmányukban körülbelül 400, útjuk különböző szakaszában lévő királylepkét gyűjtöttek és elemezték szárnyaikat, és megmérték szín arányaikat. Az útjuk célállomásánál talált királylepkék szárnyain kevesebb fekete volt, helyette több fehér folt foglalta el a helyet. Mégpedig ezeknek a túlélőknek 3%-kal kevesebb fekete és 3%-kal több fehér volt a szárnyaikon, mint akik nem nem éltek túl.

A tanulmány azt is találta, hogy a királylepkéknek (Danaus plexippus) jelentősen nagyobb fehér foltjaik vannak, mint a nem vándorló lepkéknek, a félig vándorló déli királylepke az egyetlen, ami megközelíti a királylepkéket. Forrás: https://www.sciencefocus.com/news/wing-spots-butterflies-flying/

A tanulmány azt is találta, hogy a királylepkékenek jelentősen nagyobb fehér foltjaik vannak, mint a nem vándorló lepkéknek, a félig vándorló déli királylepke az egyetlen, ami megközelíti a kitálylepkéket.

Davis azt mondta, hogy a dolgozat szerzői úgy vélik, hogy a fehér foltok abban is segítik a királylepkéket, hogy a napenergiát használják a repüléshez. Az a napenergia mennyiség, amit a királylepkék utazásuk során kapnak, rendkívüli, különösen, mivel legtöbbször szétterjesztett, nyílt szárnyakkal repülnek. Miután több ezer évig vándoroltak, kitaláltak egy módot, hogy hasznosítsák a napenergiát, hogy javítsák légi hatékonyságukat.

A szerzők szerint azonban a klímaváltozással emelkedő hőmérsékelet valószínűleg egy új adaptációs kihívást idéz elő a lepkéknek Mexikóba való útjukon, és kevesebb királylepke éri el célállomását. Mindazonáltal egy stabil populáció és populáció növekedés nyáron, jó jel repülő rovarok számára - addig, amíg képesek elérni telelési célállomásukat.

Hart azt mondta, hogy a királylepke szárnyak mechanikájának megértése praktikus tudást nyújthat a repülőmérnökök számára is. A lepkék és általában a rovarok a repülés mesterei kis skálán. A szuper hatékony és gyakran nagyon agilis rovarok kitűnő modellek számunkra, hogy tanuljunk tőlük, ha tökéletesíteni akarjuk a saját mikro pilótanélküli repülőgépeinket és repülőgépeinket.

(Forrás: BBC Science Focus Magazine: https://www.sciencefocus.com/)