Tényleg van egy másik Föld a Nap túloldalán?

iker-Föld
Már az ókori görögök is azt hitték, hogy létezik a Földnek egy ikerpárja. Philolaus görög filozófus vetette fel először azt az ideát, miszerint a Nap mögött, ahol nem látjuk, ott lapul egy „ellen-Föld", amelyet Antichthonnak nevezett el.

Arisztotelész a holdfogyatkozásokban a titokzatos ellen-Föld árnyékát vélte felismerni

Az elméletet, bármennyire is furcsának tűnik a ma embere számára, valószínűleg a holdfogyatkozások magyarázatára hozták létre. Közismert, hogy a holdfogyatkozások sokkal gyakrabban fordulnak elő, mint a napfogyatkozások.

Holdfogyatkozáskor a földárnyék takarja el a Holdat Forrás: Medium

A nagy görög filozófus, Arisztotelész szerint a holdfogyatkozásokat az ellen-Föld okozza. A Naprendszernek ebben az arisztotelészi felfogásában a Föld és a Nap egy láthatatlan „központi tűz" körül forog, a másik oldalon az Antichthonnal, amely időnkén a Holdra veti az árnyékát.

Arisztotelész elképzelése az ellen-Föld, a Nap, a "központi tűz" és a Hold elhelyezkedéséről. A holdfogyatkozásokat a másik Föld árnyékával magyarázta Forrás: IlfScience

Egy másik, kevésbé tudományos magyarázat szerint az Antichthon a mozgó égitestek és a szférák teljes számát tízre emelte, ami a pitagoreusok szerint az ideális harmónia száma. Amikor a Naprendszer Föld-központú világképét meghaladták az újkorban kibontakozó korszerű természettudományok, ez az elmélet is elhalt.

Ha a Hold takarja el a Napot, akkor jön létre aa napfogyatkozás Forrás: Getty Images/Moment RF/©2017 Matt Anderson Photography

A modern időkben azonban a Nap túloldalán rejtőzködő misztikus „iker-Föld" teóriája új összeesküvés-elméletként ütötte fel a fejét. Azonban döbbenetes módon ez a fajta pálya elviekben lehetséges, és fel is fedeztek egy ilyen távoli rendszert, ami a PDS 70b katalógusjelet kapta.

Azonos világok, amelyekben egyformán telik az idő és hasonlóak a lakhatósági feltételek

Ha az égitestek ugyanazon a pályán keringenek, a körülményeik, a felszíni hőmérséklet, a megvilágítottság, a keringési idő, stb. is értelemszerűen hasonlóak. „Ki tudna elképzelni két olyan világot, ahol az év időtartama és a lakhatósági feltételek is azonosak?"

- Munkánk az első bizonyíték arra, hogy létezhet ilyen világ"

– nyilatkozta Olga Balsalobre-Ruza, a tárgybeli tanulmány vezető szerzője.

Az Atacama Large Millimeter/Submillimeter Array (ALMA) teleszkóp segítségével készült felvétel a PDS 70 rendszert mutatja, amely közel 400 fényévnyire található, és még kialakulóban van. E rendszerben fedezték fel az azonos pályán keringő protoplanétákat Forrás: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/Benisty

"El tudjuk képzelni, hogy egy bolygó több ezer aszteroidával megoszthatja a saját pályáját, mint például a Jupiter, de számomra mégis elképesztő az a feltevés, hogy hasonló égitestek ugyanazon a pályán mozognak." Erre jelenleg azonban nincsen ismert példa a Naprendszerünkben. Bár jó ötlet a sci-fi irodalom számára a Nap mögötti és a központi csillag által folyamatosan eltakart „iker-Föld" hipotézise, de ez még nem azt jelenti, hogy ne tudnánk, mi lehet a Nap mögött. Egy-egy bolygót a környezetére gyakorolt gravitációs hatása miatt már azt megelőzően azonosíthatunk, még mielőtt sikerülne vizuálisan is észlelni.

A Neptunuszt az Uránusz-pálya perturbációja alapján, matematikai pályaszámítás segítségével fedezték fel Forrás: NASA

Erre kitűnő példa a Neptunusz felfedezése, amit az Uránusz pályájában mutatkozó rendellenességek alapján Urban Le Verrier francia matematikus számításait felhasználva Johann Goetfried Galle német csillagász talált meg 1846-ban.

Átnéztünk a Nap mögé, de nem találtunk semmit

A konteós teóriák ellenére semmi olyan pályazavar nem mutatható ki, ami arra utalna, hogy a Nap túlsó oldalán létezik egy ismeretlen bolygó, amely "elrejtőzik" előlünk. Az egyik kísérletben, ami a bolygók keringését szimulálta, beiktattak egy "Clarion" nevet kapott hipotetikus "ellen-Földet" és azt találták, hogy egy ilyen bolygó gyorsan megzavarná a Vénusz pályáját, továbbá láthatóvá is válna számunkra.

A Naprendszer művészi llusztrációja. Ha valóban létezne a Clarion, az mind a Vénusz, mind pedig a Föld és a Mars keringésén észlelhető lenne Forrás: BSIP via AFP/JACOPIN / BSIP/Jacopin

"A modellezés által lefedett 112 év alatt a pályaperturbáció minden esetben elég nagynak bizonyult ahhoz, hogy a Clariont közvetlenül is meg kellett volna pillantani, különösen a reggeli vagy az esti szürkület, valamint teljes napfogyatkozások idején - összegezték tanulmányukat a szerzők.

Az elképzelt "ellen-Föld", a Clarion művészi illusztrációja Forrás: Getty

"A hipotetikus Clarion jelenlétének legnyilvánvalóbb bizonyítéka azonban a többi bolygó helyzetére gyakorolt hatása lenne. Az elmúlt 150 év során a meridiánkörök segítségével pontos megfigyeléseket végeztek a Naprendszer főbolygóinak mozgásáról. A Földdel azonos tömegűnek vélelmezett Clarion jelenléte miatt a Vénusz, a Föld és a Mars mozgásában jelentkező különbségek nem maradhattak volna észrevétlenül ebben az időszakban"- hangsúlyozzák a kutatók.

Akármennyire is megmozgatja a sci-fi rajongók fantáziáját, az "ellen-Föld" csupán a képzeletben létezik Forrás: IlfScience/Thongsuk7824/Shutterstock.com

Még ha azt is feltételezzük, hogy a Clarion dacol a fizika, illetve az égi mechanika törvényszerűségeivel, akkor is láthatónak kellett volna lennie a NASA Solar Terrestrial Relations Obszervatóriuma számára, amikor műholdat olyan pályára állították, hogy a Napon túlra lásson. Természetesen nem találtak semmit, így a titokzatos „iker-Föld" csak sci-fi írók fantáziájában él tovább.

(Forrás: IlfScience)