Egy ősi városba vezet a most felfedezett, 5500 éves kapu

Izrael, városkapu
Izrael eddigi legrégebbi városkapuját fedezték fel
Az Izraeli Régészeti Hatóság (IAA) régészei egy 5500 éves kaput fedeztek fel az Izrael déli részén található Tell Erani több időszakot átölelő régészeti lelőhelyén. Ahogy arra a szakemberek emlékeztettek, Tell Eranit, más néven ʻIrâq el-Menshiyeh-t, először a kalkolit korszakban foglalták el, de a régészeti maradványok többsége a bronzkorból és a korai vaskorból származik.

A helyszínt először Claude Reignier Conder és Herbert Kitchener dokumentálta 1872-1877-es felmérése során a Palesztina Felfedező Alap számára, amikor a kutatók bizonyítékokat találtak arra, hogy a hellenisztikus, bizánci és mameluk korszakban is laktak a helyszínen.

A lengyelországi Krakkóban található Jagelló Egyetem korábbi ásatásai azt mutatják, hogy a lelőhely legősibb leletei a Krisztus előtti 4000 körüli időre nyúlhatnak vissza, és az úgynevezett I. Naqada korszak amráciai kultúrájához köthetők.

Az IAA régészei egy nemrégiben készült tanulmányukban egy kaput és a település védelmét szolgáló erődítményeket fedeztek fel, amelyek a korai bronzkorból, mintegy 3300 évvel ezelőttről származnak.
A kapu 1,5 méteres magasságban maradt fenn, és egy nagy kövekből épített átjáróból áll, amely az ősi városba vezet. Két torony szegélyezi, amelyek a kapuval együtt a várost körülvevő védőfalakhoz kapcsolódnak.

Izrael eddigi legrégebbi városkapuját fedezték fel Forrás: Emil Aladjem

– mondta Emily Bischoff, az Izraeli Régiségügyi Hatóság nevében végzett ásatás igazgatója a HeritageDaily online tudományos portálnak. – A köveket messziről kellett hozni a kapu és az erődfalak megépítéséhez, de vályogtéglákat is gyártottak, miközben megépítették az erőd falait.

Hozzátette: mindezt semmiképpen sem egy vagy csak néhány személy végezte el. A tudósok szerint az erődrendszer a társadalmi szerveződés bizonyítéka, amely az urbanizáció kezdetét jelzi a területen.