Megszűnt a Föld ózonpajzsa

Gammakitörésből származó sugárzás éri el a Földet (illusztráció)
Tavaly egy távoli csillag szupernóvája súlyosan megzavarta a Föld felső légkörét, amitől pár percre összeomlott az ózonpajzs. Ilyet még nem észleltek soha a tudósok.

2022. október 9-én egy mintegy kétmilliárd fényévnyire lévő kozmikus robbanásból származó hatalmas gammasugárzás érkezett a Földre, amit a távcsövek világszerte észleltek. A "BOAT" névre keresztelt villanás mindössze hét percig tartott, de az amatőr csillagászok még hét órán át láthatták az utófényét. A szupernóva-robbanás még az indiai villámlásdetektorokat is aktiválta, és működésbe hozta azokat a műszereket, amelyek normál esetben a napkitöréseket tanulmányozzák.

A kozmikus kataklizma a hosszúhullámú rádiókommunikációra is hatással volt az alsó ionoszférában, vagyis a Föld felső légkörének 60-350 kilométerrel a felszín felett található részében. A BOAT a felső ionoszférát is érintette; ez volt az első alkalom, hogy gammakitörést észleltek a légkör ezen tartományában - közölte egy olasz és kínai kutatókból álló csoport.

A Föld fölött 350 és 950 kilométer között, a világűr peremének közelében, a felső ionoszférában a Napból érkező sugárzás töltött részecskékké alakul, amelyek fontos elektromos mezőt hoznak létre. Mirko Piersanti, az olaszországi L'Aquila Egyetem kutatója az AFP-nek elmondta, hogy a terület szakértői már két évtizede vitatkoznak arról, hogy a gammakitöréseknek lehet-e bármilyen hatása a felső ionoszférára.

„Azt hiszem végre megtaláltuk a választ a kérdésre" - mondta Piersanti, a Nature Communications című folyóiratban megjelent új tanulmány vezető szerzője.

A kutatóknak szerencséjük volt, ugyanis a gammakitörés elérte az elektromos mezőt érzékelni képes detektorral ellátott kínai-olasz CSES műholdat is, amely 500 kilométerrel a Föld felett kering a felső ionoszférában.

– mondta Piersanti.

Gammakitörésből származó sugárzás éri el a Földet (illusztráció) Forrás: MGA / Science Photo Library via AFP

Egzisztenciális fenyegetést jelenthetnek a gammakitörések?

Piersanti szerint az eredmények rávilágíthatnak arra, milyen potenciális veszélyt jelentenek a gammakitörések.

Szerencsére a mostani robbanás elég távol volt ahhoz, hogy ne következzen be nagyobb katasztrófa és az ózonpajzs is gyorsan regenerálódott az eseményt követően.

Amennyiben a robbanás közelebb történik, az hatalmas problémát jelentene, és teljesen eltörölné bolygónk ózonrétegét, veszélyeztetve az életet; ózonréteg nélkül ugyanis semmi sem védené a Földet az ultraibolya sugárzástól.

Korábban felmerült már, hogy a múltbeli gammakitörések okozhattak tömeges kihalási eseményeket. Piersanti azonban hangsúlyozta, hogy ennek igazolásához további kutatásokra lenne szükség, a gammakitörések hatásaival kapcsolatban sok még a bizonytalanság.

Az is lehetséges, hogy az ionoszféra elnyeli az összes gammasugarat, és semmi sem történik velünk, földi élőlényekkel, magyarázta a tudós.