Kiderült: ettől az anyagtól szó szerint megvadulnak a rákos sejtek

Vastagbélrákos sejtek illusztrációja
Az ún. örök vegyi anyagok képesek felgyorsítani a rákos sejtek terjedését, és ezáltal drasztikusan csökkentik a túlélési esélyeket, derítette ki egy most megjelent tanulmány. A kutatók laborban tenyésztett vastagbélrákos sejtekhez adták a vegyületeket, és ijesztő eredményt kaptak, amely rávilágít ezeknek az anyagoknak a veszélyeire.

A tűzoltók napi szinten érintkeznek a tűzoltó habban is megtalálható perfluor- és polifluor-tartalmú alkil anyagokkal (PFAS). Korábbi tanulmányok azt találták, hogy a tűzoltók vérében ezek a kémiai vegyületek magasabb koncentrációban voltak jelen, mint az átlagemberekében. A megfigyelés azért beszédes, mert a statisztikák szerint a tűzoltók nagyobb valószínűséggel lesznek rákosak (körükben főként a vastagbélrák pusztít) és halnak meg a betegségtől. A kutatók szerint ezek a megbetegedések 80 százalékban a környezeti tényezők miatt következnek be.

Vándorló rákos sejtek

Az új kutatásban a tudósok azt figyelték meg, hogy

az örök vegyi anyagok a vastagbélrákos sejteket mobilisabbá tették, ami az áttétképződés (metasztázis) előszobája lehet.

"Nem bizonyított, hogy metasztázisról van szó, de megnövekedett a rákos sejtek mozgékonysága, ami az áttétképződés egyik jellemzője" - mondta Caroline H. Johnson, a Yale Egyetem epidemiológusa.

Vastagbélrákos sejtek illusztrációja Forrás: Science Photo Library via AFP/STEVE GSCHMEISSNER/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Steve Gschmeissner/Science Photo

Mik azok az örök vegyi anyagok?

A PFAS vegyületek szén-fluor kötést tartalmaznak, amely az egyik legerősebb, legellenállóbb kémiai kötés a szerves kémiában. Emiatt ezek az anyagok nem tudnak lebomlani, egyre növekvő koncentrációban vannak jelen a természetben, és messzire szállítódnak. Megtalálhatók az ivóvízben, a házi porban, a bevonatokban (teflon) és tisztítószerekben, szinte lehetetlen védekezni ellenük.

Hogyan erősítik meg az örök vegyi anyagok a rákos sejteket?

Az egyik legelterjedtebb PFAS vegyületet, a perfluoroktánsavat a Nemzetközi Rákkutató Ügynökség 2023 novemberében rákkeltőnek minősítette. Szintén elterjedt a perfluoroktánszulfonsav is, amely potenciálisan rákkeltő.

Johnson és munkatársai ennek a két anyagnak a hatásait tanulmányozták laboratóriumban tenyésztett vastagbélrákos sejteken. A perfluoroktánsavnak és a perfluoroktánszulfonsavnak kitett daganatos sejtek fokozott mozgást és nagyobb terjeszkedési hajlamot mutattak. Egy másik vizsgálatban, amelyben a vastagbélrákos sejteket sík rétegben növesztették, egy vonalat karcoltak a sejtkultúra közepére, hogy kettévágják azt. Amikor a vegyszereket hozzáadták a kettéválasztott sejtkultúrához, a sejtek egymás felé kezdtek terjeszkedni és végül ismét egységes réteget alkottak.

A kutatás szerint az örök vegyi anyagok a rákos sejtek anyagcseréjének befolyásolása révén növelték azok életképességét. A PFAS vegyületek emellett a gyulladásgátló és rákellenes anyagok mennyiségének csökkentésével is tovább javították a rákos sejtek túlélési esélyeit.

A kutatók szerint az eredmények fényében mindenképpen nyomon kellene követni a PFAS vegyületekkel dolgozó emberek egészségi állapotát.

A teljes kutatás az Environmental Science & Technology szakfolyóiratban olvasható.