Ősi orrszarvú maradványait fedezték fel Kínában

orrszarvú
Egy tizennégymillió évvel ezelőtt Kelet-Ázsiában élt ősi rinocéroszfaj megkövesedett maradványait azonosították kínai kutatók. A páratlan lelet a tudósok szerint fontos bizonyítéka az állatok Kelet-Ázsiába történő vándorlásának.

A középső miocénben élt a kihalt új orrszarvúfaj

A Prosantorhinus az Európában egykor széles körben elterjedt, kis termetű, de mára kihalt teleoceratine orrszarvúak nemzetségéhez tartozott. A nemzetség ázsiai evolúciójáról azonban a fosszilis leletek hiánya miatt mindeddig nem sokat lehetett tudni.

A Prosantorhinus yei sp. tudományos fajnevet kapott miocén időszaki orrszarvú tudományosrekonstrukciója Forrás: China Daily

A középső miocén korszakból származó orrszarvúfajt, amelynek fosszíliáját a kínai Ninghszia-Huj Autonóm Területen találták meg, a Kínai Tudományos Akadémiához tartozó Gerinces Paleontológiai és Paleoantropológiai Intézet kutatói azonosították. A filogenetikai elemzésből kiderül, hogy a példány a Prosantorhinus nemzetség egy viszonylag elterjedt leszármazottja volt. A kutatók az új fajnak a Prosantorhinus yei sp. nov. nevet adták.

Akadálytalanul vándorolhattak Európa és Ázsia között

A faj jól megőrzött, kifejlett koponyájának megvastagodott és kiemelkedő orrcsontjain egy kis szarv nőtt.

A Prosantorhinus yei sp. fosszilis koponyája Forrás: China Daily

A felfedezés arra utal, hogy a Prosantorhinus példányai Európától Kínáig nagyon nagy területen terjedtek el, ami az intézet tudósai szerint azt jelenti, hogy vándorlásukat nem korlátozták ökológiai és földrajzi akadályok Eurázsiában. A felfedezésről készült tanulmányt a londoni Linnean Társaság állattani folyóiratában publikálták.