Fekete lyukban születhetett az Univerzum

Egy újonnan publikált elmélet szerint az Univerzum olyan robbanással születhetett, amely egy fekete lyukban történt.

A Blake Temple és Joel Smoller (kaliforniai-, illetve michigan egyetem) matematikusok által kidolgozott modell az amerikai tudományos akadémia folyóiratában jelent meg (Proceedings of the National Academy of Sciences). A kutatók szerint olyan elméletről van szó, amely az ún. standard modellt - az Univerzum születését egy kezdeti eseménnyel (Ősrobbanás) magyarázó elméletet - finomítja.

A kozmológia standard modellje szerint az Ősrobbanással született meg minden, azaz az anyag, az energia, de az idő és tér is. Az új modell azonban azt feltételezi, hogy az Ősrobbanás egy már létező térben létező fekete lyukon belül történt, az Univerzum anyaga pedig egy fekete lyuk ellentétén, egy ún. fehér lyukon keresztül "áramlott ki".

Linkek a fekete lyukakrólhttp://vizsla.origo.hu/katalogus/tudomany/termeszettudomany/ur-_es_foldtudomanyok/csillagaszat/vilagur,_fekete_lyukak,_kvazarok/fekete_lyukak/

Hogy a fehér lyukból kiáramló anyag korábban egy másik fekete lyukban nyelődött-e el, nyitott kérdés - mondják a meghökkentő elmélettel előálló kutatók.