Együtt kampányolnak utazási irodák

Vágólapra másolva!
"Utazás profikkal" - ez a ma induló szemléletformáló kampány mottója, ami 22 hazai utazási iroda és egy chartercég, a Travel Service összefogásával jött létre. A Felszállás! elnevezésű akció elsődleges célja felhívni az utazók figyelmét az utazási irodák nyújtotta szolgáltatások fontosságára. Több mint egymillió magyar veszi igénybe az utazási irodákat egy évben.
Vágólapra másolva!

Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és -közvetítők Szövetségének (MUISZ) elnöke elmondta, egy iroda igénybevétele nem feltétlenül drágítja az utazást, de megoldást jelenthet a legtöbb olyan problémára, amely az elmúlt években sok ezer utas nyaralását tette tönkre. Mint mondta, az elsődleges szempont az, hogy ez jogbiztonságot jelent.

Forrás: AFP

A kampányt bemutató budapesti sajtótájékoztatón hozzátette, a kezdeményezéssel igyekeznek a feketén működő irodák ellen is fellépni, amelyek az elmúlt években elszaporodtak itthon. Példaként említett olyan vállalkozásokat, amelyek elvileg csak buszjáratokat üzemeltethetnének, ennek ellenére szállást és egyéb szolgáltatásokat is kínálnak. De elmondása szerint egykori idegenvezetők, különböző klubok is szerveznek feketén utakat, nem beszélve az internetes vállalkozásokról, amelyeknek sokszor normális elérhetőségük sincs. A "fekete irodák" megkárosítják az államot, a pórul járt utast, hátrányos helyzetbe hozzák a törvényesen működő cégeket. Aggodalmát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a szabálysértési törvény módosításával, április 15-től a feketén működő utazási irodákra már nem hatályos a jogszabály. Ezt jelezték a Nemzetgazdasági Minisztériumnak, de választ nem kaptak.

A tájékoztató kampány elsődleges célja, hogy az utazók elkerülhessék a saját kárukra kötött kompromisszumokat és biztonsággal tudjanak dönteni arról is, mikor előnyös saját kezükbe venniük utazásuk szervezését, illetve mikor járnak jobban, ha szakértőkre bízzák magukat. A kampány egyik hangsúlyos terepe a közösségi média és a www.felszallas.hu honlap, ahová blogbejegyzéseket és kommenteket várnak az utazóktól. A részt vevő utazási irodákban is lehet érdeklődni a kampánnyal kapcsolatban.

Szabina olvasónk felvétele

Farkas Attila, a Travel Service elnöke elmondta, egy chartercég előnye, hogy ők bérbe adják a gépeiket az utazási irodáknak, és mivel az irodák nagy mennyiségben rendelik meg a férőhelyeket, ezért igen kedvező árakat tudnak ajánlani. Kiemelte, hogy a Travel Service gépein magyar személyzet dolgozik, és továbbra is meleg ételeket szolgálnak fel, amely benne van a jegyárban. A charterjáratok további előnyének nevezte, hogy ők minden esetben az utazási irodák igényeihez alkalmazkodnak, közvetlenül a nyaralóhelyekre repülnek. Az [origo] kérdésére elmondta, a fapados légitársaságok bizonyos szempontból konkurenciát jelentenek számukra, de fontos látni, hogy ők teljesen más utazási modell szerint működnek. Elismerte, hogy a fapadosok pár ezer forintos áraival nem tudnak versenyezni, de mivel egy utazási iroda csomagot ad el, ezért összességében jóval olcsóbban lehet így kijönni. A Travel Service is várja, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) átadja a Malév Európai Unión kívüli járatainak az engedélyét, de eddig csak azt a választ kapták, hogy a Malév mint jogi személy még él, így ő birtokolja a jogokat is.

Az újdonságnak számító kampány költségvetése 3,5 millió forint, az utazási irodák forgalmuk arányában, a Travel Service 1 millió forinttal járult hozzá. Molnár Gabriella kiemelte, hogy az általános üzeneteket szeretnék eljuttatni az utazóknak, nem egy reklámkampányról van szó. Elmondta, Magyarországon jelenleg mintegy 1100 utazási iroda működik, közülük 200-250 tagja a MUISZ-nak: a tagok bonyolítják le a szervezett idegenforgalom közel 85 százalékát.

Molnár Gabriella arra a felvetésre, hogy várhatóan mintegy fél évet csúszik a turizmustörvény elfogadása a parlamentben, azt mondta: jó lenne, ha lenne jogszabály, amely megfelelően megszabja a kereteket. Szerinte az utazási irodák működését szabályozó rendeletek korszerűsítése meg fog történni, ami szerinte fontosabb.

Egyedül csinálni büszkeség

Budapest utcáin sétálva megkérdeztünk néhány járókelőt az utazási szokásaikról. A megkérdezettek közül többen mondták azt, hogy inkább saját maguk szervezik meg a nyaralásukat. Volt, aki szerint ez így kényelmesebb, mások pedig azzal érveltek, hogy a saját szervezésükben jobban megbíznak. "Meg egyedül megcsinálni büszkeség" - mondta az [origo] kérdésére egy egyetemista lány, egy másik fiatal pedig olcsóbbnak tartja a saját szervezésű utazást.

De volt olyan járókelő, aki mindig utazási irodához fordul a nyaralás megtervezésekor, mivel így számára kényelmesebb. Egy másik vélemény szerint pedig az utazási irodával sokkal egyszerűbb a szervezés, és volt, aki elmesélte: egy krétai nyaraláson végig nagyon figyelmesek voltak a választott utazási iroda munkatársai. Egy lánynak viszont csalódnia kellett spanyolországi, családi nyaralás során, amikor az egyik neves magyar utazási iroda által kínált háromcsillagos szállodai szobájukba alig fértek el négyen, annyira kicsi volt. "Szerintem személyiségfüggő is, hogy ki mit választ" - vélte egyik interjúalanyunk.