Ez okozta a moszkvai repülőgép-balesetet

Moszkva, főútra csapódott egy utasszállító repülőgép
Vágólapra másolva!
Nagy valószínűséggel a hajtóműveknél fékezéskor fellépett műszaki probléma és a pilóták hibája okozhatta az orosz Red Wings légitársaság Tu-204-es repülőgépének tavaly év végi katasztrófáját - írta szerdán a Kommerszant című orosz napilap.
Vágólapra másolva!

A moszkvai Vnukovo repülőtéren 2012. december 29-én az orosz légitársaság Tupoljev típusú gépe nem tudott megállni a leszállópályán, és a betonkerítést átszakítva kicsúszott a kijevi országútra, miközben háromfelé szakadt. A nyolcfős személyzet öt tagja vesztette életét. A három sérült állapota súlyos, de javul - közölte szerdán Vlagyimir Sztyepanov, az orosz rendkívüli helyezetek minisztériuma válságközpontjának vezetője.

A napilapnak a balesetet vizsgáló műszaki bizottságtól szerzett információi szerint a legénység szokásos módon, bár kissé óvatlanul tette le a gépet. Az ilyenkor megengedett óránkénti 225-245 helyett 250 kilométeres sebességgel értek földet, és néhány száz méterrel tovább repültek a géppel a kelleténél. A szakemberek szerint ezek a körülmények még nem lettek volna kritikusak, ugyanis közepes hátszélben a leszállópálya maradék része elegendő lett volna ahhoz, hogy a pilóták lefékezzék a repülőgépet.

Forrás: AFP/Kirill Kudryavstev
Kattintson a képre a galériáért!

A lecsökkent féktávolság és a leszállópálya síkossága miatt azonban a pilóták a Tu-204-es kerekeivel nem tudtak megfelelően fékezni, ezért a hajtóművek tolóerejének a visszafordításával próbálkoztak, hogy megfelelően lelassítsák, illetve lefékezzék az utasszállító gépet. Az orosz napilap értesülése szerint a tolóerő-visszafordító berendezés a Tu-204-es mindkét hajtóművénél felmondta a szolgálatot, és a pilótáknak nem sikerült hagyományos módszerrel megállítani a repülőt.

A Kommerszantnak név nélkül nyilatkozó szakemberek szerint a kapitány és a másodpilóta is hibázott, mert nem ismerte fel idejében a műszaki problémát. A pilóták túl sokáig bekapcsolva tartották a visszafordító kart, így nemhogy lassították a gépet, hanem még fokozták is a hajtóerőt. A kapitány ezt felismerve már későn adott utasítást a hajtóművek leállítására.

Forrás: AFP/Alexander Usoltev
Kattintson a képre a galériáért!

A Kommerszant emlékeztetett arra, hogy az orosz repülési hatóságok a Red Wings egy másik járatának december 21-én Novoszibirszkben, hasonló okokból bekövetkezett balesete révén tudtak a problémáról. Mégis csak a moszkvai repülőgép-szerencsétlenséget követően hívták fel a figyelmet a PSZ-90A típusú hajtóművekkel felszerelt Tu-204-es Tu-214-es típusú repülőgépek fokozott karbantartására.