Elalszanak repülés közben a pilóták

alvó pilóta, repülőgép, kapitány
Vágólapra másolva!
Nem először hallani arról, hogy az utasszállító gépek pilótáit túlhajszolják. Egy friss felmérés szerint előfordul, hogy egy-egy pilóta akár 23 órányi ébrenlét után is dolgozik, ha úgy jön ki a munkarendje. Emiatt pedig nem ritka, hogy elalszanak repülés közben.
Vágólapra másolva!

"A helyzet különösen aggasztó az éjjeli járatok esetén, hiszen olyan időpontban kell ébren lenni, amikor a szervezetnek alvásra lenne szüksége. Ébredtem már úgy a pihenőm végén, hogy a kollégám, akinek az lett volna a dolga, hogy vezesse a repülőgépet, épp aludt" - nyilatkozta egy névtelenséget kérő pilóta a brit Telegraphnak.

Ismét felmerült tehát a kérdés, hogy eleget pihennek-e a pilóták. Nemcsak a nyilatkozatok, de egy most készül angol felmérés eredményei is arról árulkodnak, hogy a hosszú repülési órák miatt előfordul, hogy igen kimerült állapotban is dolgoznak a pilóták, ami veszélyeztetheti az utasok biztonságát. Egy másik pilóta, aki rövid- és hosszú távú járatokon egyaránt repül, szintén elismerte, hogy aludt már el a pilótafülkében. Különösen a mikroalvás veszélyére hívta fel a figyelmet. "Ez olyan, hogy egyszer csak minden eltűnik, aztán hirtelen egy rázkódásra ébredsz. Úgy próbálunk ébren maradni, hogy egyre erősebb és erősebb kávékat iszunk".

Forrás: AFP
A kép illusztráció

Ennek ellenére a Telegraph értesülései szerint olyan európai javaslatok vannak tervben, amelyek tovább emelnék (16 óra 15 percről 20 órára) a megengedett folyamatos munkaórák számát egy nap a repülőgépek személyzete számára. A brit pilóták szövetsége aggályosnak tartja a tervezetet. Elsősorban arról folyik a vita, hogy figyelembe kell-e venni a pilóták munkaidejének kiszámításánál, mennyi idő alatt jutnak ki a reptérre, mivel minél többet kell utazniuk, annál kevesebb idejük van a pihenésre. A felmérést készítő Simon Bennett, aki több mint egy évtizede foglalkozik repülésbiztonsági ügyekkel, úgy véli: fontos lenne figyelembe venni, hogy mennyi időbe telik a pilótáknak kijutni a munkahelyükre. A jelenlegi, illetve a készülő tervezetek ugyanis ezzel nem foglalkoznak.

Bennett az interjúk során kiderítette, hogy a pilóták többségének legalább egy órába telik, mire az otthonától eljut a reptérre, hogy elkezdje a műszakot. Ráadásul a megkérdezettek több mint fele állította azt a felmérésben, hogy vezetett már repülőgépet úgy, hogy 23 órája ébren volt.

A pilóták elmondása szerint egy ilyen hosszú nap után annyira fáradtak, hogy rendszerint szédülnek és zavartak. De olyan is van, aki "kábának, iszonyatosan kimerültnek vagy cselekvésre képtelennek" érzi magát ilyenkor. Nem meglepő, hogy a megkérdezettek közül jó néhányan szenvedtek már közlekedési balesetet hazafelé menet ilyen napokon. Már, aki haza tud menni. "Volt, hogy annyira fáradt voltam, hogy haza sem mentem, inkább egy szállodában aludtam. A hosszú távú járatoknál épp az a gond, hogy egyszerűen képtelenség előre megjósolni, mennyire leszel fáradt a repülés végére" - mondta az egyik pilóta.

"A pilóták meglehetősen messze laknak a repülőterektől, ez pedig megrövidíti a pihenőidőt. De amikor ezt a problémát felvetem akár Angliában, akár Európában, mindig azt a választ kapom, hogy a légitársaságok a szabályok szerint járnak el" - nyilatkozta Bennett.