Távmunka a gyakorlatban: a foglalkoztatók tapasztalatai

Vágólapra másolva!
Mire kell ügyelni a távmunkában való foglalkoztatás során? Mi gátolhatja az átállást? Milyen kellemetlenségekkel kell szembenéznie egy munkáltatónak? A IV. Országos Távmunka Konferencián négy távmunka-foglalkoztató számolt be gyakorlati tapasztalatairól.
Vágólapra másolva!

Pozvai Zsolt, a Develor Rt. vezérigazgatója előadásában az emberi tényezőkre hívta fel a figyelmet. Tapasztalatai szerint a távmunkában való munkavállalók teljesítménye nagyban csökken, ha a vezetők nem fektetnek nagy hangsúlyt motiválásukra, ha nem ismertetik velük pontosan az elvárásokat, ha velük való kommunikációjuk kizárólag a feladatok kiosztására korlátozódik, illetve ha nem vonják be őket a közös programokba.

"A távmunkában dolgozókkal különösen fontos éreztetni, hogy ők is ugyanolyan tagjai a közösségnek, mint az irodán belül dolgozó kollégák. Sokuk fél az elszigetelődéstől - és hajlamos is rá - , és a vezetők feladata megakadályozni bezárkózásukat. Ez a cég érdeke is: ha ugyanis a távmunkást kihagyjuk a céges programokból, lojalitása a szervezet felé nagyban csökken, csakúgy, mint a teljesítménye. A lojalitás fenntartásához emellett szükséges éreztetni az alkalmazottal, hogy ő nemcsak egy költséghatékonysági tényező, hanem fontos szerepet tölt be a vállalat életében" - mondta el Pozvai Zsolt.

Motiválni nehéz - de szükséges

A vezérigazgató vezetőtársai figyelmébe ajánlotta azt is, hogy az elvárásokat pontosan fogalmazzák meg távmunkásaik részére, és hogy a teljesítményértékelés során ne csak a hibákat sorolják fel - a pozitívumokról is ejtsenek szót.

"A távmunkában dolgozókat kétszer annyira - ha nem jobban - szükséges motiválni, mint a többi alkalmazottat. A főnökök sokszor esnek abba a hibába, hogy a kommunikáció során csak azokat a dolgokat mondják el, amelyeken változtatni kell. Így azonban a távmunkások hamar elveszítik lelkesedésüket. Ugyanakkor elismerem, hogy elég nehéz motiválni úgy egy munkatársat, hogy csak írásban kommunikálunk vele. Az irodában tevékenykedőknek megveregetjük a vállát, ami nem egy nehéz feladat. A távmunkásnak viszont írásban kell kifejezni a mozdulattal járó elismerést - és ez valóban nem könnyű" - jegyezte meg.

Szintén az egyént helyezte előadása középpontjába a Hanicon Kft. képviselője. Dr. Gáspár József Zoltán szerint a sikeres együttműködéshez egyrészt gyakran kell kommunikálni az alkalmazottakkal - ők például a munkaidő kezdetén és végén is beszélnek adatrögzítő távmunkásaikkal -, másrészt pedig nem ajánlott kihagyni őket a közös rendezvényekből.

Tréningelni kell a távmunkásokkal együtt dolgozókat is

"A távmunkára való átállás során az egyik legnagyobb nehézség az, hogy nemcsak a távmunkásokat, hanem a velük együtt dolgozókat is szükséges megtanítani a kommunikációs csatornák és az alkalmazott szoftverek használatát" - hívta fel a résztvevők figyelmét egy keveset emlegetett problémára Sike László, az OTP Garancia Biztosító minőségügyi igazgatója.

A 2005-ös távmunka pályázaton a legtöbb távmunkahely létesítéséhez (49) bér - és képzési támogatást elnyerő vállalat minőségügyi igazgatója elmondta, a támogatás által elnyert összeg nagy részét is erre, azaz a munkatársak képzésére fordították - a zökkenőmentes ügymenet elérésének érdekében. Az OTP Garanciánál egyébként jelenleg 400 fő dolgozik távmunkában.

A Tisza Volán dolgozói nem akarták a távmunkát

Sokan azt hinnénk - és a felmérések is azt mutatják -, hogy a munkavállalók közül csak kevesen mondanának nemet távmunkában való foglalkoztatásukra. Pedig mint kiderült, vannak kivételek.

A Tisza Volán Rt. a teljesítménylapok és a bevétel alapján az elszámolást végzők munkáját akarta távmunkába szervezni. A dolgozók (10 fő) viszont kezdetben ezt egy leépítési akcióként értékelték, kijelentették, nem cserélik fel a biztos irodai munkát az otthoni munkavégzéssel. Mint Szénási Enikő, a vállalat képviselője elmondta, a távmunkára csak hosszas meggyőzéssel lehetett rávenni őket - de végül sikerült.

Oroszi Babett