Másfélszeresére nőtt a német online-piac

Vágólapra másolva!
Az online vásárlások idei forgalma Németországban várhatóan 11 milliárd euró körül alakul. A német fogyasztók ugyanis az első félévben 5,3 milliárd euró értékben rendeltek a világhálón keresztül főleg könyvet, ruházati cikket, hardvert és elektromos háztartási készüléket - derül ki a GfK Piackutató Intézet elemzéséből.
Vágólapra másolva!

A 10 ezer internetfelhasználó megkérdezésével készített elemzés szerint a több mint másfélszeres növekedés fő oka, hogy az internethasználók száma egyetlen év alatt 6 millió személlyel bővült, és meghaladja a 38 milliót. Mivel a németek általában visszafogottan fogyasztanak és vásárolnak az utóbbi években, az internet intenzívebb használata a bolti és csomagküldő kereskedelem rovására megy.

A fordulat magyarázatát a GfK kutatói egyrészt abban látják, hogy a fogyasztók a interneten egyszerűen megtalálják a keresett terméket, mégpedig a lehető legkedvezőbb áron. Ebből a szempontból a szakboltok és az áruházak hálózatai hátrányban vannak. Működési költségeik szerkezete ugyanis nem teszi őket versenyképessé az elektronikus kereskedelemmel szemben sem az áraknál, sem a választéknál.

Másrészt egyre kedveltebbek az árverések a világhálón. Ma már a német fogyasztók az online-kereskedelemben elköltött minden negyedik eurója árverésekre jut. Nem csak új, hanem másodkézből származó árucikkeket, "új értékű" használt holmit is be lehet így szerezni. A magán-használtcikkek adásvételének ez a formája szintén a bolti kereskedelemtől szívja el a vásárlóerőt, amelyet egyébként valószínűleg új termék megvételére adtak volna ki.

Egy másik felmérés az év első felében feltárta, hogy a gyógyszerek, erősítők és vitaminok interneten keresztül történő beszerzése várhatóan dinamikusan növekedni fog.

Az elektronikus kereskedelemben forgalmazott 29 termékcsoport vizsgálatával megállapították, hogy az egészségügyi termékek rendelkeznek a legnagyobb piaci potenciállal.

A múlt évben 830 000 németországi internethasználó vásárolt a hálón keresztül vényköteles vagy recept nélkül kapható gyógyszereket, erősítőket és vitaminkészítményeket, egy-egy alkalommal 40 euró értékben. De 5 milliónál több fogyasztó el tudja képzelni, hogy a jövőben az egészség megőrzéséhez szükséges szereket a jövőben interneten keresztül rendelje meg.

A ruházati cikk, hardver és elektromos háztartási készülékek forgalmának megoszlása a különböző értékesítési formák között, százalékban.

Értékesítési forma

2003 első félév

2004 első félév

Internet

3

5

Hagyományos csomagküldés (internet nélkül)

10

9

Bolti kereskedelem

87

86



Forrás: GfK Piackutató Intézet