Az infláció számításához használt kosár termékpalettáját vitatják élelmezési szakemberek. A KSH összesen 900 termék árváltozásaiból állítja össze a fogyasztói kosarat, ezek közül havonta 188 termék árából számolják az inflációt. A statisztikusok szerint a termékek megfelelő súly- és mennyiségi arányával pontosan tudják modellezni egy átlagos háztartás havi szükségleteit - írja a Népszabadság.
Az élelmiszerek különleges helyet töltenek be a statisztikában, hiszen ez a termékkör folyamatosan bővül, és változnak a fogyasztói szokások is. A KSH szerint azonban nem valószínű, hogy a közeljövőben bővítenék a fogyasztói kosárban szereplő élelmiszerek körét, miután 1992-ben, amikor megújították az árindex számításának módszerét, a korábban figyelt 1800 termék számát megfelezték.
Tavaly kikerült a kosárból a fel literes zacskós tej, a töltetlen keménycukorka, a csirkeaprólék, a málnaszörp, a főzőmargarin, valamint a gyorsfagyasztott spenót. A listán azonban a termékkategóriák mellett egyes cégek konkrét termékei is szerepelnek: ilyen például az Univer féle Piros arany, vagy a Nesquick-kakaó.
Bár a KSH a kereskedőkkel konzultálva állítja össze a kosarat, élelmezési szakemberek szerint az nem mutatja be egy átlagos háztartás valós szükségleteit. Az élelmiszer ipari cégek inkább piackutatók elemzéseit használják marketingterveikhez, mint az ingyenesen hozzáférhető KSH-statisztikát.