Világkörüli utazás ingyen

Vágólapra másolva!
Ma már több nagyobb hazai utazási iroda kínálatában is szerepelnek az utazási hitelek, amelyek segítségével akár önrész nélkül is igénybe vehetünk egy-egy drágább külföldi programot. A konstrukció 2-3 éve jelent meg a piacon, de népszerűsége - Nyugat-Európával szemben - egyelőre alacsony.
Vágólapra másolva!

A magyarországi turisztikai piacon elsőként az Ibusz jelentette be, hogy a Credigen Bankkal közösen újfajta utazási terméket vezet be a piacra, az utazási hiteleket. Az eltelt két évben mintegy tucatnyi utazási iroda kezdte meg a hasonló hitelek árusítását, más-más bankokkal közösen.

Az utazási hitelek a mára igen népszerűvé vált fogyasztási kölcsönökhöz hasonlóan működnek, azzal a jelentős különbséggel, hogy az utazási hiteleket abban az esetben nem veheti igénybe az utas, ha a hitel felvétele és az indulás időpontja között nincs legalább két banki munkanap. Éppen ezen oknál fogva last minute utakra például nem vehető igénybe az utazási hitel.

Minden más esetben viszonylag gyorsnak mondható a hitelbírálat és a hitelfelvételhez szükséges igazolások (befizetett közüzemi számlák, személyi igazolvány, munkáltatói igazolás) is megegyeznek egy átlagos áruhitelhez szükséges igazolásokkal.

A hitelek futamideje változó, általában 12-24, vagy 72 hónapig terjedhet, de az utazási irodák tapasztalatai azt mutatják, hogy egy éves futamidőnél többet nem nagyon választanak az utasok, mert így viszonylag rövid időn belül törleszthető a felvett összeg, utána pedig akár egy újabb kölcsön is igényelhető egy másik utazáshoz.

A felvehető összeg is változik, de általában 2 millió forintban maximálják a bankok, igaz létezik 5 millió forintos plafon is. A megkérdezett utazási irodák tapasztalata azonban azt mutatja, hogy 80 ezer és 250 ezer forint közötti hitelösszegek a leggyakoribbak, amit általában egy évre vesznek fel az utasok. Az egyes konstrukcióknál különböző a szükséges önrész mértéke is, amit az utazás értéke határoz meg. A legtöbb irodánál azonban egy 200 ezer forint értékű utazáshoz pedig nem szükséges egyáltalán önrész.

Az [origo] körkérdéséből kiderült, hogy az utazás hitelt választó utasok többsége az így rendelkezésre álló pluszforrást nem az üdülés időtartamának meghosszabbítására, hanem a minőség, például a szállodai kategória, vagy az ellátás javítására költik.

A bővülő kínálat és a viszonylag egyszerű és gyors ügyintézés ellenére az utazási hitelek népszerűsége a hazai turisták körében igen csekély. A konstrukciók bevezetése óta, másfél-két év alatt a hiteleket kínáló utazási irodák csupán néhány tízmillió forintos bevételre tettek szert a kölcsönök révén. Ennek egyik nyilvánvaló oka, hogy ezek a kölcsönök egyelőre meglehetősen drágák, a teljes hiteldíjmutatók (THM) általában 30 százalék körül vannak. A másik, ennél talán sokkal fontosabb ok a szakértők szerint, hogy Magyarországon a nyugat-európainál kevésbé fejlett a lakosság pénzügyi szemlélete. Nálunk azok a fogyasztási hitelek népszerűbbek, amelyek valamely tartós fogyasztási cikk (mosógép, televízió stb. ) megvásárlásához segítik az ügyfelet, de egyelőre szokatlan a lakosság számára, hogy ugyanilyen kölcsönök szolgáltatásokra is igénybe vehetők és úgy tűnik a magyarok egyelőre tartózkodóak az utazási hitelekkel szemben. Azaz, ha nincs pénzük, inkább az utazásról mondanak le, mintsem, hogy ne vegyenek meg, mondjuk egy hűtőgépet. Pedig a modell működőképes: Nyugat-Európában a turisták több mint ötven százaléka így utazik.

Szakértők szerint akkor következhet be változás ezen a téren, ha az utazási irodák is nulla százalékos THM-mel kínálják majd útjaikat. Emlékeztetnek rá, hogy kezdetben Magyarországon sem volt különösebben népszerű az áruhitelezés, ma pedig szinte nincs olyan nagyobb szupermarket, vagy áruház, ahol ne kínálnának különböző hitelezési megoldásokat. A nulla százalékos THM-et egyébként úgy tudják biztosítani a nagyobb kereskedelmi cégek, mert átvállalják a hitel kamatait és a hiteldíjat. Ez a jelenség az utazási irodáknál egyelőre nem figyelhető meg.

Az eddigi sikertelenség ellenére az utazási hitelezést bevezető utazási irodák úgy gondolják, hogy megéri kínálni ezeket a termékeket is, mert egyrészt abban bíznak, hogy előbb-utóbb magukhoz tudják csalogatni az utasokat, azoktól az irodáktól, amelyek még nem alkalmazzák ezt a konstrukciót, másrészt a cégek meggyőződése, hogy rövidesen a magyar turisták is megismerik és megszokják ezt a lehetőséget.

Ma már több nagyobb hazai utazási iroda kínálatában is szerepelnek az utazási hitelek, amelyek segítségével akár önrész nélkül is igénybe vehetünk egy-egy drágább külföldi programot. A konstrukció 2-3 éve jelent meg a piacon, de népszerűsége - Nyugat-Európával szemben - egyelőre alacsony.