Bérfeszültség a munkahelyen - így kezelhetik a vezetők

Vágólapra másolva!
Egy vállalat sikeres működésének egyik akadálya lehet a munkatársak között kialakuló bérfeszültség. A személyi ellentétek elvonják a dolgozók figyelmét a munkáról, de hatására akár a legértékesebb munkatársait is elveszítheti a cég. Lipcsei Andrást, a Dr. Pendl& Dr. Piswanger Vezetői Tanácsadó Kft. Ügyvezető igazgatóját kérdeztük arról, hogyan lehet megelőzni ezt, illetve hogy mit tanácsos tenni akkor, ha már kialakult.
Vágólapra másolva!

Bérfeszültség általában abban az esetben alakul ki, ha egy vállalatnál az azonos pozícióban dolgozók bére - annak ellenére, hogy ugyanazon feladatokat látják el - nagyban eltér, és minderről a dolgozók tudomást is szereznek.

Elveszti motivációját a rosszabbul fizetett kolléga

A munkatársak ilyenkor úgy érzik, a magasabb fizetést kapó kollégát többre becsüli a cég. Épp ezért általában nem túl pozitívan reagálnak a helyzetre. Demotiválttá válnak, elkeserednek, rivalizálni kezdenek azzal, aki többet keres, vagy épp elkezdik "fúrni": kiközösítik, kritizálják a munkáját, panaszkodnak rá a vezetőnél, sérelmeikkel ostromolják főnöküket.

Főleg nagyobb cégeknél probléma

"Ha hosszabb távon nem oldódik meg a probléma, az rontja a teljesítményt. Emellett az is előfordulhat, hogy a magasabb fizetéssel rendelkező kolléga vagy a felháborodott munkatárs(ak) a munkahelyváltás mellett döntenek" - figyelmeztet Lipcsei András.

"A kisebb cégeknél egyébként jellemzően nem szokott kialakulni bérfeszültség - a hasonló munkakörökből csak egy van -, ez általában a nagyobb vállalatokra jellemző " - mondta el Lipcsei András.

Érdemes munkakörökre fizetési sávokat megállapítani

"Leginkább az új munkatársak felvételekor érdemes a vezetőknek átgondolni: vajon az általuk ajánlott bér okoz-e majd feszültséget. Tanácsos olyan összeget felkínálniuk, amely várhatóan nem botránkoztatja meg a munkatársakat, vagy legalábbis adott esetben indokolható lesz számukra az összeg" - tanácsolja Lipcsei András.

"A bérfeszültséget egyébként megfelelő bértervezéssel lehet a legegyszerűbben megelőzni. Tanácsos előre meghatározni, hogy mely pozícióhoz milyen fizetés társuljon tapasztalattól, nyelvtudástól és az egyéb elvárásoktól függően - lehetőleg egy tól-ig összegben. Az összeg alsó határát annak ajánlott felajánlani például, aki újonnan érkezik a céghez, és egyelőre kevés a tapasztalata. A felső határt pedig a minden szempontból megfelelő dolgozók számára érdemes juttatni" - magyarázta Lipcsei András.

Sokszor a kényszer

A bérek közötti különbségeknek sokszor nem az a magyarázata, hogy a magasabb bérben részesülő kollégát többre tartaná a cég. Gyakran például a vezető azért kénytelen magasabb bért felajánlani az új kollégának, mert a pozíciót gyorsan be kell tölteni: nincs lehetőség várni arra, aki a bérigény alapján is legmegfelelőbb.

Megnyugtatás konkrétumokkal

"A probléma orvoslására ideális megoldás, ha a vezető objektíven feltárja a helyzetet az érintetteknek: elmagyarázza nekik, hogy mi az oka annak, hogy az adott dolgozó többet keres. A kollégák megnyugtatására emellett tanácsos javasolnia egy olyan időpontot is, amikor a vállalat már olyan helyzetben lesz, hogy a béreket egymáshoz tudja igazítani" - tanácsolja a szakember.

Ha egész osztályt érint: rendezés közös megbeszélésen

" Ha a bérfeszültség az egész osztályt érinti, akkor egy közös meetingen ajánlott ismertetni az okokat, ha azonban csak néhány embert, akkor őket külön-külön szükséges tájékoztatni a helyzetről. Nem árt tudni egyébként, hogy az ilyen szituációk kialakulásakor mindig a beszélgetés kezdeményezője van lépéselőnyben. Érdemes tehát azt a vezetőnek kezdeményezni" - tette hozzá.

Oroszi Babett