Bazári körkép - robotjátékokkal

Vágólapra másolva!
Két nap alatt sikerült körbejárnunk a CES kiállítótermeit, ahol hagyományos számítógépet és internetes céget alig lehet látni. Lapos képernyő és távol-keleti gagyi viszont van bőven, megfejelve néhány bizarr robottal.
Vágólapra másolva!

Bár hagyománya van annak, hogy a korszakalkotó szórakoztatóelektronikai technológiák a CES-en debütálnak, ez idén nem így történt. Steve Jobs nem itt, hanem az Apple saját expóján jelentette be a régóta várt iPod-telefon megjelentetését, Las Vegas helyett az innen ötszáz mérföldnyire lévő San Franciscóra irányítva a figyelmet. Minden bizonnyal nem véletlenül szervezték rá az Apple Expót a CES-re, szakítva azzal a gyakorlattal, hogy a cupertinói számítógépgyártó kicsit később tartja seregszemléjét.

PC-k helyett a tévék vannak túlsúlyban

Vegasban ehhez képest csak kisebb újítások mutatkoztak be, és ami az új technológiákat illeti, leginkább a nagy felbontású DVD-formátumok jövőjéről esett szó. Viszont innen is úgy tűnik: a Blu-ray és a HD DVD csatája még nem dőlt el, a téma továbbra is gumicsont lesz a szaksajtó számára. A Blu-ray-tábor mindenesetre önkényesen győzelmet hirdetett arra hivatkozva, hogy több filmstúdió támogatja őket, a HD DVD-t támogató gyártók pedig továbbra is amellett kardoskodnak, hogy az ő technológiájuk olcsóbb, ráadásul a neve is egyértelmű.

Az elemzők szerint egyébként először a tévét cserélik majd nagy felbontásúra a vásárlók Amerikában, és utána vesznek majd hozzá megfelelő lejátszót. A HD-trendnek megfelelően a kiállításon alig lehet számítógépet vagy számítógép-monitort látni: a legtöbb helyen hatalmas lapos monitorok fogadják a bámészkodót. Ott pedig, ahol esetleg PC-k vannak kiállítva, leginkább azon is valamilyen médiatartalom jelenik meg: film vagy televíziós műsor fut a gépről. "Öncélú" számítógépezés talán csak a Microsoft standján van, ahol a Windows Vista mellett az új Office-t is használat közben mutatják be.


Forrás: [origo]
Még több kép a CES-ről

Robotizált Elvis és szitakötő

Szoftvergyártót is alig találni a kiállításon: a legtöbb cég inkább valamilyen készüléket hozott. A CES kisebbik kiállítóhelyszínét bejárva egy sor kisebb, kevésbé ismert cég kínálatát böngésztük végig. Végre találtunk robotokat, de a felhozatal gyengébb, mint vártuk: két cég is kiállította lapos, ufószerű automata takarítógépeit, egy másik standon pedig távirányítható, szárnyaival hangosan verdeső szitakötőt reptetnek, amely rendszeresen a gyanútlan látogatókat szétrebbentve landol valami kiszámíthatatlan helyen. Ott vannak vele "barátai", a humanoid és a hüllő formájú játékszer is, ám ezeket sajnos nem láttuk működés közben.

A csarnok legbizarrabb kiállítási tárgya egy éneklő Elvis-robot: a készülék a Király interaktív mellszobrát formázza, és nem csak énekel, hanem sztorizgat, hanem poénkodik is. Közelebbről megszemlélve a modell nem nyerte el tetszésünket, nem azért, mert nem vagyunk Elvis-rajongók, hanem inkább azért, mert szájmozgása nem követi valami pontosan a "torkát" elhagyó hangokat. Pár év múlva viszont lehet, hogy már egész alakos változatban állítják ki itt, és táncolni is fog a színpadon.


Forrás: [origo]
Vízhűtéses tuning-PC

Technológiai bazár

A kiállításon külön szekcióban mutatkoznak be a távol-keleti országok, valóságos technológiai bazárral. A legtöbb itt kiállító gyártó neve teljesen ismeretlen az átlagfogyasztó számára, mivel csak beszállítók. Találtunk a standokon soha nem hallott márkájú memóriakártyát, akkumulátort és töltőket vagy PC-házakat és mobiltelefon-borításokat. A technológiai ipar szürke eminenciásai mellett ott vannak a gagyigyártók is, akik a kínai piacról ismert termékeket, így például rádiós elemlámpát vagy színes égősort állítanak ki. A zenélős karórák legújabb, mp3-lejátszós változata is megérkezett.

A felhozatalt látva inkább menekülőre fogtuk, és visszatértünk a csarnok "rendes" részébe. Az egyik sarokban, nem messze a robotoktól, néhány százdolláros PC kelti fel a figyelmünket. A kiállító a Pepper, amely céleszközökbe (például automatákba) beépített Linux operációs rendszereket fejleszt, és a filléres laptoppal csak demonstrálják, hogy bármilyen kis kapacitású géphez alkalmas a szoftverük. A cégnek emellett saját fejlesztésű, érintőképernyős netezőgépe is van, amit sokan UMPC-nek néznek.

Forrás: [origo]
Mp3-as karórák, akár a kínai piacon

Végignéztük a vásár leginnovatívabbnak kikiáltott, díjazott termékeit is, amelyeket a csarnok egyik erre fenntartott sarkában lehet megtekinteni. A felhozatal itt a legvegyesebb, mivel a vitrinekben minden létező kategóriából vannak készülékek. A számítógépek közül a legfeltűnőbb a Sony miniatűr UMPC-je: a teljes Windowst futtató gép körülbelül tenyérnyi méretű. A másik végletet a Dell hordozható - CES-nagydíjas - multimédiás gépe képviseli, amelyből egy hatalmas szélesvásznú monitort, egy asztali DVD-lejátszóra emlékeztető gépházat és egy teljes billentyűzetet lehet kihajtogatni. Bár a gépet laptopnak sorolták be, nem vagyunk biztosak benne, hogy illik rá ez a kifejezés, inkább hordozható PC.

Médiát a kütyükre

Bár a kiállítási csarnokokat leginkább kézzel fogható eszközök töltik meg, az idei CES fontos témája volt a tartalomszolgáltatás. Mind a hardvergyártók, mind a szoftver- és internetes vállalatok rákényszerülnek ugyanis, hogy vásárlóikat a termékeik segítségével fogyasztható tartalommal lássák el. Ilyen a Microsoft első nap megismert IPTV-je és a sportcsatornája, de nem véletlen, hogy a vásár kiállítói között ott van az erős webes jelenléttel is felvonuló ESPN is. A CBS televízió pedig a CES-en jelentette be, hogy online is elérhetővé és megoszthatóvá teszi bizonyos műsorait az interneten, a YouTube-hoz hasonló játszóteret kínálva fel ezzel a felhasználóknak.

Forrás: [origo]
Híreket olvasnak fel az USB-s nyulak

Az első jelentős tartalomszolgáltatási üzletet még a cikkünk elején felemlegetett Apple kötötte a Disney-vel tavaly, amikor a videolejátszós iPodot bemutatták. A CES egyik előadásának színpadán a Lost tévésorozat sztárjai is feltűntek, akik arról beszéltek, hogyan alakítja át az internet a tévénézők és a műsorkészítők szokásait. A rajongók ugyanis képesek órákat eltölteni a neten az egyes epizódok megtekintése után, hogy fórumozzanak vagy kiegészítő információkat keresgéljenek, a tévétársaságok pedig az ilyen online visszajelzésekből szűrik le, mi az, ami tetszik a közönségnek.

Érdekes, hogy a CES-en az internetes óriásvállalatok jelenléte idén igen szerény. A Google képviselői csak egy sajtótájékoztató erejéig bukkantak fel, a Yahoo pedig egy sátorban mutatja be szolgáltatásait, többek közt a Flickr fotómegosztót, mobilos szolgáltatásait, valamint blogportálját. A legnagyobb nyüzsgés viszont nem ezek miatt van a cég sátránál, hanem azért, mert a bejáratnál fagylaltot osztanak.

Vámosi Gergő - Las Vegas